Barcelona demolirà l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera

Barcelona Sagrera Alta Velocitat indica que el terreny sobre el qual s’assenta l’edifici, del 1918, no es troba en la cota definitiva prevista en el pla urbanístic.

Barcelona demolirà l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El desenvolupament urbanístic de l’entorn de la Sagrera acabarà amb l’edifici centenari de l’antiga estació de mercaderies, que s’enderrocarà a principis d’any. Així ho confirmen Adif, propietària de l’immoble, i Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), la societat dedicada a la implantació de l’alta velocitat i el desenvolupament urbanístic de tot el projecte participada pel Ministeri de Transports, Ajuntament i Generalitat.

Antigament, els paquets que arribaven a Barcelona ho feien amb tren i es descarregaven a les andanes. Però hi va haver un moment en què es va optar per centralitzar tota la paqueteria en aquest lloc. Entre el 1918 i el 1922 es va construir l’estació de mercaderies de la Sagrera, amb una vintena de vies i 200.000 metres quadrats, en la qual sobresortia aquest edifici.

"Els paquets es dividien entre els de petita velocitat i gran velocitat depenent de si eren servei exprés o no", explica l’historiador i director de Términus, Centre d’Estudis del Transport (CET), Joan Carles Salmerón. Això va ser així fins a finals de la dècada de 1990. Si la Sagrera es convertirà en l’estació ferroviària més gran de Barcelona, a l’espera també de l’ampliació de Sants, és a causa que abans ha existit aquesta gran estació de mercaderies.

Notícies relacionades

Des de la distància s’entreveu l’arquitectura de l’edifici centenari. "És una decisió errònia, és un crim fer caure l’últim edifici històric que queda a la Sagrera, encara més quan la gran obra de l’estació ja està acabada i no hi ha cap necessitat", diu Salmerón. La decisió d’enderrocar-lo contrasta amb la conservació d’edificis similars, com el de Madrid Puerta Atocha, on s’ubiquen les actuals oficines d’Adif, i les de Saragossa Delicias.

Actualment, prop de 60 treballadors d’Adif encara operen a les seves dependències, dirigint des d’aquest lloc les obres de la futura estació intermodal. També és encara el punt de recepció, informació i presentació de les obres. El cessament d’activitat està datat per al 31 de desembre. "Adif no realitza demolicions de manera indiscriminada", assegura el gestor, que indica que es tracta d’una "mesura excepcional i justificada, adoptada únicament quan no hi ha interès en la conservació de l’immoble", i que en aquest cas "s’inscriu en la reordenació dels espais als dos costats de l’estació que porta a terme BSAV". Per la seva banda, BSAV explica que un dels motius que justifiquen la demolició és que el terreny sobre el qual s’assenta no es troba en la cota definitiva prevista. "Una vegada es completi la urbanització de l’entorn, el nivell del terra quedarà alineat amb el carrer de Gran de la Sagrera. Això implicaria que tota la planta baixa de l’edifici i part de la primera quedarien completament enterrades per sota del nivell del carrer", explica la societat.