Els mercats de l’àrea de Barcelona busquen relleu generacional

Els equipaments aspiren a atraure talent per rejovenir-se davant l’evidència que una de cada tres parades de la província estan tancades. La Diputació de Barcelona ha posat en marxa un programa formatiu per captar botiguers.

Els mercats de l’àrea de Barcelona busquen relleu generacional
3
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Aproximadament una de cada tres parades dels 91 mercats municipals de la província de Barcelona estan actualment tancades, segons les dades més recents de la Diputació de Barcelona. Fins i tot hi ha una vintena d’equipaments que tenen més comerços tancats que oberts. L’edat mitjana dels botiguers ronda els 48 anys, un indicatiu que el sector s’enfronta ja a "un problema de relleu generacional", com ho defineixen els experts i els professionals més veterans.

Davant aquest escenari i amb l’objectiu de revitalitzar els mercats municipals, la Diputació ha posat en marxa una segona edició d’un programa de formació per atraure persones interessades a treballar com a botigueres, especialment en els oficis de carnisseria, xarcuteria i peixateria. I també amb interès en els joves "capaços de pal·liar la situació de la falta de relleu", segons la diputada de comerç de la Diputació, Olga Serra (ERC).

L’any passat es va experimentar amb una prova pilot que ja ha consolidat l’edició d’aquest any i que es desenvolupa en tres mercats del Vallès Occidental: Rubí, Ripollet i Sant Cugat del Vallès. El gerent de Serveis de Comerç de la Diputació, Sergi Vilamala, remarca que el comerç, i molt especialment els mercats municipals, "no té personal".

Carnissers i peixaters

Vilamala assenyala que els gremis de carnisseria, xarcuteria i peixateria parlen d’aquesta escassetat com una "urgència". De fet, així ho apunta Mònica León, una carnissera que fa 14 anys que treballa al mercat municipal de Rubí: "Aquests cursos poden ser el salvavides d’aquests professionals, que hem de preservar entre tots", apunta.

El director del projecte, Xavier Blanca, explica que els alumnes participen des del primer moment en el mercat i que han conegut la gestió d’espais comuns, neveres i la interlocució amb altres botiguers. "Una experiència directa" que és "un fet diferencial", afirma Blanca.

El programa inclou, a més de les classes teòriques, pràctiques en parades de mercats. Alguns mòduls han anat rotant entre els mercats perquè els participants rebin una formació variada. Per exemple, els alumnes de Rubí i de Ripollet han passat per Sant Cugat del Vallès per formar-se en peixateria. I els de Sant Cugat s’han desplaçat a Rubí per a mòduls de carnisseria, avicultura i xarcuteria. De tots els oficis, la peixateria és el que presenta més necessitat de relleu: "Hi ha molta oferta i pocs professionals que dominin l’ofici", apunta Blanca.

El projecte busca preparar persones joves i oferir una sortida professional als que, independentment de l’edat que tinguin, vulguin reinventar-se dins del sector. Vilamala afegeix que entre els inscrits hi ha gent de mitjana edat que busca noves oportunitats en establiment o emprenent amb una parada disponible.

Mercats en transformació

Notícies relacionades

Els responsables han detectat que la mitjana d’edat dels participants del curs se situa entre els 33 i els 40 anys en alguns municipis com Rubí, Sant Cugat i Ripollet. També s’ha observat una majoria clara de dones entre els inscrits, així com una proporció important de persones d’origen llatinoamericà interessades en aquests oficis.

A més del relleu generacional, els experts coincideixen que el futur dels mercats municipals implica adaptar-se a noves realitats: canvis en els hàbits de compra, horaris més flexibles i un increment de la presència d’eines digitals. Malgrat les preocupants xifres d’una de cada tres parades buides a la província, que equival a més de 1.100–, el sector no dona per perduda la seva capacitat de recuperació. Alguns ajuntaments estan replantejant la gestió i l’ús dels mercats a l’apostar per espais mixtos que combinin comerç de proximitat.