Els treballadors de Sants es queixen del soroll de les obres

Els empleats demanen una reubicació o dies de teletreball a causa de les jornades laborals marcades per les molèsties de la gran reforma de l’estació.

Els treballadors de Sants es queixen del soroll de les obres
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

"Si un viatger passa per aquí, el pateix 15 minuts. Nosaltres hi som vuit hores. El problema és el temps d’exposició, el temps que l’aguantes", es lamenta Francisco Cárdenas, responsable de la secció ferroviària de la UGT. Parla del soroll de les obres a l’estació de Sants de Barcelona, que envaeix andanes, vestíbuls i oficines. Aquests dies, els cops i les vibracions provenen principalment de sota terra, mentre que al gran vestíbul ressona un so agut i tallant, com de metall sent seccionat, que omple l’espai amb insistència. El fals sostre de tota l’estació està a mig desmuntar.

Pau Mercè, coordinador del sector ferroviari de CCOO, mostra els diferents espais i confirma que l’impacte és generalitzat. Desenes d’empleats de Renfe, Adif, contractes i serveis auxiliars afronten jornades laborals marcades pel soroll, que se suma a la ja habitual manca de llum natural de l’estació.

Els treballadors de Renfe, que estan de lloguer en unes dependències que pertanyen a Adif, han reclamat una reubicació. Adif els va oferir l’edifici Torre Marenostrum, antiga seu de Gas Natural a la Barceloneta. "En una enquesta, la majoria vam ser contraris a anar-nos-en lluny. Els trens són aquí", explica Mercè. "Però la diferència amb els companys ressituats fora és evident", afegeix. Es refereix al nou emplaçament que ocupen els empleats d’Adif, en uns mòduls instal·lats a la plaça de Joan Peiró, al costat de l’estació, "amb finestres i llum", quan els de Renfe es mantenen en oficines interiors o als soterranis. Tot i així, ni tan sols el personal d’Adif és totalment aliè al soroll, ja que les obres també es desenvolupen a prop de les seves instal·lacions en aquest costat de l’estació.

"Fatiga acumulada"

Cárdenas descriu una situació que "va a ratxes, amb dies millors i altres de pitjors". Mentre als exteriors de l’estació les obres es concentren durant el dia per no molestar els veïns, a l’interior passa al contrari. Els treballs més durs es fan de nit, quan les màquines piquen pilars i el so s’amplifica com en una caixa de ressonància.

Per poder ampliar el vestíbul de Sants i construir un nou bloc a la part posterior, en aquests moments s’està reforçant la llosa del vestíbul i dels pilars al nivell de les andanes. A més, s’està construint un nou dipòsit d’aigua per al sistema contra incendis i s’estan habilitant dues rampes d’accés a una zona de serveis sota el pis principal. Segons les previsions, les molèsties més intenses duraran uns dos anys, si bé la transformació completa de l’estació es prolongarà fins al 2030.

Notícies relacionades

Els treballadors de Renfe es troben dispersos per l’estació segons la seva funció. Els que operen a les plantes inferiors són els més perjudicats i es lamenten d’una "fatiga acumulada". Després de queixar-se pels sorolls, a Fermín Sánchez, comandament intermedi que s’encarrega de coordinar els torns dels maquinistes, se li ha ofert desplaçar-se a les zones de descans on es queden els conductors entre torns. "No és adequat com a lloc de treball per a nosaltres. O bé estan dormint, o menjant o veient la televisió". Una altra alternativa és un trasllat a una oficina enganxada a la via 1, també sota terra. "És sortir d’un zulo per anar a parar a un altre", ironitza, mentre un AVE arriba amb el xerric dels frens.

Una opció viable, planteja Mercè, seria potenciar el teletreball en els casos que sigui possible per reduir l’exposició al soroll i les molèsties, almenys durant les fases més crítiques. Malgrat tot, els sindicats coincideixen que les obres són necessàries. "Les obres són inevitables", afegeix Cárdenas, "però tant de bo es tingués més en compte el benestar dels que som aquí cada dia".

Temes:

Sants Adif Renfe CCOO