BARCELONEJANT

La febre de les ‘blind boxes’

Acaba d’obrir la tercera botiga en dos mesos, després de les obertures de masses de Pop Mart. No es veia tanta expectació per unes caixes sorpresa des dels temps de la caixa b de Bárcenas.

La febre de les ‘blind boxes’
4
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

Un no sap bé si està en una cua o en una conga. Unes 40 persones esperen en fila a Portaferrissa entre cridòria, aplaudiments i un mini Lamborghini circulant amb regals d’un costat a l’altre. Al migdia venen a amenitzar l’espera uns ballarins acrobàtics. A la tarda, un mag. Molts s’han agafat el dia lliure per poder assistir a la inauguració. La primera de la fila ha arribat dues hores abans, una espera assumible en el món de les blind boxes. Aquesta és la tercera botiga que obre a Barcelona en només dos mesos, després de les dues inauguracions de masses de Pop Mart (48 hores de cua). No es veia tanta expectació per unes caixes sorpresa des dels temps de la caixa b de Bárcenas.

És l’unboxing de moda. És l’última tendència en ninots col·leccionables: blind box. Es compren sense tenir ni idea del que porten dins. S’obren a TikTok amb crits d’eufòria i visualitzacions virals. "No són només ninots –justifiquen els seus compradors–, és art".

Blind Box, així es diu aquest nou imant de tiktokers, col·leccionistes i addictes a les capses sorpreses. Ja li han donat la benedicció viral bona part dels influencers de Barcelona. Aquesta és la seva segona botiga a Espanya després d’una obertura a so de bombo i platerets a Madrid. El nou local té només 3 metres d’ample i 20 de llarg. Estètica de disseny ideal per a posturejar. Vitrines lluminoses plenes de ninotets amb cara de "porta’m a casa". Portaferrissa, 27, és a un minut de la fàbrica de Labubus Pop Mart del Portal de l’Àngel, que continua rebent entre 2.500 i 3.500 visitants al dia, segons dades facilitades per la companyia.

Aquí ningú parla de Labubus. "Aquesta és la gràcia –diu el Sergi–, aquí se centren en altres blind boxes". És @arbenla3 en xarxes. Ell i la seva parella acumulen a casa un miler de figuretes, calcula. Encara no en són prou. Surt amb una bossa plena de la botiga. "És preciosa, no és per fer la pilota –promet–. I tens les col·leccions exposades, això és un plus".

"Serà el nou temple dels col·leccionistes", prediu també Iván Gálvez (@elviajedeiván, 366.000 seguidors a Instagram). Ho diu un influencer que ha penjat més de 300 vídeos d’unboxings. El que més agrada: "La varietat", respon l’Anna. "Sembla un museu", diu la Sara. ¿I a què es deu tant boom? "Al final és com un joc d’atzar, com una loteria –confessa l’Arbenla-. No s’ha de negar que és una miqueta addictiu".

No és res nou. Fa anys que els tiktokers es graven de ruta blind box per Barcelona amb igual devoció que si anessin de peregrinació a Lourdes. El més veterà és Blackout (Torrent de l’Olla, 24). "Fa gairebé 22 anys que soc en aquesta botiga", detalla el Javier. "Tinc mil marques que ningú sap ni que existeixen". És col·leccionista de sempre. No entén –s’encongeix d’espatlles– com la gent va a les botigues que els diuen a TikTok i no a les de tota la vida. El món blind box, prediu, "acabarà petant". "Han aparegut mil empreses".

En un minúscul local del Triangle Friqui han tingut fins a cues amb plors. "Gent que venia amb bàscula", prometen. Per TikTok hi ha tutorials fins i tot per saber el pes exacte dels peluixos més buscats. Stick and Tape (passeig de Sant Joan, 5) amb prou feines té un aforament de set persones, però suma milers de visualitzacions a Instagram. "Tot el que té a a veure amb el món kawaii, asiàtic, sempre triomfa".

Es pot anar a buscar més peluixos adorables a la veterana Momo Store (Ausiàs March, 56), un altre hub color pastís amb cau per a fans del k-pop. A les Galeries Maldà (Portaferrissa, 22) hi ha Neko Nook, de la il·lustradora Littlebethh. Una altra favorita dels col·leccionistes és Impact Store (Roger de Llúria, 5). I Unbox It! (Bonavista, 9), no té ni tres mesos. "Vam ser els primers a obrir una botiga completament especialitzada en blind boxes", resumeix Carla Andrade. Fan molt directe a Instagram.

Notícies relacionades

A l’agost van arribar les inauguracions de masses. El tòtem xinès Pop Mart obria a Barcelona la seva primera botiga a Espanya amb cues més pròpies d’un concert de Taylor Swift (Portal de l’Àngel, 3). L’escena fan es va repetir un mes després (Pelai, 17). Ara reben entre les dues botigues fins a 5.000 visitants diaris.

A Barcelona hi ha fins i tot una galeria d’art especialitzada en art toys, així anomenen aquests ninots de col·leccionista. El famós Labubu, per exemple, el va crear fa una dècada l’artista Kasing Lung. "Van ser una mica els que van inventar el concepte de blind box", explica Sergio Gallegos. "És la manera d’entrar al món del col·leccionisme". Fa dos anys que ell va obrir Sra Gallery (Méndez Núñez, 7 bis). "És on aniran a parar d’aquí a uns cinc anys –somriu– els que continuïn col·leccionant blind boxes". Ell mateix produeix ninots de disseny.