Controls contra armes blanques
La Guàrdia Urbana de Barcelona intensifica els dispositius a les zones de grans concerts com a la platja del Bogatell o a l’avinguda de Maria Cristina per la gran afluència de persones.
Passades les 22.00 hores de la nit d’aquest divendres, un grup de nois molt joves puja amb bosses de plàstic que deixen intuir ampolles d’alcohol i refrescos cap a l’avinguda de Maria Cristina de Barcelona, on se celebraven diversos concerts per les festes de la Mercè. Mentre el grup català Ginestà toca els primers acords del seu bolo la Guàrdia Urbana veu els joves i decideix aturar la seva marxa. Fetes les preguntes pertinents, els agents els passen les pales detectores de metalls, els obliguen a buidar-se les butxaques i s’asseguren que no portin cap arma blanca. Com que dels pantalons i motxilles d’aquests joves només en surten claus, carteres i mòbils, els agents els deixen continuar cap a l’escenari.
Així funcionen els controls que el cos de seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, en el marc de l’Operació Ferro, porta a terme aquests dies de festa major contra les armes blanques. Pràcticament, tot el torn de nit de la Guàrdia Urbana i els agents de reforç cridats per a les festes majors –en total, entre 400 i 500 persones–, participen en els controls. Tant la nit d’aquest divendres com la d’aquest dissabte, el dispositiu s’intensifica especialment en zones de grans concerts com a la platja del Bogatell o a l’avinguda Maria Cristina, on EL PERIÓDICO va poder presenciar juntament amb l’intendent major de la Guàrdia Urbana, Josep Jordi Guerrero Nievas, el desplegament d’un d’aquests controls.
"Normalment, estan formats per una, dues o tres patrulles, sota el comandament d’un caporal o una caporala", va explicar Guerrero. "Sempre hi ha una persona que practica la primera revisió amb la pala i a partir d’aquí n’hi ha una altra o dues persones més que practiquen l’escorcoll", afegeix l’intendent major.
Control aleatori
Per decidir si es controla o no una persona hi juguen condicionants com "el gènere manifestat per la persona i qüestions que realment impliquen la interacció" amb l’agent, va dir l’intendent major. La cadena d’accions finalitza amb un últim agent que redacta la denúncia i la introdueix en el sistema d’informació policial. Tot això porta "a un resultat final que entenem que respecta els principis de prevenció general i en especial del dret sancionador", va dir.
Per a ocasions com la Mercè o altres esdeveniments multitudinaris, aquests controls "se centralitzen en l’entorn de les festes i sobretot en el moment d’arribada, que és quan ens interessa, per prevenció, que la gent deixi de portar armes blanques", va assenyalar l’intendent major.
Notícies relacionadesLa Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra busquen amb aquests controls prevenir la presència d’armes al carrer. "És una infracció de la llei orgànica de protecció ciutadana", va afirmar i va afegir que "independentment que una persona pugui tenir o no armes, el que volem és que no la utilitzi".
El dispositiu d’aquest any busca consolidar les bones sensacions que van deixar les festes del 2024 quant a seguretat. La Generalitat va utilitzar llavors els grans esdeveniments de la capital catalana per posar a prova la seva estratègia de col·laboració amb policies locals i la Guàrdia Urbana contra les armes blanques i les dades dels Mossos d’Esquadra van semblar confirmar-ne l’èxit. Els incidents relacionats amb armes blanques van baixar respecte al 2023 un 16%, malgrat que es van requisar 68 objectes tallants durant els cinc dies de celebracions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
