Mobilitat metropolitana

L’AMB assumeix la gestió dels busos de Sant Cugat en un "acord històric"

El nou pacte, que evita el conflicte judicial, comporta una inversió de 4,6 milions anuals i la renovació de la flota amb 27 vehicles nous.

L’AMB assumeix la gestió dels busos de Sant Cugat en un "acord històric"
3
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

La mobilitat metropolitana ha fet un nou pas després d’anys enquistat. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès van signar ahir l’esperat conveni perquè l’organisme supramunicipal assumeixi la titularitat i gestió del servei d’autobusos urbans de la ciutat. Amb aquest acord, Sant Cugat s’afegeix als sis municipis de la segona corona que ja ha integrat la seva xarxa al bus metropolità com Molins de Rei, Cervelló, el Papiol, Pallejà, Sant Vicenç dels Horts i Castellbisbal. Per la seva banda, Cerdanyola té en marxa la licitació del seu servei, mentre que Barberà del Vallès i Corbera de Llobregat ultimen el traspàs. Torrelles de Llobregat, per la seva banda, estrenarà xarxa d’autobusos urbans.

L’acte de signatura, celebrat al consistori santcugatenc, va comptar amb la presència del vicepresident executiu de l’AMB, Antonio Balmón, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat, Carlos Cordón, i l’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès. "Hem d’aconseguir un transport públic més fort, competitiu, sostenible i accessible, perquè és l’eix de la mobilitat metropolitana", va remarcar Cordón. Vallès, per la seva banda, va qualificar l’acord d’"històric" i va assegurar que "Sant Cugat tindrà per fi un servei d’autobús urbà a l’altura d’una ciutat de gairebé 100.000 habitants".

El conveni estableix un termini de dos anys per licitar el nou servei, amb possibilitat de pròrroga de dos més si calgués. Mentrestant, l’AMB abonarà a l’Ajuntament 4,65 milions d’euros anuals, amb efecte retroactiu des de l’1 de gener del 2024, per cobrir la prestació actual. La compra de 27 nous autobusos, acordada entre totes dues parts, es farà en aquest període transitori. La futura gestió metropolitana assumirà després el cost d’aquests vehicles i del servei resultant.

L’efecte més immediat de l’acord és que el consistori encarregarà al concessionari actual del servei, l’empresa Marfina Bus (pertany al grup Moventis), la compra de 27 nous busos per renovar la flota. Fonts municipals de Sant Cugat asseguren que "està previst que els nous autobusos entraran en funcionament d’aquí a un any". El cost de la seva adquisició serà subrogat al contracte que l’Administració metropolitana acabi licitant, que com en el cas dels altres municipis finançarà el consistori en dos terços i l’AMB en el terç restant, el corresponent a les millores del servei.

"És un acord històric", va explicar a aquest diari a mitjan juliol l’alcalde de Sant Cugat Josep Maria Vallès, que descrivia l’aliança com "un pas molt important per millorar la mobilitat de Sant Cugat". De fet, el regidor ja parlava d’un "principi d’acord" al gener.

Final al conflicte obert

Enrere queda l’exigència de l’Ajuntament de Sant Cugat a l’AMB perquè li reintegrés uns 20 milions d’euros per haver assumit els costos del servei des que va caducar el contracte municipal, a finals del 2018. El nou conveni preveu que seran, en canvi, 17 milions els que l’Ajuntament ingressarà a càrrec de l’Administració metropolitana per les seves despeses en busos urbans entre el 2024 i l’agost del 2027, quan es complirà el termini perquè l’AMB liciti un nou contracte.

Notícies relacionades

En el seu moment, el conflicte Sant Cugat-AMB va arribar a sobrevolar els tribunals. Ho va afirmar així el mateix alcalde Vallès en roda de premsa. Davant aquest escenari, el gerent del consistori, Jordi Joly, va arribar a advertir que si arribava a seu judicial el deute esmentat de 20 milions que reivindicava Sant Cugat "es triplicaria".

El consistori va fer un requeriment a l’ens metropolità perquè assumís la gestió del servei i els seus costos. Aquest requeriment es va aprovar en el ple municipal de març del 2024 amb els vots a favor de tots els grups municipals excepte el PSC i Comuns, que es van abstenir. Per la seva banda, el Consell Metropolità va rebutjar el reintegrament dels 20 milions esmentats.