Mobilitat

Una nova demanda revifa el conflicte laboral dels busos de l’Hospitalet

El comitè d’empresa de Moventis acusa la companyia de vulnerar el dret de vaga dels treballadors. El judici serà el 29 de setembre.

El cas actual conviu amb dos més encara pendents de la data de judici

Després de les aturades, els treballadors no preveuen més protestes

Una nova demanda revifa el conflicte laboral dels busos de l’Hospitalet
4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Nou curs, mateixos problemes. El conflicte laboral als autobusos de l’Hospitalet de Llobregat i el Prat ha tornat de vacances de la mateixa manera que se’n va anar: amb jornades de protestes, mediacions que no arriben a acords i la judicialització de la pugna entre Moventis, la companyia que gestiona el servei, i els treballadors. El comitè d’empresa va presentar al juliol una nova demanda al Jutjat Contenciós Administratiu per una vulneració del dret de vaga per part de Marfina Bus (empresa del grup Moventis). El judici està programat per al 29 de setembre.

El 26 de juny, la Inspecció de Treball va donar la raó a la denúncia interposada pels delegats de CCOO a l’empresa Marfina Bus per una suposada vulneració del dret fonamental de vaga. En la seva resolució, la Inspecció de Treball va iniciar un procediment sancionador que, segons els treballadors, encara no s’ha concretat. Llavors, fonts de Moventis van apuntar que es tracta d’"una proposta de sanció, no una sanció". "És una sanció lleu i la companyia té la seguretat que va fer les coses de manera correcta, per la qual cosa la recorrerà", van afegir.

En concret, els conductors de l’Hospitalet denuncien que, en una jornada de vaga, l’empresa instés tots els conductors, tant els que feien vaga com els que no, a començar el servei una vegada acabada l’aturada parcial des de la parada d’inici de la ruta. Per poder complir-ho, no obstant, els treballadors havien de deixar la vaga abans que s’acabés, passar per la cotxera, recollir el bus i desplaçar-se a la parada. És a dir, que van haver d’incorporar-se a la feina abans que fos l’hora de finalització de la vaga per complir amb els horaris. Per això, la demanda reclama 7.500 euros d’indemnització per a cadascun dels tres demandants, a més que es reconegui la vulneració del dret de vaga d’aquests.

Fonts de Moventis comenten que la companyia no entrarà a valorar situacions que es troben als tribunals i que esperaran a la resolució judicial. A més, el conflicte laboral conviu amb dos casos més judicialitzats i pendents encara d’una data de judici. El primer el van portar els conductors pels canvis organitzatius aplicats per Moventis a principis d’any i el segon va ser una demanda de l’empresa contra els delegats del comitè (integrat llavors per CCOO i USOC) i en la qual reclamava que es consideressin il·legals les convocatòries de vaga durant l’últim trimestre del 2024 i demanava una indemnització de 400.000 euros per a l’empresa.

Negociacions encallades

Malgrat l’inici de les negociacions amb un mediador, els conductors de Moventis van protagonitzar jornades de protesta el 8, 9 i 10 de setembre perquè insisteixen que el que més busquen és recuperar el sistema de torns, de vacances i el plus per treballar en dissabte i diumenge que tenien abans que l’empresa portés a terme una modificació unilateral de les condicions laborals amb l’aplicació de l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors. Una mesura que el comitè d’empresa de Marfina va portar als tribunals i el judici de la qual, després de suspendre’s al juny, espera una nova data. "Pensàvem que, com que teníem aquests tres dies de vaga al setembre, si ens reuníem de nou aquesta setmana, ens dirien d’anar desconvocant, però l’empresa va dir que necessitava dues o tres setmanes i van posar la següent mediació per al dia 30", assenyala Eduardo Migallón, president del comitè d’empresa de Marfina a l’Hospitalet, que insisteix que el seu objectiu és recuperar les condicions laborals ja sigui judicialment, per mediació o al carrer. Fonts de Moventis confirmen que van demanar aquelles setmanes per estudiar la proposta, però insisteixen que llavors ningú hi va posar problemes.

Notícies relacionades

Així doncs, les mateixes fonts asseveren que el comitè d’empresa no va proposar res per pròpia voluntat en la reunió i que les seves proposicions per tornar a la situació prèvia van sortir després de la insistència de la mediació. Per ara, els conductors no preveuen més dies de vaga i esperaran a veure com avança el judici del dia 29 i la següent reunió, que tindrà lloc després del judici.

El comitè d’empresa justifica les protestes portades a terme per, segons diu, la "degradació del servei" a la segona ciutat més poblada de Catalunya i per "l’empitjorament generalitzat de les condicions laborals arran de l’entrada de Moventis com a empresa adjudicatària", l’abril del 2024. Usuaris habituals de les línies i representants polítics com el mateix alcalde de l’Hospitalet, David Quirós, també han requerit a l’empresa que millori el servei. De fet, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Administració responsable del servei de bus, ja ha interposat dues sancions per valor de 85.000 euros cada una per irregularitats detectades en el servei de les línies M12 i M14.