La Generalitat destina 17 milions per millorar els autobusos interurbans
Durant l’any que ve es reforçaran un total de 62 línies per atendre l’increment de viatgers vinculat a les deficiències de Rodalies i al trasllat de ciutadans fora de la capital per l’encariment de la vivenda.

Els usuaris del servei d’autobusos interurbans de la Generalitat han augmentat un 17% des del 2019 fins a arribar a un màxim històric de 82,6 milions, i la tendència continua a l’alça. Una part d’aquest increment es deu a la fugida de barcelonins de la capital a causa dels alts preus de la vivenda. No obstant, cada dia continuen anant-hi a treballar. S’hi sumen els problemes de la xarxa de Rodalies, que porten els ciutadans a passar-se al bus, entre altres modalitats de transport. Per donar resposta a aquest gran creixement de passatgers, el Departament de Territori impulsa un "pla de xoc", tal com el va presentar ahir, amb el qual està reforçant les línies amb més demanda i posant-ne en servei altres de noves molt reclamades. En total, s’invertiran 17 milions d’euros en 62 noves millores fins al 2026: 7,5 milions es destinaran al reforç del transport a Barcelona; 1,7 milions a Girona; 687.000 euros a Lleida, i 552.00 a Tarragona.
Precisament, ahir van entrar en funcionament dos serveis que enllacen el Baix Penedès amb Barcelona. La línia que uneix el Vendrell amb Barcelona, àmpliament reclamada per l’Ajuntament del Vendrell, ofereix quatre expedicions per sentit de dilluns a divendres laborables amb entrada per l’avinguda de Diagonal. La línia entre Calafell, Segur de Calafell, Cunit i Cubelles fins a Barcelona ofereix quatre expedicions per sentit de dilluns a divendres laborables amb entrada per la Gran Via.
La línia expres.cat, que ofereix connexions directes, ha augmentat en un 38% el nombre d’usuaris des del 2019, fins a gairebé els 31,3 milions de passatgers. La noves mesures busquen "evitar un col·lapse absolut d’algunes línies i parades on la ciutadania no podia entrar al bus", va explicar la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque. És el cas de l’exprés e6 entre Vilafranca i Barcelona. Des d’ahir suma vuit noves circulacions d’anada i sis de tornada en dies feiners, per arribar a un total de 45 expedicions d’anada i 43 de tornada.
Així mateix, el 8 de setembre es posarà en marxa una part important del nou reforç. L’exprés e5 entre Igualada i Barcelona disposarà de 33 expedicions per sentit de dilluns a divendres laborables, quatre expedicions més per sentit que en l’actualitat. L’exprés e18 que connecta Sant Sadurní d’Anoia amb Barcelona augmentarà la seva freqüència amb sis noves sortides d’anada i cinc de tornada en hores punta en dia feiner i tres més els caps de setmana. El mateix dia, l’exprés e24 d’Esparreguera a Barcelona també sumarà tres expedicions més per sentit en dia feiner; mentre que l’exprés e27 de Sant Llorenç a Barcelona que passa per Gelida, que s’incorpora a la xarxa de busos Exprés.cat, sumarà set expedicions més per sentit fins a les 21 en dia feiner.
La línia 865 entre Mataró i la UAB passarà d’11 a 14 expedicions per sentit; la que connecta Esparreguera i Martorell sumarà quatre noves circulacions d’anada i tres de tornada; i la que uneix Igualada i la UAB n’incorporarà una. El 15 de setembre, l’e13 entre Mataró i Sabadell sumarà 10 expedicions entre Mataró i Granollers i entre aquesta ciutat i Sabadell n’afegirà quatre més.
La consellera va posar èmfasi en el fet que el desplegament, iniciat ja aquest estiu, busca "arribar a cada municipi" per garantir l’equilibri territorial, i alhora millorar la qualitat de l’aire, intentant evitar que els ciutadans acabin optant per desplaçar-se en vehicle privat. En l’ampliació i reforç dels nous serveis, s’està posant especial atenció en l’accés dels estudiants a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Vic i els centres de secundària i Formació Professional de Tremp, per evitar que hagin d’anar fins a Lleida.
Ahir va entrar en funcionament la nova línia Hostalric-Universitat de Vic que connecta la comarca de la Selva amb la capital d’Osona i el centre universitari. Oferirà, en dies feiners durant tot l’any, tres expedicions per sentit, amb horaris vinculats als horaris de classe dels principals graus universitaris.
La nova línia Pont de Suert-Tremp es posarà en funcionament el 12 de setembre. És un nou servei per facilitar els desplaçaments d’anada i tornada dels estudiants dels centres educatius del Pallars Jussà i l’Alta Ribagorça. Oferirà quatre expedicions per sentit que circularan en període lectiu.
Altres ofertes
A Lleida també milloren l’oferta l’exprés e2 Alfarràs-Lleida; l’exprés e3 Alcarràs-Lleida i l’exprés e5 Almacelles-Lleida; i les línies regulars Castelldans-Lleida i Aitona-Soses. A Girona, augmenten l’oferta la línia directa entre Olot i Barcelona pel túnel de Bracons. I a Tarragona, s’ha creat la línia de la Terra Alta que opera Clic.cat; s’ha reforçat el bus entre la Sénia i Tortosa amb Amposta; s’ha sumat una expedició entre Ulldecona i Amposta i i s’ha reforçat el servei entre Reus i Barcelona.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Xavier Domènech "M’han sondejat de diferents partits, però no em plantejo tornar"
- Personatge popular El quiosquer guardià del Born es jubila
- Futbol | La crònica Un Barça sense defensa i amb porter
- Segon procés judicial Saül Gordillo admet haver agredit sexualment una altra treballadora i accepta un any i mig de presó
- Les residències per a la tercera edat tindran un any més per modernitzar-se
- Operatiu policial Detingudes 15 persones a Barcelona per concertar matrimonis fraudulents per obtenir la residència
- Cita a Bèlgica Turull demana a Sánchez que es reuneixi amb Puigdemont després de la cita amb Illa: «És important que es mirin als ulls»
- Final de la campanya d’estiu Catalunya lidera la destrucció d’ocupació a l’agost i baixa dels 3,9 milions d’ocupats
- Una Vuelta sota la protesta contra l’equip d’Israel
- Itàlia, la primera pedra en el camí d’Espanya de vuitens