Transport públic

Més de la meitat de les estacions de metro reduiran les màquines de bitllets

L’expansió de la T-mobilitat i l’opció de comprar i recarregar els títols de manera virtual han fet decaure l’ús de les expenedores.

Més de la meitat  de les estacions de metro reduiran les màquines de bitllets
2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El metro de Barcelona encara una renovació generalitzada de les màquines de venda de títols de transport a les estacions de sis línies de la xarxa, totes excepte l’L9 i l’L10. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té en marxa el procés per adquirir terminals amb prestacions ara inexistents, com la possibilitat que despatxin targetes de plàstic de la T-mobilitat i permetin el pagament per aplicacions com Bizum. Substituiran els models ara instal·lats en 108 parades de metro i la del funicular de Montjuïc, que l’empresa pública qualifica d’obsoletS i desactualitzatS, cosa que les exposa a patir atacs informàtics. A més, TMB reduirà els expenedors instal·lats aprofitant que el reemplaçament serà progressiu durant tres anys i tres mesos, a partir del moment que s’adjudiqui el contracte valorat en 27,3 milions d’euros.

Segons la informació de TMB consultada per EL PERIÓDICO, una mica més de la meitat de les estacions comptaran amb menys màquines que les que tenen ara. Segons la documentació del concurs per rellevar terminals, 66 estacions perdran aparells de venda de bitllets. En canvi, 43 parades mantindran el mateix nombre que ja tenen. Cap estació de l’L1, l’L2, l’L3, l’L4, l’L5 i l’L11 tindrà més unitats que les que té ara.

Totes les estacions conservaran almenys dues màquines i la majoria en perden una o dues. Tant en l’intercanviador d’Espanya com en el de Catalunya –on conflueixen dues línies a cada estació– es passarà de 14 a 10. Diagonal (L3 i L5) retallarà de 12 a 8 i Urquinaona (L1 i L4), d’11 a 8. La disminució a Hostafrancs (L1) serà de 8 a 5 i, a Arc de Triomf (L1), de 7 a 4.

Altres estacions que permeten fer transbord descomptaran només una o dues màquines. La Sagrera (L1 i L5) en perdrà una i baixa de 8 a 7; el passeig de Gràcia (L2, L3 i L4) n’eliminarà dues i baixarà de 13 a 11. Clot (L1 i L2) i Universitat (L1 i L2) es desprendràn de dues, i passaran de 7 a 5. Hi ha intercanviadors que mantindran les que tenen: Sagrada Família (L2 i L5), 11, i Verdaguer (L4 i L5) i Maragall (L4 i L5), 6 cada un.

Segons TMB, "s’ha fet una previsió de repartiment de màquines autovenda analitzant l’afluència de viatgers" i "l’ús que es fa" de les expenedores de targetes de transport. L’empresa espera comprar 290 dispositius en el cas baix o 397 en el supòsit de màxims. I retirarà 761 unitats.

Notícies relacionades

Validar amb targeta de crèdit

La companyia assenyala que l’expansió de la T-mobilitat i l’opció de comprar i recarregar els títols de manera virtual han fet decaure l’ús de les expenedores. "La principal raó per encarregar menys màquines de les que hi ha ara és la previsió que les vendes presencials continuaran disminuint progressivament en favor dels canals digitals", pronostica TMB, que ha tingut en compte que "bona part dels bitllets que s’adquireixen en aquestes màquines, el 37%, són senzills". "En algunes estacions ja es dona l’opció de validar directament amb la targeta de crèdit quan és un bitllet senzill", afegeix. "És un sistema que s’anirà estenent", explica.