BCN prepara un pla de mobilitat per minimitzar l’impacte del Tour
L’Ajuntament encarrega un estudi per planificar mesures de trànsit atesa la "complexitat" de l’esdeveniment ciclista i la gran afluència de visitants que s’espera. Les afectacions duraran els dies de la cita i les jornades anteriors i posteriors.

Barcelona es posa en marxa per al gran desafiament que suposarà el Tour de França 2026. Quan falta menys d’un any per a la cursa ciclista més emblemàtica del món, l’Ajuntament ha encarregat un estudi per planificar un pla de mobilitat específic que permeti minimitzar les alteracions en el trànsit durant els tres dies del Grand Départ, previst del 4 al 6 de juliol, i els dies clau abans de la competició. La magnitud de l’esdeveniment, que atraurà milers d’aficionats i afectarà part de la xarxa viària, obliga a dissenyar mesures excepcionals per garantir la circulació i la seguretat a la ciutat.
El Tour, que suposarà el desplegament més gran de mitjans en tota la història de Catalunya, no només alterarà la circulació durant els dies en què els ciclistes s’apropiïn dels carrers per oferir un gran espectacle esportiu a la ciutat i al món sencer, sinó que també tindrà efectes en les jornades prèvies i en les posteriors. Un esdeveniment de tal magnitud requereix una gran operació i una extrema planificació.
Compatibilitats
El primer pas necessari i imprescindible que pretén portar a terme l’Ajuntament és un estudi de mobilitat que defineixi un pla específic amb mesures que garanteixin "la compatibilitat entre l’èxit de l’esdeveniment i el funcionament quotidià de la ciutat", segons precisa el consistori en l’informe de necessitat del contracte, consultat per EL PERIÓDICO, i que ja ha adjudicat per elaborar aquest informe.
Més enllà dels dies de la competició, es requereix a l’adjudicatari contemplar la fase de preparatius –que bàsicament inclourà tota la setmana anterior, des del 27 de juny, amb l’arribada dels equips, vehicles, personal de control d’accessos i la direcció del Tour, entre d’altres– i també possibles afectacions posteriors derivades del desmuntatge i la normalització de l’espai públic.
L’Ajuntament preveu una "elevada concentració de visitants i activitats en l’espai públic al front litoral", així com en diversos punts estratègics del recorregut del Tour. La competició començarà el dissabte 4 de juliol amb una contrarellotge per equips de 17,1 quilòmetres entre el Fòrum i l’Estadi Olímpic, que també passarà al costat del temple de la Sagrada Família. A les portes de la basílica també es farà la presentació dels equips el 2 de juliol. Tot i que l’impacte en l’espai públic serà inevitable, el fet que sigui una crono per equips disminuirà el temps d’afectació als carrers.
Gran atracció turística
Aquest estudi haurà d’estimar el volum d’assistents en els trams del recorregut i espais d’activitat, tenint en compte també "el públic local que desenvolupa la seva activitat habitual". A més, determinarà els equipaments principals localitzats als voltants del recorregut. Analitzarà les afectacions en la xarxa viària, en el transport públic i en l’aparcament.
Així, com en qualsevol altra competició semblant que es fa a la ciutat, s’identificaran els trams tallats o anul·lats, els accessos restringits, així com els trams de carril bici afectats i una proposta de rutes alternatives. Quant al transport públic, s’identificaran les línies d’autobús afectades i les desviacions, les parades anul·lades o ressituades, els accessos tancats en estacions de metro o ferrocarril, i la coordinació amb la xarxa ciclista per garantir la intermodalitat. A més, hi haurà trams de calçada on es perdran de manera temporal places d’aparcament.
La convivència amb les obres
Tot i que no s’especifica en l’informe, una cosa que haurà de tenir en compte aquest pla és la convivència amb les obres. És difícil augurar-ho a un any vista, però segur que no es podrà escapar dels treballs de prolongació de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat, que seguiran en marxa quan la cursa recorri la ciutat.
Notícies relacionadesEl traçat ciclista no hauria de veure’s afectat, però la coincidència amb intervencions en punts estratègics com Comte d’Urgell, Francesc Macià i Muntaner obligarà a ajustar al mil·límetre la gestió del trànsit perquè no es produeixi el caos. La complexitat no està en els corredors, sinó en tot el que es mou al voltant: desviacions d’autobusos, circulació alternativa i accés per a veïns.
Aquesta no és la primera vegada que Barcelona acull una competició ciclista de nivell. El 2023 va ser la seu de la primera prova de la Vuelta a Espanya, amb una contrarellotge que creuava el centre de la ciutat i que va tenir un petit contratemps. Una tempesta d’estiu va encapotar el cel i la pluja i la foscor van deslluir la publicitat internacional que prometia l’esdeveniment. Minuts abans d’arrencar la Vuelta, l’organització va demanar avançar l’encesa de l’enllumenat per la falta de llum després de la tempesta, però l’Ajuntament no ho va poder fer a temps. Malgrat la decepció, va ser una experiència que servirà per al Tour.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Singularitat arquitectònica La desgràcia que explica per què hi ha un escut del Barça a una finestra de Santa María del Mar
- Al Besòs i el Maresme Calor, por i avaries constants en un bloc de pisos públics de Barcelona: «Tenim una desprotecció total»
- Final de l’onada de calor Catalunya posa en prealerta el pla Inuncat davant la previsió de pluges intenses
- Catalunya acapara el nombre més gran de màquines escurabutxaques a Espanya: aquests els municipis més destacats
- Previsió meteorològica El fum dels incendis condiciona el temps a Catalunya i accelera la baixada de les temperatures
- Trump ofereix garanties de seguretat a Kíiv si obté un acord de pau amb Rússia
- Marcus Rashford: "La meva raó principal és guanyar. I per jugar millor necessito ser feliç"
- Alcaraz alça el títol a Cincinnati gràcies a la retirada de Sinner en el primer set
- Dr. Jekyll & Mr. Flick
- Les seccions del Barça es veuen afectades pel ‘fair play’