MOBILITAT

Els barcelonins, a favor d’integrar els serveis de bicis

"S’ha de poder anar de Badalona a l’Hospitalet de manera contínua", diu l’operador Lime, que ha fet una enquesta sobre l’actual model.

Els barcelonins, a favor d’integrar els serveis de bicis
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Un dels reptes que té el servei de bicicleta compartida és la integració entre la xarxa desplegada a Barcelona i la de l’àrea metropolitana. Actualment, els operadors privats només compten amb concessió a la capital. Pel que fa al servei públic, malgrat que hi ha una tarifa unificada, l’usuari es veu obligat a aparcar la bici en una estació del Bicing i canviar a una altra de l’AMBici –o viceversa– per seguir un trajecte a través dels límits oficials de Barcelona.

Els operadors privats veuen l’oportunitat de cobrir una necessitat: set de cada deu barcelonins recolzaria un model de servei de bicicletes compartides d’àmbit metropolità, en lloc de local, que permeti la integració amb altres municipis de l’àrea metropolitana. Així ho revela una enquesta sobre mobilitat a Barcelona encarregada per Lime, operador de cicles elèctrics compartits, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO.

La firma disposa de 497 bicicletes de les 3.500 que han desplegat els set operadors amb concessió a la capital, i està en converses amb diferents ajuntaments limítrofs per plantejar l’ampliació del servei de la bici compartida que el sector privat té de moment només a Barcelona. "S’ha de poder anar de Badalona a l’Hospitalet de manera contínua", explica el director d’assumptes públics de Lime Espanya, Arnau Pérez Valero, per a qui el més important és que hi hagi una bona connectivitat.

Planificada des de l’AMB

També considera igual de necessari que aquest servei es reguli i es desplegui "de manera coherent, comprensiva i planificada" des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en comptes d’ajuntament per ajuntament, un enfocament que ja s’ha aplicat amb el servei de motos compartides.

En qualsevol cas, Lime considera que hi ha prou espai tant per a l’operador públic com per a l’operador privat. "Creixeran tots dos. Actualment el cotxe té una quota d’un terç a la ciutat i, per tant, si volem una ciutat amb menys contaminació tenim molt recorregut per fer", assegura.

L’enquesta de Lime, feta a través de Cluster17 per a una mostra de prop de 2.000 barcelonins, indica una clara predisposició ciutadana (52%) cap a un model de mobilitat compartida més competitiu en el qual convisquin múltiples operadors, entre ells el sistema públic en funcionament. El 43% consideren més important disposar de bicicletes en el moment d’utilitzar-les que no pas el preu del servei, si bé aquest factor també és important per al 39%.

Notícies relacionades

La mateixa enquesta indica que quatre de cada deu persones no se senten segures circulant amb bicicleta, especialment per l’actitud de la resta de vehicles. Tres de cada deu troben a faltar carrils exclusius per circular per la ciutat.

Les bicis compartides dels operadors privats es poden estacionar als pàrquings en forma d’U invertida al carrer. De tota manera, per a un 35% dels enquestats no hi ha prou pàrquings.