Tribuna internacional
Albiol demana a l’ONU millorar el finançament dels ajuntaments
L’alcalde de Badalona va participar en el Fòrum Polític d’Alt Nivell de les Nacions Unides sobre el Desenvolupament Sostenible com a representant de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
L’alcalde insisteix que els barris han de tenir «una planificació sostenible»

L’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol (PP), va intervenir ahir a la seu de les Nacions Unides, a Nova York, per reclamar un protagonisme més gran dels governs locals en la governança global i un millor finançament perquè els municipis puguin arribar als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que marca l’Agenda 2030.
La petició d’un millor finançament, una reclamació unànime en el món local que va trobar una primera resposta en l’àmbit català amb l’inici del procés per tramitar una llei de finances locals al Parlament, la va poder portar Albiol fins a una tribuna internacional: el Fòrum Polític d’Alt Nivell de les Nacions Unides sobre el Desenvolupament Sostenible, que té lloc fins al 23 de juliol a la seu de les Nacions Unides i que és la plataforma encarregada del seguiment i revisió de l’aplicació de l’Agenda 2030 i els ODS. El fòrum està format per representants de governs, empreses i societat civil per revisar avanços, examinar els obstacles, intercanviar bones pràctiques i recomanar noves accions per arribar als objectius esmentats.
L’alcalde va començar la seva intervenció parlant de Badalona, "una ciutat del Mediterrani occidental que ha recuperat el seu impuls i treballa per assumir un paper de referència tant a Espanya com al sud d’Europa", va remarcar. De Badalona també va assegurar que és una ciutat que "es cuida del seu litoral, aposta per la transformació urbana, amb més zones verdes i espais públics, treballant per un futur més sostenible i cohesionat a tots els barris".
Més governança municipal
No obstant, la presència d’Albiol ahir a l’ONU s’explica perquè ha sigut escollit com el representant de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) al fòrum: "A les nostres ciutats, l’Agenda 2030 es tradueix en realitats concretes", i va esmentar conceptes com la qualitat de l’aire, l’aigua potable, la vivenda, l’educació, la salut i el treball digne: "Per això, impulsar models de governança centrats en les ciutats que prioritzin la salut, l’equitat territorial i els serveis públics és essencial per accelerar el compliment dels ODS".
Per assolir les fites de pau, prosperitat i de protecció del planeta que donen sentit als ODS, Albiol va posar el focus en la necessitat de més governança i millor finançament per als municipis, que ha descrit com l’"element clau". "Necessitem un sistema de finançament que consideri les nostres competències reals, els nostres contextos específics i el nostre potencial transformador", va declarar. Per Albiol, sense un finançament "estable, directe i sostenible" la consecució dels ODS "no és viable". "Són recursos que necessitem per respondre eficaçment a les demandes de les nostres comunitats".
Notícies relacionadesEl líder popular va resumir, per finalitzar la seva intervenció, les necessitats de la FEMP en cinc eixos. A més de la ja esmentada necessitat econòmica, Albiol va parlar de plasmar els ODS en "dades útils i una planificació urbana sostenible dels barris", d’enfortir les xarxes i aliances que aportin als ens locals "suport tècnic, incidència política i coordinació internacional", i de "reforçar una narrativa que reconegui els governs locals com a actors polítics clau".
Més enllà de la seva intervenció en el fòrum, Albiol també va participar dimarts en una recepció a governs locals i regionals per part de l’organització United Cities and Local Governments. Avui, a més, l’alcalde de Badalona prendrà part en una reunió amb la delegació de la Unió Europea de l’ONU.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Sector elèctric Iberdrola reforça la seva liquiditat amb una línia de crèdit de 2.500 milions
- Perfumeria i cosmètica Puig factura 2.299 milions el primer semestre, un 7,6% més
- Construcció Habitatge insta les comunitats a pactar un nou pla de 6.660 milions
- Anàlisi i predicció de BBVA Research L’economia catalana alentirà el seu creixement fins a l’1,5% el 2026
- Boom turístic Els hotels sumaran 52.000 habitacions fins al 2028 a tot Espanya