Arrenca el muntatge de la gran tuneladora que completarà l’L9
Després d’anys de retards, la màquina que excavarà l’últim tram entre Mandri i Lesseps es prepara per reprendre la perforació a la tardor.

Comença la posada a punt de la tuneladora que excavarà els 1,6 quilòmetres de túnel de l’L9 de metro que separen l’estació de Mandri de Lesseps, els únics que falten per perforar per completar el tram central de la línia, que serà la més llarga de Barcelona, amb un total de 50 quilòmetres.
La principal part del capçal de la tuneladora, la roda de tall gegant, va arribar ahir de matinada en transport marítim des d’Itàlia i, sense perdre temps, va descendir amb l’ajuda d’una gran grua pel pou de Mandri, de 70 metres de profunditat. Falten per arribar la resta de peces que completaran el capçal de la tuneladora, de 12 metres de diàmetre i 210 tones de pes. El muntatge s’acabarà aquest estiu, perquè pugui reprendre la perforació del subsol a principis de la tardor. La previsió és que tardi llavors 12 mesos a arribar a Lesseps.
La tuneladora va arribar perforant el subsol amb un any de retard fins a Mandri, on s’ha mantingut un any més parada a causa de l’estat que presentava l’enorme màquina. Els tècnics van veure que requeria un recondicionament per afrontar un nou tram de subsol de granit molt més dur. Només el recanvi del capçal i els treballs associats han suposat una inversió de més de 12 milions d’euros.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va reconèixer les dificultats que ha travessat el projecte marcat per anys de retards, però va assegurar que ara entra en una fase decisiva, amb un calendari d’obres que, si no sorgeixen contratemps, es complirà. "És una infraestructura estratègica", va remarcar Paneque, al garantir la continuïtat de tota la línia de metro, que va definir com un element clau per a la cohesió social. La consellera es va adreçar als veïns que observaven, alguns des dels seus balcons, l’espectacular operació de descens de la roda al pou: "Les obres potser generen algunes molèsties, però valdrà la pena". A més de les tasques de posada a punt de la tuneladora, s’estan portant a terme inspeccions prèvies d’edificis en l’àmbit del túnel pendent d’excavar, com mesures de prevenció i control de les obres.
200.000 usuaris més
Las obres en marxa, valorades en 900 milions d’euros, permetran posar en funcionament, per fases, 10 quilòmetres més de metro, amb 12 noves estacions, que connectaran la línia nord amb la sud. Aquest tram permetrà que "200.000 persones més utilitzin aquesta línia" cada dia, va destacar la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament, Laia Bonet. Això significarà quadruplicar-ne els usuaris: actualment, l’L9/L10 registra 27 milions de persones usuàries anuals i, una vegada finalitzat el tram central, se’n preveuen fins a 113 milions.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Empreses Els tres fills del fundador de Mango Isak Andic assumeixen l’herència de manera equitativa
- MUNDIAL DE CLUBS Xabi Alonso trenca amb l’oficialisme d’Ancelotti i demana reforços després de quedar-se sense Zubimendi
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Unió Europea Espanya proposa blindar per llei que el cost de l’oficialitat del català corri al seu càrrec
- Notes de tall 2025 a Tarragona: cercador i llista per carreres