Arrenca el muntatge de la gran tuneladora que completarà l’L9
Després d’anys de retards, la màquina que excavarà l’últim tram entre Mandri i Lesseps es prepara per reprendre la perforació a la tardor.
Comença la posada a punt de la tuneladora que excavarà els 1,6 quilòmetres de túnel de l’L9 de metro que separen l’estació de Mandri de Lesseps, els únics que falten per perforar per completar el tram central de la línia, que serà la més llarga de Barcelona, amb un total de 50 quilòmetres.
La principal part del capçal de la tuneladora, la roda de tall gegant, va arribar ahir de matinada en transport marítim des d’Itàlia i, sense perdre temps, va descendir amb l’ajuda d’una gran grua pel pou de Mandri, de 70 metres de profunditat. Falten per arribar la resta de peces que completaran el capçal de la tuneladora, de 12 metres de diàmetre i 210 tones de pes. El muntatge s’acabarà aquest estiu, perquè pugui reprendre la perforació del subsol a principis de la tardor. La previsió és que tardi llavors 12 mesos a arribar a Lesseps.
La tuneladora va arribar perforant el subsol amb un any de retard fins a Mandri, on s’ha mantingut un any més parada a causa de l’estat que presentava l’enorme màquina. Els tècnics van veure que requeria un recondicionament per afrontar un nou tram de subsol de granit molt més dur. Només el recanvi del capçal i els treballs associats han suposat una inversió de més de 12 milions d’euros.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va reconèixer les dificultats que ha travessat el projecte marcat per anys de retards, però va assegurar que ara entra en una fase decisiva, amb un calendari d’obres que, si no sorgeixen contratemps, es complirà. "És una infraestructura estratègica", va remarcar Paneque, al garantir la continuïtat de tota la línia de metro, que va definir com un element clau per a la cohesió social. La consellera es va adreçar als veïns que observaven, alguns des dels seus balcons, l’espectacular operació de descens de la roda al pou: "Les obres potser generen algunes molèsties, però valdrà la pena". A més de les tasques de posada a punt de la tuneladora, s’estan portant a terme inspeccions prèvies d’edificis en l’àmbit del túnel pendent d’excavar, com mesures de prevenció i control de les obres.
200.000 usuaris més
Las obres en marxa, valorades en 900 milions d’euros, permetran posar en funcionament, per fases, 10 quilòmetres més de metro, amb 12 noves estacions, que connectaran la línia nord amb la sud. Aquest tram permetrà que "200.000 persones més utilitzin aquesta línia" cada dia, va destacar la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament, Laia Bonet. Això significarà quadruplicar-ne els usuaris: actualment, l’L9/L10 registra 27 milions de persones usuàries anuals i, una vegada finalitzat el tram central, se’n preveuen fins a 113 milions.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
