La meitat de la inversió en el projecte queda sota l’aigua
El dic que busca blindar el port davant el canvi climàtic utilitza innovadors blocs de formigó per reduir l’impacte ambiental.

El pla per modernitzar el Port Fòrum, situat entre les ciutats de Barcelona i Sant Adrià de Besòs, suma 30 milions d’euros, tot i que la meitat es gastarà sota l’aigua. Servirà per reforçar el seu dic, una enorme muralla marina que protegeix el port de temporals i del canvi climàtic, i que va quedar molt danyada amb la tempesta Gloria el gener del 2020.
L’Ajuntament de Barcelona va concedir a Marina Port Fòrum l’abril del 2024 l’ampliació de la concessió fins al 2051 tenint com a principal condició la necessària i costosa reforma d’aquesta infraestructura, creada, igual com tot el port, coincidint amb el Fòrum de les Cultures, fa més de 20 anys, i que es preveu que en els pròxims anys compti amb una àmplia zona d’oci.
El dic actual, de 750 metres de longitud, es reforçarà amb nous blocs que s’aniran col·locant des d’ara fins a finals del 2026. El procés constructiu inclou una primera fase de preparació i anivellament del fons marí, seguit de l’abocament i compactació dels diferents materials.
Col·locació simbòlica
Ahir va tenir lloc la col·locació simbòlica d’una de les grans peces. Quan el terreny ja estigui preparat s’aniran encaixant una a una per crear una estructura sòlida que resisteixi als embats del mar i impedeixi la seva penetració al port. En conjunt, l’estructura estarà submergida 9,3 metres sota el mar i sobresortirà a la superfície 2,7 metres més.
Notícies relacionades"És una obra pensada per al futur de Barcelona, capaç d’anticipar els efectes del canvi climàtic, protegir el nostre litoral i posar en valor la relació amb el mar", va afirmar el director general del Port Fòrum, Eduardo Guerrero.
El Port Fòrum es converteix en el primer d’Espanya a instal·lar aquest tipus de blocs de formigó, fabricats per DMC. El seu disseny geomètric aporta més estabilitat fent servir menys material: segons els seus promotors s’ha aconseguit un estalvi del 40% en formigó i una disminució de 3.000 tones d’emissions de CO2₂ en comparació amb mètodes tradicionals. A més, els seus impulsors destaquen que aquesta solució permet escurçar els terminis d’execució en un 30% i minimitzar l’impacte sobre l’entorn marí.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Estudiants L’agitador Vito Quiles fa una breu aparició a la UAB en un matí marcat per la tensió i les càrregues policials
- Política Junts i el PSOE es van reunir dilluns després del ‘no’ d’Illa al referèndum
- Cribratge de càncer de mama El País Valencià no va trucar a 90.000 dones que s’haurien d’haver fet una mamografia el 2024
- INFORME Perfil de les addiccions: l’alcohol és la substància més consumida entre les dones, seguida de la cocaïna
- Nadal Barcelona encendrà els llums de Nadal cinc dies abans que l’any passat amb un espectacle “molt entranyable”