MOBILITAT
La renovació de les vies tallarà l’L4 i l’L11 durant el juliol i l’agost
La intervenció en el recorregut, que suposa una inversió de 20 milions d’euros de TMB, així com les obres previstes de senyalització a càrrec de la Generalitat afectaran per tercer any consecutiu la línia groga des del 25 de juny.
TMB desplegarà un servei de bus alternatiu amb la mateixa freqüència de pas que el metro

Les afectacions estivals a la xarxa de metro de Barcelona ja són tot un clàssic de la capital catalana. "Arriba l’estiu i arriben els talls", va fer broma ahir el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, que assegura que això implica que l’empresa municipal "continua treballant per donar un servei que estigui a l’altura". Sigui com sigui, aquest estiu tornaran a veure’s afectats els usuaris de l’L4, que per tercer any consecutiu veuran com la línia groga, l’única que encara funciona de manera manual, pateix talls en un bon tram del seu recorregut.
Aquest any ha arribat el torn al tram nord, en concret el comprès entre les estacions de Verdaguer i Trinitat Nova, que des del 25 de juny i fins al 31 d’agost, tots dos inclosos, estarà totalment tallat. A més de l’L4, també veurà afectat el servei l’L11, que de fet comparteix via amb la línia groga. El metro lleuger no funcionarà entre les estacions de Trinitat Nova i Casa de l’Aigua. En conjunt, el consistori calcula que prop de 100.000 usuaris cada setmana de juliol, alguns menys a l’agost, hauran de buscar una alternativa als seus recorreguts habituals. És una xifra considerablement baixa respecte als mesos d’activitat escolar.
Fins al 7 de setembre
A partir de l’1 de setembre, l’L4 recuperarà el seu servei entre Verdaguer i Maragall, cosa que reduirà l’afectació a les últimes quatre parades de la línia, que reobriran el 7 de setembre, quan també recuperarà la totalitat del servei l’L11. En conjunt, els talls serviran per renovar integralment sis quilòmetres de via, cosa que inclou la substitució de balast per formigó, una cosa que hauria d’ajudar a fer més fiables –i més estables– els viatges en el suburbà. También està prevista la construcció d’un nou pou de ventilació a l’estació Guinardó que servirà de punt d’extracció de material durant els treballs.
Més enllà de les obres de renovació de les vies, a càrrec directament de TMB, la Generalitat aportarà el seu gra de sorra i renovarà la senyalització de l’L4. Això obligarà l’Executiu català a desemborsar uns 10 milions d’euros i permetrà flexibilitzar l’operació de la línia, ja que instal·larà enclavaments a les estacions de Trinitat Nova, Via Júlia, Girona i Maragall, cosa que permetrà que els cotxes canviïn de via i que es tanquin menys estacions quan hi hagi fallades en el servei.
El director general de la xarxa del metro, Òscar Playà, va explicar ahir que l’actualització de la senyalització és important perquè es tracta d’un "sistema que entra en obsolescència", però que els seus efectes no es notaran fins d’aquí "a quatre o cinc anys".
L3 i autobús
Durant la roda de premsa d’explicació de les afectacions, la primera tinenta d’alcalde i presidenta de TMB, Laia Bonet, va voler destacar altres línies de metro com a millor alternativa davant els talls. En concret, l’L3, que connecta Trinitat Nova amb Passeig de Gràcia, i l’L5, que fa el mateix entre Verdaguer i Maragall.
Les dues línies, segons Playà, es reforçaran per cobrir la previsible alça en la demanda. "Les altres línies de metro han de ser l’alternativa principal al tall", va insistir el director de la xarxa de metro. En el cas de l’L11, Bonet i Playà han volgut recordar que Torre Baró connecta amb Fabra i Puig, La Sagrera i Arc de Triomf a través de Rodalies.
Bonet va explicar que TMB desplegarà un servei de bus substitutori amb la "mateixa freqüència de pas i la mateixa capacitat que els metros". Aquest servei, que unirà Verdaguer i Casa de l’Aigua amb fins a 22 busos articulats que passaran cada quatre minuts en hora punta, ja té previst modificar el seu recorregut a mitjans de juliol, quan comencin les obres que han de remodelar –tan sols un any després d’haver inaugurat la seva reforma– el paviment del carrer de Pi i Margall.
Notícies relacionadesL’empresa municipal de transport també ha previst un bus especial per a persones amb mobilitat reduïda entre Girona i Verdaguer, ja que la parada que fa honor al poeta és una de les poques de la xarxa suburbana de Barcelona que encara no és accessible. D’altra banda, línies regulars de bus com les de l’D50, H6, D40 o 76 també cobreixen trams afectats pel tall.
TMB també llançarà aquests mesos una campanya d’informació que inclou el desplegament d’informadors en les parades d’origen i final dels busos llançadora, a totes les estacions afectades i també en parades importants de l’L4 com Ciutadella–Vila Olímpica, Barceloneta, Urquinaona i Passeig de Gràcia. L’empresa municipal també repartirà fullets, adaptarà els seus planificadors digitals a partir del 17 de juny i llançarà una campanya a totes les plataformes digitals on tenen presència.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Anàlisi L'atac d'Israel busca debilitar Iran en plena negociació nuclear amb Estats Units
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Transport públic Aprovat de forma inicial l'Estudi Informatiu per allargar el Trambaix a Sant Feliu de Llobregat
- La afició del Espanyol reacciona al fichatge de Joan Garcia pel Barça: "És un traïdor i li farem passar malament a Cornellà"
- UN RELLEU A LA PORTERIA El Barça paga la clàusula de 25 milions i fitxa Joan García, el porter de l’Espanyol