VTC i taxis lluiten ara la ‘guerra’ per la mobilitat sostenible

Uber presenta a BCN una flota de cotxes elèctrics a l’espera de l’aprovació de la nova llei del sector. En total, la plataforma posarà 100 vehicles verds en circulació les pròximes setmanes.

VTC i taxis lluiten ara la ‘guerra’ per la mobilitat sostenible
2
Es llegeix en minuts
Pau Lizana Manuel
Pau Lizana Manuel

Periodista

ver +

Cap anunci d’Uber a Barcelona és aliè al pols que el sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) manté amb el taxi negre i groc de tota la vida. El d’ahir, l’arribada de la flota de cotxes elèctrics Uber Green a la capital catalana, no va ser una excepció. La marca americana desplegarà a la ciutat la seva línia verda i incorporarà a la circulació 30 cotxes Cupra Tavascan elèctrics. L’acord amb la marca esportiva i elèctrica de Seat "reforça el compromís d’Uber amb Barcelona i l’entramat empresarial local", va defensar el director general de la companyia a Espanya i Portugal, Felipe Fernández Aramburu.

També apareixeran amb un nou distintiu en l’aplicació 70 vehicles totalment elèctrics que ja treballen amb la multinacional. En total, 100 cotxes elèctrics que en les pròximes dues setmanes començaran a aparèixer a les pantalles dels clients i que per als conductors que s’hi sumin suposarà atraure moltes més carreres.

L’arribada d’Uber Green a la capital catalana es produeix a l’expectativa que el Parlament aprovi la nova llei de transport de persones en vehicles de fins a nou places, que haurà de regular tant taxis com VTC i empreses intermediàries com FreeNow. No hi ha data exacta sobre quan s’hauria de votar el text que pretén renovar la legislació actual, vigent des del 2003. Els primers passos per aprovar-la es van fer el 2023, després d’una reunió entre el sector del taxi i representants de la Generalitat i, des d’aleshores, per a desesperació dels taxistes –que en són els més beneficiats–, la llei s’ha estancat.

Que la línia verda d’Uber aterri ara a Barcelona, la quarta ciutat espanyola on ho fa, no és fútil. Un dels arguments que el sector dels VTC esgrimeix en la seva pugna per resistir a la pressió legal a Barcelona, que ja va minvar molt el seu servei amb els decrets aprovats el 2019 i la 2022, és una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que va establir que el taxi no mereix cap protecció especial si la premissa és la supervivència econòmica del sector.

L’única manera que tenen des de la Generalitat per protegir els cotxes de negre i groc, i limitar el desplegament d’aplicacions de VTC, és recolzar el text en objectius com "la protecció d’una nova concepció de la mobilitat" i de l’"interès general", segons la resolució del TJUE. Això inclou la "bona gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic" o, el que entra en joc en aquest cas, "la protecció del medi ambient".

Amb l’arribada d’Uber Green, les VTC reforcen el seu argument de sensibilitat i sostenibilitat climàtica i semblen decidides a fer el mateix amb la millora de la mobilitat a Barcelona, que asseguren que avui dia està "trencada".

Notícies relacionades

Amb anys de retard

Fernández Aramburu lamenta que la mitjana d’espera per als seus cotxes a Barcelona és de nou minuts, tot i que pot arribar fins als 20 en hores punta, mentre que en un gran percentatge de ciutats no supera els cinc. "Quan ens fixem en el món de la mobilitat de VTC i taxi de Barcelona, crec que estem 10 anys endarrerits", assegura el directiu, que no s’explica com el nombre de cotxes de groc i negre a Barcelona (10.521) s’ha mantingut estable des de principis de segle malgrat el creixement de la ciutat.