Els creuers avancen la temporada a BCN a costa de frenar-se a l’estiu

L’auge registrat a l’abril, amb un 30% més de passatgers, i també al maig es deu a l’arribada avançada dels vaixells a Europa. Procedeixen dels EUA i solen recalar a la capital catalana abans de fer-ho en ports de la resta del continent.

Els creuers avancen la temporada a BCN a costa de frenar-se a l’estiu
4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Els creuers, l’evolució dels quals a Barcelona es va considerar durant anys un èxit, estan ara entre els focus del debat turístic i les seves xifres s’analitzen amb lupa amb la idea de contenir els visitants de només unes hores i primar els passatgers que comencen i/o acaben rutes a la ciutat, amb un important impacte econòmic. Així que la radiografia des de l’inici del 2025 és cridanera per la punta que ha dibuixat aquesta primavera, en un moment en què es pretén estabilitzar l’afluència de creueristes, que el 2024 van ser gairebé 2,2 milions. L’ampliació de la temporada creuerista a Europa és la principal causa que aquest abril la capital catalana hagi registrat un 30% més de visitants (244.029) que l’any passat, i el maig avança en la mateixa direcció. Fonts del Port de Barcelona asseguren que no es tracta d’una tendència de creixement anual, sinó de les grans operacions dels vaixells que es desplacen des dels EUA i el Carib per fer l’estiu a Europa, que estan arribant des del març per posicionar-se en ports del Mediterrani i el nord d’Europa. Molts recalen a Barcelona per les seves connexions aèries, però després es redistribuiran.

Les mateixes fonts assenyalen que aquest avanç de les operacions farà que a l’estiu la xifra de creueristes es redueixi o es mantingui estable, perquè molts vaixells han arribat amb setmanes d’antelació. En aquest sentit, destaquen que el creixement de passatgers és del segment bo, al tractar-se de vaixells en turnaround (surten o arriben del port), els viatgers dels quals solen passar uns dies a la ciutat allotjant-se en hotels, però no es tracta d’excursionistes contra rellotge. Aquest àmbit creix un 44%, i passa a representar un 52% del passatge acumulat rebut. A aquest fenomen se suma a una oferta de rutes europees més gran aquest any, amb menys "conflictes geopolítics" a la zona, afegeixen des del Port.

El Port comptabilitza ara explícitament "visitants" (que equival a persones), en lloc dels "moviments" registrats durant dècades partint de l’entrada i sortida de viatgers dels vaixells. Aquesta dada resulta enganyosa perquè els passatgers que comencen i acaben ruta (majoria molts mesos) es compten dues vegades. Per això els moviments del 2024 van ser 3,65 milions, corresponents a 2,18 milions de creueristes reals. Fins a l’abril del 2025 s’acumulen 753.314 moviments, que han suposat 456.773 persones.

La xifra no equival al fet que tots ells visitin finalment la ciutat, ja que, per exemple, s’estima que en vaixells en escala un 10% de viatgers es queda disfrutant del vaixell, i molts d’altres fan excursions que poden ser fora de la capital catalana (del Museu Dalí a Figueres a visites a cellers de la regió). En tot cas, cadascun d’ells paga taxa turística, tot i que torni a abonar-la en les seves estades en hotels.

Descens del 7% al gener

Des de principis d’any, el Port ha viscut un descens del 7% de creueristes al gener, i un auge de l’11% al març (88.757), quan van començar a arribar els vaixells en reposicionament que finalitzaven la temporada a l’altre costat de l’Atlàntic. L’abril va suposar el gran desembarcament d’aquestes naus, que inclouen tant les que després es dirigiran a altres ports del continent després de fer alguna ruta puntual des de Barcelona –aprofitant la millor climatologia en aquesta època que als ports nòrdics– com l’arribada avançada d’un dels vaixells estrella de l’estiu, l’Allure of the Seas de Royal Caribbean, que aquest estiu tindrà sortides setmanals des de la ciutat, però va venir abans de l’inici de rutes per a la posada al punt i renovació en una drassana de Cadis.

Aquest tipus d’arribades són la causa del cridaner increment de passatgers nord-americans, que han pujat un 70% a l’abril, apunten les mateixes fonts. En el mateix sentit, s’espera que el mes d’octubre tingui pics de viatgers per agafar els vaixells que faran de nou reposicionament, en sentit contrari, aquesta vegada rumb a Amèrica del Nord. Molts vaixells triaran l’inici de ruta a Barcelona per les seves connexions aèries i còmodes terminals per a l’embarcament amb molt equipatge propi d’aquestes travessies. Aquests itineraris atrauen tant creueristes experimentats de tot Europa com molts nord-americans que volen a Barcelona, passen uns dies en allotjaments locals, fan compres, disfruten de la seva gastronomia i després s’embarquen en un creuer de tornada. És un moment més favorable per al turisme, perquè desestacionalitza l’activitat i la ciutat té menys pressió de visitants, com vol que sigui l’Ajuntament de Barcelona.

Notícies relacionades

Les xifres finals dels mesos d’estiu dependran de les vendes de les navilieres i l’ocupació final dels vaixells, tot i que el Port barceloní preveu després de la punta primaveral que caigui l’afluència algunes setmanes i en general no hi hagi creixements. La temporada alta 2025 estarà marcada per una presència més gran de vaixells petits i mitjans, que es dirigeixen al mercat de luxe i prèmium, i que es correspon també amb una despesa més gran en les destinacions, com va informar aquest diari.

L’activitat ha tornat de ple al moll Adossat en un moment en què el Port i l’Ajuntament negocien l’ajust de les terminals que haurà d’oferir la ciutat. El consistori de Jaume Collboni, esperonat per l’oposició, ha reclamat que es limitin a cinc, malgrat que el 2018 el govern municipal d’Ada Colau va pactar un màxim de set. L’eliminació de dos es decidirà entre la A i la B (la concessió de la qual finalitza el 20230) i la C (que es renova anualment).