Model de ciutat
La reurbanització de la Gran Via obligarà a tallar el Trambesòs a Glòries durant més de mig any
El projecte, que arrencarà abans que acabi el 2025, durarà un any i mig i deixarà sense servei les línies T5 i T6 durant set mesos, a més de la T4 durant dos mesos
La Gran Via tindrà, al costat de Glòries, el primer carril tramvia-bus de Barcelona
MULTIMÈDIA | La nova Glòries: la plaça culmina el seu gran parc central

Un Tram circula por la Gran Via en el tramo entre Glòries i la rambla de Poblenou. /
La transformació de Glòries genera moltes derivades en el seu entorn immediat. No és només el viaducte per a cotxes que va deixar pas a un parc urbà, o els equipaments i l’habitatge social en marxa a la plaça. És també la mobilitat més enllà del túnel viari entre la rambla del Poblenou i Castillejos. Precisament aquesta infraestructura ha creat un nou passeig a la Gran Via que es va començar a urbanitzar el gener del 2024 després d’uns anys de discutit urbanisme tàctic. La presència del tramvia al costat marva obligar a partir el projecte en dos, així que el primer, i l’obra està ja molt avançada, va ser restaurar la part muntanya. Ara s’acaben delicitar les obres del costat mar. Amb novetats importants: no només es renovarà el traçat del tramvia, que passarà a tenir dues vies, també es modificarà com entra a Glòries. Amb tot, el Trambesòs quedarà tallat durant mesos.

Operaris treballant a la part nord de la Gran Via, un projecte que va començar el gener del 2024 /
El concurs públic té un valor estimat de 31 milions d’euros. Si es compleix el calendari previst, les màquines podran entrar l’últim trimestre d’aquest any, amb la qual cosa la Gran Via podria estrenar passeig a meitat del 2027. Tot i que el calendari podria variar si hi haguessin impugnacions de la licitació o endarreriments en l’execució, la reforma serà una realitat en pocs anys i crearà una nova pota de 70.000 metres quadrats que estendrà aquesta plaça de 12 hectàrees. El gran projecte de Glòries no està acabat: és una de les zones de Barcelona, amb permís de la Sagrera, el 22@ o els barris de la Marina, on més canvis han de venir.

Aquest tram de la Gran Via no serà un eix verd, però sí que tindrà certessimilituds amb Consell de Cent. La plataforma única, per exemple, serà la protagonista a banda i banda de l’avinguda, amb voreres amples (5,25 metres a la muntanya i quatre metres al costat mar) i un vial per sentit per a trànsit local i bicicletes. Afegeixin 400 nous arbresi un passeig central de 21 metres d’ample (el total són 50 metres, una xifra que Ildefons Cerdà va reservar per a grans artèries com la Diagonal, la Meridiana i la Gran Via).

El trambesos deixarà de circular durant sis mesos per les obres que es realitzaran a la part de mar de la Gran via entre Glòries i la rambla del Poblenou /
Tall de tres línies de tramvia
El tram de les línies T5 i T6 del Trambesòs des de Ciutat de Granada fins a la rambla del Poblenou és de via única, una circumstància que no és gaire habitual a l’extensa xarxa del Tram, amb 30 quilòmetres de vies i 56 estacions. Només passa en dos trams més: a la línia T3 (tram Sant Just-Montesa, d’1,6 quilòmetres) i en la línia T2 (Llevant-Les Planes - Bon Viatge, d’1,4 quilòmetres de longitud). El que ens ocupa té 400 metres i el projecte preveu la instal·lació de doble via amb el manteniment de la catenària, que haurà de ser renovada.

La vorera del costat muntanya de la Gran Via, entre Badajoz i Glòries /
Els 17 mesos de treballs estan dividits en tres fases. Es fa d’aquesta manera per intentar que l’afectació sobre el Trambesòs sigui la menor possible. Tot i així, hi haurà talls. Llargs. En la primera etapa, d’uns set mesos, està previst el tall de circulació del tramviaentre Glòries i Can Jaumandreu per poder executar la instal·lació de la nova infraestructura ferroviària. Els autobusos (l’H12) sí que podran continuar circulant en els dos sentits. També estan previstos talls puntuals en els accessos i sortides de la C-31.

Barcelona 12/05/2025 El trambesos deixarà de circular durant sis mesos per les obres que es realitzaran a la part de mar de la Gran via entre Glòries i la rambla de Poblenou Fotografia de Ferran Nadeu /
Tall total l’estiu del 2026
La segona fase, amb una durada de dos mesos, coincidirà amb l’estiu del 2026 i preveu el tall al juliol i l’agost, aprofitant la davallada de la demanda, de la línia T4, que uneix Sant Adrià i la nova parada de Verdaguer a través de la Diagonal. Les línies T5 i T6 ja funcionaran en la seva nova doble via i entraran a Glòries pel ramal actual de la Gran Via. En les dues últimes setmanes estivals, diu el projecte executiu, quedaran tallades lestres línies del Trambesòs.

Imatge virtual de l’aspecte previst després de la urbanització de tot el tram de la Gran Via enganxat a Glòries /
Tancarà la reurbanització de la Gran Via entre Badajoz i la rambla del Poblenou una tercera i última etapa que no preveu més talls ferroviaris però sí la consolidació del nou traçat de les dues línies que ara van per l’enorme avinguda convertida aquí en la C-31. Entraran a Glòries per la Diagonal després d’un gir per Ciutat de Granada, al costat del centre comercial Glòries, el segon que va obrir a la ciutat (1995) després que Illa Diagonal fes el mateix el 1993. Tots els fills del Baricentro (1980) de Barberà del Vallès, per descomptat.
Placa fotovoltaica
Notícies relacionadesEl projecte inclou la instal·lació d’una immensa placa fotovoltaica a l’extrem Besòs del túnel viari. La pèrgola tindrà quasi 650 metres quadrats de superfície i quedarà just a sobre de l’entrada de la galeria. Després de la del Fòrum, serà una de les més grans de totes les que estan instal·lades a la via pública. No superarà, no obstant, la mida de les que ja funcionen a la plaça de Pilar Miró, a Baró de Viver, al Camp de la Bota o a les pistes esportives Antoni Gelabert, just a sobre de la ronda de Dalt.

Tramvia i bus, per plataformes diferents, avancen per Gran Via en direcció a Glòries /
El concurs públic es tancarà el 2 de juny. El convoca BIMSA, l’empresa pública de l’Ajuntament de Barcelona encarregada de les obres municipals, però el finançament sortirà de les arques tant del consistori (la part d’urbanització) com de l’Autoritat del Transport Metropolità (l’obra ferroviària). Malgrat ser treballs diferents, el projecte no s’ha dividit en lots, amb la qual cosa el guanyador haurà de fer-se càrrec de tot. No va passar el mateix en la prolongació del tramvia des de Glòries fins a Verdaguer, amb empreses diferents encarregant-se del negociat. Potser el calendari mana: complir els terminis és imperatiu perquè els talls del tramvia estan més que mil·limetrats.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers
- Al peu de Collserola La Fiscalia investiga la instal·lació de barracons en un parc protegit de Sarrià
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Per què dormim tan malament, quines conseqüències té l’insomni i com podem millorar el son
- Patronal Foment acusa Illa de perpetrar "una socialització de la propietat privada mai vista" amb el seu topall al lloguer de temporada
- Usurpació de l'habitatge Una dona acull una amiga a casa i acaba ocupant-li el pis amb dos homes a Barcelona
- FUTBOL El Brasil anuncia el fitxatge d’Ancelotti abans que el Reial Madrid l’acomiadi
- CITA DE LAPORTA AMB EL TÈCNIC Flick segellarà la seva renovació pel Barça fins al 2027 quan es conquisti la Lliga