SEGURITAT VIÀRIA
La C-58, punt negre del Vallès
El SCT anuncia un pla de 12 milions per gestionar la velocitat a l’AP-7
La C-58 s’ha erigit com el principal accés a la ciutat de Barcelona des del Vallès Occidental. Segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT), des de gener fins al juliol aquesta carretera ha registrat un total de 107 accidents amb víctimes, superant a l’autopista AP-7 al seu pas pels dos Vallès.
La carretera C-58 s’ha consolidat com el principal accés a Barcelona des del Vallès Occidental. A més, també ho ha fet com la via amb més accidents de trànsit amb víctimes a la comarca el 2024. Segons indiquen les dades proporcionades pel Servei Català de Trànsit (SCT) a aquest diari, la C-58 s’ha erigit en un punt negre de la xarxa viària. Des de gener fins al juliol d’aquest any, aquesta via ha registrat 107 accidents amb víctimes, superant a l’autopista AP-7 al seu pas pels dos Vallès, que ha comptabilitzat 87 accidents a l’Occidental i 50 a l’Oriental.
El nombre d’accidents a les artèries principals de la comarca ha augmentat els últims anys, si bé la pandèmia marca un tant l’estadística. El 2020, es van registrar 115 accidents en aquesta carretera, mentre que el 2021 la xifra va ascendir a 174, el 2022 va arribar a 198 i, el 2023 van ser 193. Això representa un increment del 68% en el nombre d’accidents entre 2020 i 2023, paral·lel a la recuperació de la mobilitat a Catalunya.
Augment del 104%
A l’AP-7, el Vallès Occidental presenta una sinistralitat més gran que el Vallès Oriental. D’aquesta manera, el 2020 es van registrar 87 accidents amb víctimes al Vallès Occidental i 54 al Vallès Oriental. Per al 2023, aquestes xifres van augmentar 174 al Vallès Occidental i 100 al Vallès Oriental. Això equival a un augment del 104% l’any passat en la primera i del 85% en la seva veïna oriental en el nombre d’accidents amb víctimes respecte als últims tres anys.
Però el postcovid no és l’única explicació a l’increment. L’eliminació dels peatges a les autopistes, el setembre del 2021, ha portat a una disminució de l’ús de carreteres secundàries i ha potenciat el trànsit en les vies d’alta capacitat, com l’AP-7 i la C-58, dues artèries clau de Catalunya. Així, la densitat de trànsit més gran ha provocat un augment significatiu dels accidents, també durant el primer any sense peatges a l’AP-7, i les retencions es van incrementar en un 153% durant els dies feiners.
El director de Trànsit, Ramon Lamiel, ja va apuntar fa unes setmanes que l’alliberament dels peatges en aquesta autopista fa tres anys ha comportat un creixement de vehicles que encara dura, per això s’està "al límit de capacitat" de la via. Per aquesta raó, el Servei Català de Trànsit ha anunciat un pla de xoc (2024-26), amb un pressupost de 12 milions, per gestionar la velocitat de l’AP-7 amb sistemes de velocitats variables en més de 100 quilòmetres i l’ús d’intel·ligència artificial.
Malgrat que el nombre d’accidents amb víctimes ha crescut, de moment en cap d’aquestes grans vies no ha tingut lloc cap accident mortal aquest 2024.
¿I les altres vies de la comarca?
A una distància considerable de la sinistralitat registrada a l’autopista Mediterrània al seu pas pel Vallès i la C-58, es troben la C-17 i la C-16. A la C-17, en el seu tram pel Vallès Occidental, és poc comú que es registrin accidents mortals. Des del 2020, no s’ha constatat cap sinistre fatal en aquesta via, i en el que va de 2024 sol s’han reportat set accidents amb ferits lleus. No obstant, en el tram de la C-17 que travessa el Vallès Oriental en direcció a Vic ja s’han registrat dos accidents mortals el 2024 i 77 sinistres amb ferits lleus. Finalment, a la C-16, s’han reportat dues víctimes mortals i 39 accidents amb ferits lleus.
Respecte a la sinistralitat a Catalunya, fins al passat 31 de juliol, 80 persones han perdut la vida en 73 accidents mortals a la xarxa viària interurbana. Aquestes xifres representen una reducció del 13% respecte al mateix període de l’any passat, quan van morir 92 persones en 81 sinistres. A més, en els primers set mesos del 2024, s’han registrat 485 ferits greus en accidents de circulació, cosa que en suposa 58 més que el 2023, un augment de gairebé un 17%.
- Grans ciutats Un xinès que viu a Barcelona explica les diferències que veu amb Madrid: "Es respira un ambient trist..."
- Turisme El poble més bonic del món és a Catalunya, segons l'Organització Mundial del Turisme
- Espanyol-Osasuna (14.00 hores) L’acomiadament més cruel de Chen
- Mobilitat interurbana El pla més complicat de Rodalies
- Escacs El prodigiós adolescent indi
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Sorteig Extraordinari del Gordo ¿Quant toca per euro jugat en cada premi de la Loteria de Nadal el 2020?
- Illa contraposa un "finançament solidari" a la "deslleialtat fiscal"
- Els barons del PP qualifiquen de "pedaç" la condonació
- No és país per a pactes