TRANSPORT PÚBLIC A BARCELONA
El suburbà incorporarà 50 vigilants més i arribarà als 800
El nou contracte de seguretat, per un valor de 168 milions d’euros, incrementa un 5% la vigilància en els pròxims quatre anys
TMB té molt a prop la foto amb el nou contractista de seguretat per als pròxims quatre anys. L’empresa de transport públic acaba d’adjudicar la tasca de vigilar el suburbà a les empreses Securitas i Prosegur per un valor de 168 milions d’euros, 30 milions més que el contracte vigent que està a punt de vèncer. La principal novetat és que el metro disposarà ben aviat de 50 vigilants més, amb la qual cosa la plantilla d’agents escalarà fins als 800, que es repartiran diàriament per les 165 estacions. A diferència de Mossos i Urbana, els policies del metro patrullen i continuaran patrullant en solitari i no en parella per poder cobrir més territori.
A tot això cal afegir-hi les prop de 10.000 càmeres de videovigilància instal·lades als trens i a les instal·lacions (parades, tallers i cotxeres), a més de la col·laboració constant amb Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana. Tot, en un moment en què el passatge ha crescut un 7,5% respecte a les xifres de 2023, que ja van ser de rècord històric. És a dir, com més viatgers, més opcions de problemes.
De dilluns a divendres, el metro disposarà de 421 vigilants, entre els que estan distribuïts per la xarxa, els que estan en els accessos, la brigada antigrafits o els que operen al centre de control, des d’on es gestionen totes les incidències. El cap de setmana, tot i que la demanda baixa notablement, la xifra puja a 476. Passa que la irrupció del món de l’oci i la nit o grans esdeveniments obliga a incrementar la guàrdia. Entre uns i altres, creen aquesta xifra d’uns 800 agents, un 5% més que el que contempla el contracte que ara està a punt de vèncer.
La licitació del servei s’ha realitzat per lots. El que inclou les línies 9 i 10 (que suma el tram centre encara en obres) és el més costós: 29,4 milions d’euros. El segueixen l’L5 (21,1 milions), i l’L4 i l’L11, que van juntes per un preu de 19,6 milions. Les unitats canina i mòbil pugen a 33,8 milions d’euros. Si es pregunten si hi ha una línia que sigui més conflictiva que una altra, Òscar Playà, director de metro a TMB, assegura que els problemes "estan bastant repartits", tot i que la irrupció del turisme ha intensificat les incidències en certes zones, com per exemple, les estacions marítimes de l’L4. En general, les que tenen més passatge (L1, L5 i L3) són les que més problemes acumulen.
Pel que fa a les càmeres, que funcionen al marge d’aquest concurs públic tot i que sí que seran gestionades per aquests professionals des del centre de control situat al costat de la Sagrera, les 165 estacions tenen instal·lades un total de 6.400 lents, mentre que als trens (cada un en porta entre 20 i 25) n’acumulen gairebé 3.400. El 100% de la flota del metro disposa de videovigilància.
Unes 700 trucades al dia
Notícies relacionadesUn altre element de seguretat són els pals de SOS, 2.200 en estacions. Però hi ha un problema: prop del 96% de les trucades (700 al dia, en total) són consultes que no tenen res a veure amb una emergència, pot ser que algú toqui sense voler el botó amb el colze (està previst recol·locar-los, per exemple, als ascensors) o pot ser que un viatger vulgui informació sobre com arribar al seu destí. Aquestes trucades generen unes 11 hores de pèrdua de temps per al centre de control. O sigui, més d’una jornada de treball perduda.
El nou contracte de seguretat del metro surt a raó de 42 milions d’euros a l’any. Se l’han acabat emportant les mateixes empreses que ja estaven prestant aquest servei els últims anys, és a dir, Prosegur i Securitas.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme
- La política catalana Mal vent a ERC