MOBILITAT A LA CIUTAT

BCN idea un pla perquè el cotxe eviti el litoral durant la Copa Amèrica

El full de ruta de l’ajuntament inclou dos ‘park&rides’ de gran capacitat a les entrades de la ciutat, aparcaments segurs per a bicicletes, estacions virtuals de Bicing i reforç del transport públic.

El AC75 del equipo Ineos Britannia de la Copa América de vela entrena frente a las playas barcelonesas, en mayo de 2024.

El AC75 del equipo Ineos Britannia de la Copa América de vela entrena frente a las playas barcelonesas, en mayo de 2024. / Zowy Voeten

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El pla de mobilitat de la Copa Amèrica de vela, de finals d’agost a finals d’octubre, és un compendi de mesures destinades a assegurar que la vida dels ciutadans, sobretot els que resideixen i treballen a la Barceloneta, es vegi el menys alterada possible. Però, analitzades en conjunt, les iniciatives dibuixen, en format prova pilot, moltes de les tasques pendents de Barcelona. O, com a mínim, molts dels debats oberts en matèria d’espai públic: motos fora de les voreres, aparcaments segurs per a bicicletes, més carril bus i per a ciclistes, reforç del transport públic i park&rides fora del nucli urbà. L’ajuntament va presentar ahir el dispositiu i va deixar clar que seran canvis efímers, però admet que alguna cosa hi ha de laboratori en tot el plantejat.

Agradi o no agradi, sigui o no convenient, no és discutible que entre el 22 d’agost i el 27 d’octubre es disputarà a la costa de la capital catalana la 37a edició de la Copa Amèrica, la competició de nàutica esportiva més important del planeta. I ja que se celebrarà sí o sí i en total hi haurà 39 dies de competició, la ciutat ha de preparar-se per a possibles aglomeracions. De la mateixa manera que es fa durant la cavalcada de Reis o les festes de la Mercè. D’això va donar ahir compte Xavier Paton, el gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, que, amb la lliçó apresa, se centra en "les necessitats dels barcelonins" i esquiva els interessos dels organitzadors de l’esdeveniment.

¿Quan seran els talls?

El missatge de fons és molt clar: la millor manera de moure’s entre les platges de Bogatell i Sant Sebastià és anar caminant, en transport públic o amb bicicleta. Perquè el trànsit serà imprevisible, i quan s’arribi a un punt de congestió rellevant, la Guàrdia Urbana, juntament amb la policia portuària, començarà a restringir la circulació. ¿Podem saber quan hi haurà talls? No és una cosa que es pugui anticipar perquè es farà sobre la marxa, però al no aclarir el dubte també s’alimenta la recomanació que el cotxe no és del tot benvingut.

Millor ho tindran els veïns i persones que treballin a la zona. Per a ells, el consistori té prevista una acreditació que, com una entrada en una vila olímpica, els permetrà entrar amb el seu turisme tot i que un agent i un con diguin el contrari. El permís podrà tramitar-se presencialment a partir de juliol al centre cívic de la Barceloneta.

Les motos, els taxis, els vehicles VTC i les furgonetes de repartiment també tindran l’accés garantit. Quant a les motocicletes, per si les voreres estan a rebentar de passejants, només podran estacionar a la calçada. Durant els dies de competició s’anul·larà la zona blava de Joan de Borbó, que passarà a allotjar motos.

En una ciutat en la qual ha costat déu i ajuda tenir aparcaments dissuasoris decents, crida l’atenció que per a la Copa Amèrica hagin aconseguit dos park&rides amb ni més ni menys que 2.458 places. No estan, com sol passar, enganxats a una estació ferroviària per rematar el viatge amb tren. Se n’ha previst un per als que venen del nord a la zona del Fòrum, a l’esplanada del nonat zoo marí, amb 1.200 llocs, i un altre al recinte de la Fira a l’Hospitalet amb 1.258 places.

Notícies relacionades

De pagament

Durant els dies de competició, el consistori posarà un bus llançadora gratuït que circularà cada 15 minuts entre les 11.30 i les 18.30 hores. El del sud arribarà a Pla de Palau i esquivarà la ronda Litoral circulant per l’interior del port (una altra de les tasques pendents de la ciutat) i el de nord, a Bogatell. Els aparcaments seran de pagament, però Paton ha avançat que estan treballant per arreglar una mica la tarifa. Que un bus discrecional passi pel port és per si mateix una notícia, ja que la connexió entre Drassanes i la Marina del Prat Vermell per sota del Morrot només es pot fer a través de la ronda Litoral. Obrir aquest espai portuari generaria, a més, un nou passeig i un itinerari ciclista. Finalment, ls bicis tindran dues novetats importants. Primer, quatre aparcaments segurs amb capacitat per a 100 bicicletes cada un en punts del litoral. Serà la primera vegada que una cosa semblant al Bicibox entra a Barcelona.