REMODELACIÓ
La segona fase de les obres de la Rambla s’iniciarà el 17 de juny
Les afectacions per a veïns de la via i restauradors amb terrasses seran limitades
Les obres en la seva totalitat estan pressupostades en 55,6 milions d’euros
Els treballs per reformar el costat del Gòtic fins a Canaletes duraran 10 mesos, i durant aquest període el trànsit serà ascendent per la banda del Raval.
La reforma de la Rambla de Barcelona, en la versió accelerada que va reduir la durada total de les obres de 72 a 32 mesos i que va ser projectada pel govern de Jaume Collboni l’octubre passat, quatre mesos després d’iniciar-se el mandat, entrarà en una nova fase el pròxim 17 de juny.
Serà la segona, després del ja iniciat en l’anterior mandat, la part de Colom a Santa Madrona, que estarà acabada al juny en la part que afecta el sector del Govern militar i el centre de la Rambla i al juliol al de Santa Madrona i Drassanes. L’obra en la seva totalitat acabarà, si es compleix el calendari, a finals de gener o principi de febrer del 2027, amb un cost previst de 55,6 milions d’euros.
El nou plantejament anunciat a l’octubre va passar a ser longitudinal: en lloc d’avançar del mar cap a la plaça Catalunya reformant-ho tot, es remodela primer en la seva totalitat el costat Besòs, el més pròxim al Gòtic, amb 10 mesos d’obres, per procedir després a l’àmbit Llobregat, 10 mesos més, i després al tram central, 12 mesos de treballs previstos. En total, els 32 mesos citats.
El 17 de juny s’iniciarà, així, la reforma del costat del Gòtic, o Besòs, el costat de la plaça Reial i el Cafè de l’Òpera, fins a Canaletes. Dels escocells fins a la paret dels edificis. Un projecte que ha d’estar completat l’abril del 2025. La primera conseqüència és que el trànsit serà possible només al costat Raval de la Rambla, per on discorrerà de forma ascendent. Com ara, el pas estarà restringit a veïns, serveis, mercaderies i aparcaments. A més, a la part baixa, els vehicles no pujaran directes des del Portal de la Pau, hauran de fer una petita volta i accedir a la Rambla pel portal de Santa Madrona. Autobusos: el 59 i l’N9 pujaran per la Rambla i baixaran per Via Laietana, mentre que el V13 tindrà origen i final a la plaça de Catalunya i no passarà per la Rambla.
Una vegada acabi aquesta fase i comenci la del costat contrari, el trànsit tornarà al del Gòtic, de forma ascendent. Quan acabin les obres, la previsió del consistori és que a la Rambla, tant de pujada com de baixada, el trànsit sigui limitat a veïns i serveis.
Cinc passos amb semàfor
La novetat, segons va explicar ahir Ricard Font, director general de Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA), és que el consistori obrirà cinc passos durant les obres d’aquests 10 mesos perquè veïns, mercaderies i emergències puguin accedir als espais del Gòtic des del carril del costat Raval, és a dir, que es veuran vehicles travessant la part central de la Rambla.
Aquests cinc passos, que comptaran amb semàfors, i que ja van existir en el passat, seran a Portaferrissa, Cardenal Cassanyes –davant de la Boqueria–, el carrer de Ferran, la plaça Reial i Escudellers. Els vehicles que entrin per aquests passos al Gòtic comptaran així amb vies per poder sortir i tornar a la Rambla per sortir pel carril ascendent del costat contrari. Una vegada es completi aquesta fase de 10 mesos d’obres, seran anul·lats.
De tots cinc, aquest mateix dimarts començaran a habilitar-se quatre passos: Portaferrissa, Ferran, plaça Reial i Boqueria. El d’Escudellers s’instal·larà més endavant.
Dos grups d’empreses treballaran alhora: d’una banda, l’UTE formada per Romero, Pol i Rubau i per l’altra la de Dragados i Acsa. Treballaran, en principi, en pastilles de 50 metres de llarg de forma successiva. És a dir, que hi haurà obres en dos alhora, una per UTE. Com que l’ample de la Rambla canvia significativament al llarg de la seva extensió, no és fàcil preveure el ritme exacte de les obres, però Font va explicar que cada pastilla de 50 metres podria estar completada en un període de 20 a 30 dies, aproximadament.
En les parts en les quals a la pastilla de 50 metres de llarg l’ample sigui de 8,8 metres o més, s’arreglarà primer una meitat i després l’altra, deixant la que no registri obres com a via d’emergència, perquè una ambulància o un camió de bombers hi puguin passar. En aquests casos, es treballarà en dues pastilles de 50 metres contigües, tot i que en realitat sumaran 50 metres d’obra en dues meitats, amb dues vies d’emergències. En les parts en les quals l’ample sigui de menys de 8,8 metres, es reformarà el tram sencer de 50 metres. En aquests casos, les emergències podran arribar al tram tallat des del mar o des de Canaletes, però no travessar-lo, fet que és una garantia suficient de seguretat.
Hi haurà 47 places de càrrega i descarrega al carril obert, és a dir el del costat Raval. Font va assegurar que les afectacions per a veïns seran limitades: en períodes curts hauran d’accedir als edificis amb passos creats per a això. Ha descartat que el metro i el seu accés, a la parada de Liceu, pateixin afectacions per les obres i ha afegit que les terrasses del tram central n’experimentaran alguna quan arribi l’última fase.
Arbres i afectacions
Notícies relacionadesDels 375 arbres que hi ha a la Rambla, 280 no es toquen, 54 són portats a vivers, la resta es trasplanten i només es treuen els malalts. Després de la reforma, l’avinguda comptarà amb 384 arbres, va detallar Font.
Juntament amb el director general de BIMSA van comparèixer ahir per explicar la nova fase d’obres els tinents d’alcalde Laia Bonet i Albert Batlle, que van participar en una sessió oberta a veïns i comerciants perquè coneguin fins a quin punt els afectarà la reforma. Bonet va destacar que una web informarà de les obres, a més de l’anunciat Espai Rambla, que estarà ubicat al Palau de la Virreina. "No se’ns escapa que reduint el temps a la meitat s’intensifiquen les afectacions", va advertir Bonet. "És l’obra més emblemàtica del mandat", va destacar Batlle.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Crisi interna Bosch recolza una tercera candidatura en la carrera per liderar ERC
- REIVINDICACIÓ Els veïns de Ciutat Vella se n’atipen del "suplici" de l’oci nocturn
- Nova temporada a 3Cat Un nou concurs amb Micky Núñez
- Una lesió preocupant El misteri del turmell que no es cura
- Educació congela la recuperació de la sisena hora i les classes de tarda a l’ESO
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Carnet de conduir La DGT avisa: s’acosten canvis per als més grans de 65 anys
- Salut i feina Tornada a la rutina o estrès després de vacances
- RODALIES Enrenou entre alcaldes de Tarragona per les obres del túnel de Roda de Berà
- Presons Els reclusos amb delictes de sang podran treballar a la cuina