Desgreuge a la segona corona

El procés de ‘metropolitanització’ de contractes de transport urbà que s’havien prorrogat després de la seva caducitat no és només important per la renovació dels serveis, sinó també pel fet que l’AMB passi a prestar de manera consistent serveis de transport en aquests municipis.

Desgreuge a la segona corona

m. a.

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

El procés de metropolitanització de contractes de transport urbà que s’havien prorrogat després de la seva caducitat, un fenomen que també s’està produint en les concessions per al subministrament d’aigua, no és únicament important pel desbloqueig de la renovació dels serveis que presumiblement facilitaran les noves licitacions metropolitanes. També ho és pel significat polític que suposa que l’AMB passi a prestar de manera consistent serveis de transport a la segona corona metropolitana, una demarcació integrada per 18 municipis que feia més d’una dècada, des de la creació de l’actual AMB el 2010, que tenien una carència quant a transports metropolitans que va arribar fins i tot al Tribunal Suprem. ¿Per què la metropolitanització dels busos de les ciutats dona peu al desgreuge de la segona corona pel que fa als serveis de transports?

l’actual procés.

Encara que Sant Cugat del Vallès és l’única ciutat de la segona corona metropolitana que ho ha fet públic últimament, no és l’únic municipi que dialoga amb l’AMB per fer efectiva la metropolitanització del seu servei local de busos urbans després d’haver-lo executat anòmalament des de la seva caducitat a través de pròrrogues contractuals: también es troben en via de traspassar la gestió dels seus busos Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Corbera de Llobregat, Ripollet i Torrelles de Llobregat.

l’admissió del greuge.

El greuge comparatiu de la segona corona metropolitana respecte a la primera pel que fa al servei de transports que presta a les ciutats l’AMB no ha sigut precisament un secret fins ara. Tant és així que la mateixa AMB ho va reconèixer davant el Tribunal Suprem.

equilibri en ELS transports.

En la seva esmentada sentència, el Tribunal Suprem acabaria fallant contra l’AMB i ratificant la sentència prèvia del Tribunal Superior de Justícia, que en el seu moment havia argumentat en favor de l’aplicació del tribut metropolità als 36 municipis de l’AMB que "el servei de transport de superfície és només una de les moltes competències de l’AMB", i desvinculava així l’impost –el seu fet imposable coincideix amb el de l’impost sobre béns immobles (IBI)– únicament de la prestació del servei de transports.

L’alt tribunal proposava implícitament com a solució per al desequilibri entre els municipis no tant l’exempció per a una part d’aquests de l’impost, sinó més aviat la prestació dels mateixos serveis en tots, una cosa que l’actual metropolitanització dels busos urbans pretén reequilibrar.

junts A sant cugat.

La nota discordant de l’actual procés de metropolitanització dels busos la va posar el 15 de març Sant Cugat del Vallès, l’única ciutat de la segona corona metropolitana de més de 50.000 habitants i, a més, l’única amb alcaldia de Junts. Sant Cugat va reclamar uns 20 milions per haver assumit el servei de transport aquests anys.

Una de les qüestions que el govern municipal de Sant Cugat va detallar va ser que, en cas d’arribar als tribunals, la reclamació seria a partir de l’any 2010 i "el deute es triplicaria". "La reclamació econòmica és aproximadament el sumatori dels últims quatre anys. Aquest requeriment és fonamentalment per evitar la prescripció del contracte i assegurar la compensació econòmica dels quatre anys. Si el cas va més enllà, exploraríem una compensació des del 2010", va manifestar el gerent de Sant Cugat, Jordi Joly.

Notícies relacionades

Per la seva banda, l’alcalde Josep Maria Vallès (Junts) va lamentar que l’ajuntament es trobi en una situació de "bloqueig" quant als seus busos urbans, i va assenyalar així "falta d’avenços" del servei: "No en podem incrementar les freqüències ni renovar-ne la flota", va remarcar.

Consultades per aquest diari, fonts de l’AMB van afirmar que el conveni firmat amb Sant Cugat continua en vigor i, fins que la licitació no estigui completada, segons el que es va acordar, l’ajuntament gestionarà el servei i n’assumirà el cost".