Les grans obres de BCN que pengen del pressupost

La ciutat té projectes en marxa o a punt de començar, com la Via Laietana, la Rambla i el tramvia, que requeriran pactes puntuals per esquivar la pròrroga dels comptes municipals.

Les grans obres de BCN que pengen del pressupost

gisela macedO meritxell m. pauné

6
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Meritxell M. Pauné

Barcelona afronta aquest 2024 nombroses obres i actuacions previstes a carrers i edificis públics. Algune ja havien començat i prossegueixen amb noves fases, mentre que d’altres tenen data d’inici aquest any. En tots els casos, el govern en minoria de Jaume Collboni haurà de fer malabars comptables per finançar-les amb els pressupostos prorrogats, que suposen una pèrdua de 117 milions d’euros en noves inversions.

Obres del tramvia, a l’altura de la nova estació de Sicília. Si tot va bé, ja circularà el segon semestre. | JORDI COTRINA /

EL PERIÓDICO ha analitzat vuit grans obres municipals programades a la capital catalana per als pròxims 12mesos. Aquest recopilatori, no obstant, no inclou actuacions finançades per altres institucions, però també de gran envergadura, com la gran obra per unir els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Barcelona, que impulsa el Departament de Territori de la Generalitat, o la futura estació de l’AVE a la Sagrera, que depèn del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.

Les grans obres de BCN que pengen del pressupost | ÁLVARO MONGE /

Parc de les Glòries

Les grans obres de BCN que pengen del pressupost /

Inversió necessària aquest any: la suma dels projectes del parc i l’entrada de metro requereix 24.322.547 €. Inversió disponible per ara: 20.290.250 €.

L’última fase de reurbanització del centre de la plaça de les Glòries per convertir-la en un gran parc va començar fa un any. La previsió era que les obres duressin un total de 20 mesos, de manera que aquest 2024 encara quedarien uns vuit mesos d’actuacions. El pressupost dels treballs és de 26,4 milions d’euros, i permetran que el verd creixi de les actuals cinc hectàrees a un total de nou hectàrees. El futur parc tindrà, entre altres elements, una àrea de gossos de 760 m² útils i també una enorme àrea de jocs infantils de 1.968 m2, i a més s’hi plantaran 23.840arbustos i 472 arbres.

Així mateix, aquesta actuació urbanística inclou la reforma de l’entrada del metro de l’estació de Glòries que està davant el Museu del Disseny, que es convertirà en un original "jardí d’immersió": una grada vegetal de cactus que connectarà la superfície i la cota inferior d’accés al transport públic. Comptarà amb una escala fixa i una altra de mecànica.

Cobertura de la Ronda de Dalt

Inversió necessària aquest any: 5.020.700 €. Inversió disponible per ara: 300.000 €.

Els treballs de la segona fase de cobertura de la Ronda de Dalt de Barcelona, al tram que va de l’IES Vall d’Hebron a l’avinguda de Vallcarca, començaran el segon trimestre d’aquest 2024. Aquest segon tram, de 340 metres, s’unirà al ja executat en la primera fase, davant el mercat de la Vall d’Hebron i d’uns 200 metres de cobertura que van crear una zona pacificada a la superfície.

La previsió és que les obres acabin a mitjans del 2027 per poder urbanitzar després la coberta resultant, on es podran generar noves zones verdes per a ús dels ciutadans. El pressupost són uns 40 milions d’euros.

Mercats municipals

Inversió necessària aquest any: la suma dels projectes requereix 35.256.707 €. Inversió disponible per ara: 23.798.118 €.

Aquest any també s’esperen grans inversions en els mercats municipals. D’una banda, el de l’Abaceria Central, a Gràcia, continua en obres. La previsió és que durin 24 mesos, amb un pressupost total de 22,5 milions d’euros. Finalment, l’estructura de ferro no s’ha pogut salvar, de manera que es parteix de zero.

Així mateix, estan en procés les obres del mercat de Montserrat, a Nou Barris, que es van iniciar el 2022 amb un pressupost de 14 milions i la previsió que acabin el segon trimestre del 2024. També està previst construir el mercat definitiu d’Horta i rehabilitar la coberta del de Santa Caterina. A més, està prevista una inversió en el pla de sistemes i central d’operacions de l’Institut Municipal de Mercats, per adaptar aquests equipaments als avenços tecnològics.

Reforma de la Via Laietana

Inversió necessària aquest any: la suma dels projectes requereix 23.101.219 €. Inversió disponible per ara: 20.666.107 €.

Entre les obres més importants de la capital catalana hi figuren, un any més, les de la Via Laietana. Es troben en la seva segona i última fase, i els treballs se situen al tram inferior, entre la plaça d’Antoni Maura i les places d’Idrissa Diallo i Correus. Aquesta reforma està previst que finalitzi el juny del 2025.

En aquesta mateixa artèria també s’està reformant l’edifici de la Via Laietana, 8-10, seu dels antics Jutjats de Primera Instància de Barcelona fins a l’any 2008. Al desembre van començar les obres per convertir-lo en una nova seu administrativa de l’ajuntament. Els primers treballs s’acabaran el segon semestre del 2026 i ja s’hi podran traslladar unes 220persones del total de 700 previstes. La nova Laietana deixarà de ser una via de connexió mar-muntanya, ja que només hi podran pujar els autobusos, els taxis i els veïns. De baixada sí que es mantindrà un vial, que es compartirà amb transport públic i bicicletes, cosa que no ha agradat gens al col·lectiu ciclista.

Tramvia per la Diagonal

Inversió necessària aquest any: 6.268.3324 €. Inversió disponible per ara: 10.056.517 €.

L’alcalde Jaume Collboni s’ha compromès a continuar els treballs que va iniciar la seva predecessora en el càrrec, Ada Colau, per unir el tramvia de Barcelona per l’avinguda Diagonal amb la creació de sis noves estacions entre Glòries i Francesc Macià. Aquesta gran obra es troba al final de la seva primera fase, que arriba fins a Verdaguer. Així, les noves estacions Monumental, Sicília i Verdaguer haurien d’entrar en funcionament a principis d’aquest any.

Reforma de la Rambla accelerada

Inversió necessària aquest any: 8.132.882 €. Inversió disponible per ara: 6.250.000 €.

Una altra gran obra que ja estava en procés és la reforma de la Rambla, que passarà a tenir un sol carril per sentit i guanyarà espai de passeig amb la inclusió de més elements verds. Les obres van tornar a ser notícia en l’arrencada del nou mandat, ja que Collboni va anunciar que les acabaria tres anys abans del previst: el 2027 en lloc del 2030. De 72 mesos de treballs a 32. Es manté el dubte de si el projecte aconseguirà que el barceloní baixi més a la Rambla o si l’omplirà encara més de turistes.

Ronda de Sant Antoni

Inversió necessària aquest any: 11.470.000 €. Inversió disponible per ara: 3.750.000 €.

I el dilluns 8 de gener van començar els treballs per pacificar la ronda de Sant Antoni. La controvertida reurbanització s’executarà d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat, al qual s’oposen un sector de veïns. El tram entre Villarroel i Floridablanca serà una plaça de plataforma única, completament lliure de vehicles i unida a la plaça del Pes de la Palla, on s’instal·larà una àrea de joc infantil. Aquestes obres tenen una durada prevista de 16 mesos, amb 16.300 m2 de superfície i 11,6 milions d’euros d’inversió. Amb la desaparició del mercat, aquesta enorme llosa es va convertir en lloc de trobada de moltes comunitats que viuen al Raval. La idea és que tinguin un espai més digne per xerrar. Per estar-hi.

Avinguda Meridiana

Notícies relacionades

Inversió necessària aquest any: 2.732.851 €. Inversió disponible per ara: 14.203.387 €.

Aquest 2024 prossegueix també la reforma de l’avinguda Meridiana, per transformar aquesta autovia urbana en un eix ciutadà amb menys trànsit, menys soroll i menys contaminació. I amb un carril bici digne que ja no està a sobre de la vorera. De fet, acabar aquesta remodelació suposa tot un repte urbanístic, ja que el projecte preveu fer caure el mur vertical que resol el desnivell del costat Sant Andreu i condemna els veïns a viure davant una pantalla opaca i en un espai públic d’escassa qualitat. A més serà necessari reordenar la xarxa d’autobusos que recorren l’artèria i incrementar els passos zebra perquè la Meridiana ja no sigui una cicatriu.