L’IMET va ingressar 800.000 euros amb la taxa a les VTC anul·lada

L’ens públic del taxi va tramitar un total de 1.588 sol·licituds, de les quals 623, que també van pagar 500 euros pels tràmits, van ser rebutjades.

L’IMET va ingressar 800.000 euros amb la taxa a les VTC anul·lada

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Institut Metropolità del Taxi (IMET) va ingressar entre el 2022 i el 2023 un total de 794.000 euros gràcies a la tramitació de les sol·licituds per obtenir una llicència de vehicle de lloguer amb conductor. La xifra, facilitada a aquest diari pel mateix organisme, és ostensiblement inferior al càlcul que aportava el mateix sector, 1,5 milions d’euros i 3.000 demandes. En total, aquest ens públic va tramitar 1.588 taxes a autònoms o empreses que van demanar l’autorització per portar a terme aquesta activitat de caràcter urbà, és a dir, dins de l’àmbit dels 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

L’ordenança fiscal que avalava aquest cànon ha sigut anul·lada per una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que, no obstant, no obliga l’Administració a tornar els diners. Tampoc als que els va ser denegada la llicència, cosa que va passar en 623 ocasions, amb un total de 311.500 euros acumulats. Tot unit crea una altra dada important, la de les credencials aprovades i que, per tant, circulen per l’AMB amb la llicència urbana. En són 965.

A aquest miler caldria afegir-hi també un nombre indeterminat de llicències (hauria de ser una xifra molt residual) que encara no han fet el salt al permís urbà perquè encara gaudeixen de la moratòria del decret estatal que hauria de vèncer ara. Aquesta norma, aprovada el setembre del 2018, donava quatre anys de marge per posar-ho tot en ordre i obria la porta al doble permís: el del Ministeri de Transports i el de les autonomies o ens metropolitans, com ha sigut el cas de l’AMB a través de l’IMET. Així va néixer la controvertida taxa de 500 euros, una xifra molt superior al que es cobra a la resta de l’Espanya (entre 20 i 50 euros).

La justificació

La sentència anul·la l’ordenança fiscal aprovada a mitjans del 2022 perquè, entre altres coses, no considera acreditat el sobrecost tenint en compte que havia de respondre a unes inversions que no es van fer. Com la contractació d’un software que finalment no va arribar o el fitxatge de més efectius per assumir les sol·licituds. L’IMET assegura que sí que hi va haver un "reforç de personal". "Va fer falta que es dediquessin fins a sis persones més de forma expressa". Això, no obstant, no implica un increment de la plantilla, sinó un trasllat de funcions.

Notícies relacionades

El mateix organisme ho confirmava a aquest diari el novembre del 2022, quan, per cert, s’assegurava que eren prop de 3.000 les sol·licituds (llavors sí que quadra aquest milió i mig denunciat per l’associació VTC Gran Turismo) i no les 1.588 que afirma ara l’Institut Metropolità del Taxi. Maria Teresa Carrillo, gerent de l’IMET, explicava llavors a aquest diari que gairebé la totalitat dels empleats de l’ens públic estaven treballant en la tramitació de les credencials, però res va comentar sobre ampliar l’equip.

Sobre la possible devolució de la taxa, l’IMET no té intenció de reemborsar els 500 euros, entre altres coses perquè la sentència del TSJC que anul·la l’ordenança fiscal no l’obliga a fer-ho. I en qualsevol cas, detalla un portaveu, el cobrament era pels tràmits, no en funció de si s’obtenia o no la llicència. Josep Duran, membre de la junta directiva de VTC Gran Turismo, entitat que representa unes 500 credencials de lloguer de vehicles amb conductor, ja va avançar en aquest diari la seva voluntat d’impulsar una demanda col·lectiva, sobretot per part dels que van pagar i van veure com la seva sol·licitud era rebutjada. "Si demanes un permís d’obra, només pagues si realment te’l donen. Aquí hauria de ser el mateix", resumeix.