Set de cada 10 visitants d’espais culturals aquesta tardor són estrangers

L’octubre va ser el primer mes des de la pandèmia en què les visites als equipaments gestionats per l’ICUBvan superar les registrades en el mateix període del 2019. Nord-americans i britànics encapçalen la llista dels forans

Set de cada 10 visitants d’espais culturals aquesta tardor són estrangers

patricia castán

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Que a l’estiu els museus de Barcelona estiguin plens de turistes ja és quotidià. Però crida molt més l’atenció que en plena tardor, al mes d’octubre, set de cada deu visitants als equipaments culturals gestionats per l’Institut municipal de Cultura de Barcelona, ICUB (del Museu Picasso al castell de Montjuïc, sumant una dotzena de museus i recintes) fossin internacionals. És el primer mes des de la pandèmia en què les visites a aquests espais superen les registrades en el mateix període del 2019.

Set de cada 10 visitants d’espais culturals aquesta tardor són estrangers /

La recuperació del turisme ja va més enllà –en determinats moments i consums– d’algunes xifres rècord de fa quatre anys. I es converteix en un element essencial en la viabilitat dels espais culturals de la ciutat, davant la molt inferior presència local.

A més, la resta de visitants nacionals (28,7%) a equipaments culturals a l’octubre inclouen turistes espanyols i de la resta de Catalunya. La dada evidencia la rellevància del viatger en l’activitat cultural de la ciutat. I, tot i que possiblement el 2023 encara es tancarà amb menys visitants als espais de l’ICUB que en la prepandèmia, destaca el creixement intermensual del 3,9%. Aquesta evolució ha permès que l’octubre aconsegueixi ser el primer mes per sobre del 2019, en concret amb un 1,2% més de visitants. Les xifres del novembre encara no han sigut analitzades per l’Observatori del Turisme a Barcelona.

Com a dada comparativa, en mesos punta de turisme com el juliol, la proporció internacional als equipaments culturals va superar el 77%, però crida l’atenció que a l’octubre arribés al 71,32%, amb més presència forana fins i tot que al setembre.

L’observatori no inclou la resta de museus i recintes que gestionen altres entitats, però la tendència és extrapolable. Potser sí que la presència local és tradicionalment més elevada en els de l’ICUB, molts de dedicats a la memòria local. O sigui que a la resta –en especial en les grans icones– el pes turístic pot ser més gran, estimen.

Alba Lajusticia, directora de l’observatori, destaca que "la cultura i l’oferta cultural són un atribut i una motivació per visitar Barcelona". Afegeix que "aspectes com l’arquitectura i la cultura configuren la imatge de Barcelona, i aquesta identitat és la que atrau els viatgers".

Aquest balanç està d’acord amb una bona tardor per al sector a la ciutat, amb un 1,3% de turistes més que l’any precovid. I no només per una ocupació hotelera superior al 70% (amb un increment del 4,8% en el nombre de pernoctacions) a l’octubre, sinó pel perfil turístic, que en aquesta època de l’any és més estratègic. Fa més despesa, tant en compres com en turisme i gastronomia. Amb l’afegit que Barcelona disposava de més llits (un total de 86.000) que fa quatre anys.

De 37 anys i en parella

Així, el turista tipus de l’esmentat mes va tenir una mitjana de 37,1 anys, viatjava per oci (67,7%) i sobretot en parella (38,8%). La seva despesa mitjana va augmentar: va ser de 87,5 euros per persona i dia, relata Lajusticia, destinada sobretot a menjar i beure (50,8%), cultura i diversió (20,1%) i compres de roba, calçat, records i efectes personals (15,8%).

El transport també és un bon termòmetre de l’activitat. Si bé l’aeroport va quedar lleugerament per sota dels fluxos del mateix mes el 2019 (-1,3%), el nombre de passatgers en ferri va créixer un 22,6% respecte a aquell període, i els de creuers, un 23,4%.

Notícies relacionades

Per procedències, el turista domèstic (espanyol) va ser el majoritari, ja que inclou el segment professional, amb un 17,4% del total. Però seguit molt de prop pel nord-americà (14,7%), i a més distància pel britànic (6,9%) i el francès (6,0%). A continuació, alemanys i italians, tots dos per sobre del 5%. Aquests viatgers de proximitat i dels EUA, precisament, són els que ara estan sent objecte d’una campanya de promoció per captar-los com a visitants de Nadal.

La recuperació s’ha traduït també en una despesa més elevada amb targeta bancària respecte al 2019. En concret, a l’octubre una quarta part de l’import va procedir de targetes internacionals. L’empenta econòmica del sector arriba també a l’ocupació, remarca l’observatori, ja que l’atur se situa un 19,1% per sota de la prepandèmia, tot i que els contractes temporals superen per unes quantes dècimes els indefinits.