MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) fa dies que gestiona el trànsit dels principals títols de transport cap al sistema T-mobilitat. Passa a partir d’aquest dimarts i els viatgers disposen d’un mes i mig per fer el canvi. Tampoc és que sigui una metamorfosi de 360 graus, ja que es tracta d’eliminar el vell cartró per donar la benvinguda a un altre cartró una mica més dur que, en el cas de la T-usual, és a més recarregable fins que el material s’espatlli. Aquest diari ha passat una bona estona a la parada de Rodalies de Plaça de Catalunya. Difícil extrapolar el que se sent com a dogma de fe, però sembla imperar aquest fet tan mediterrani d’esperar fins a l’últim minut. Recordin: el 15 de gener ja no es podran utilitzar la T-usual, la T-casual, la T-grup o la T-familiar de cartró amb banda magnètica (les que es fiquen a la ranura), i només servirà la que incorpora xip i es valida per proximitat com la T-mobilitat de plàstic.

Una persona sosté una T-mobilitat de cartró mentre utilitza l’‘app’ de T-mobilitat al seu telèfon /

ATM

De fet és el somni humit de l’ATM que els usuaris habituals del transport públic es passin, qui sap si per subtil i buscat esgotament, al format dur i definitiu (ja copa el 40% de les validacions), el que està destinat a cobrar per la distància recorreguda i no per les corones travessades. La transició serà gradual, però té tota la pinta que passats el raïm i Reis els informadors, que ja són em molt poques estacions en les quals ja es venen els nous títols, veuran multiplicada la seva feina. Porten un peto blanc i el logo de la T-mobilitat, i no, no en tenen ni idea de si aquell tren va a Salou o a Vilassar. Treballen per a l’ATM, i la seva comesa és, exclusivament, la d’informar sobre els títols de transport. Els del peto taronja són els que coneixen la xarxa ferroviària.

«Em tocarà colar-m’hi»

A la Virginia l’han informat, però la cosa no ha acabat bé. Vol la nova T-usual, però al passar la targeta de crèdit li apareix el missatge que no es pot validar. «Llavors hi he posat 50 euros, però no els accepta. Ho he tornat a provar amb la targeta i ara me’n vaig sense la T-usual i amb el dubte de si m’ha cobrat els 20,50 euros. Explica que sol comprar els títols a la taquilla, a Torre Baró, amb una persona que l’hi fa tot i mai dona problemes. «Si això segueix així, em tocarà colar-m’hi cada dia», fa broma.

Una usuària valida una T-mobilitat de cartró al pujar a un autobús /

ATM

Dues dones d’uns 60 anys que van a Mataró i tenen tot el temps del món expliquen que sempre es mouen en transport públic perquè mai han tingut carnet de cotxe. «Ni ganes», afegeixen. Tenen la T-usual i no veuen sentit a fer el salt al cartró dur si encara no els ha vençut el títol. «¿El 15 de gener, dius? Doncs segur que tenim una altra sortida i ja demanarem la nova targeta». Al dir-los que amb el cartró dur la podran recarregar i no n’hauran de comprar cap altra, es posen pessimistes. «Doncs si continua sent de cartró, no veig que pugui durar molt, la veritat». Aquí hi ha segurament la trampa i el missatge ocult de l’ATM: posats a canviar, passa’t directament al plàstic (i també a l’aplicació d’Android; la d’iPhone encara no ha arribat).

Baralla amb la màquina

Notícies relacionades

Més casos. Com el de l’Ibrahim, un noi que ha tingut la mala sort d’estrenar-se a Rodalies just el dia en què passa tot això. No entén res, ni ho hauria entès ahir. Però després de 10 minuts de gestions i baralla amb la màquina, aconsegueix treure la nova T-casual de 10 viatges amb tecnologia T-mobilitat. La posa a la ranura, però no, ja no porta banda magnètica, va per contacte. Ho aconsegueix, entra dins i baixa a les andanes. Se’n va a Montgat a una entrevista de feina.

Encara quedaran títols fora de la T-mobilitat. Conformen una mena de poblat gal i en aquest llogarret de cartró pur continuen residint el prohibitiu bitllet senzill, els títols socials de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la T-4 i la resta de títols destinats a les persones grans i els títols propis dels operadors. Seguiran amb la banda magnètica als punts d’autovenda fins a, com a màxim, finals del 2024, quan se suposa que es portarà a terme la integració tarifària total, el trànsit definitiu cap a la T-mobilitat, aquesta targeta que havia de ser una realitat el 2016.