Seguretat viària

Trànsit accelera perquè les motos puguin entrar a Barcelona pels carrils bus-VAO

Trànsit accelera perquè les motos puguin entrar a Barcelona pels carrils bus-VAO

Zowy Voeten

6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja els explicava aquest diari el desembre del 2022 que Trànsit s’estava plantejant que les motos puguin utilitzar els carrils bus-VAO per entrar a Barcelona. El director del Servei Català de Transit (SCT), Ramon Lamiel, ha incidit aquest dijous en la idea durant la primera jornada del III Congrés Iberoamericà del Motociclista, que se celebra a la capital catalana. Ha passat gairebé un any des de l’anunci, uns mesos en què la proposta ha anat agafant fonament partint d’analitzar experiències similars portades a terme, amb major o menor fortuna, en ciutats de tot el planeta. En el cas que ens ocupa, es podria fer immediatament a la C-58 per arribar fins a Fabra i Puig (Meridiana) i a la C-31, per penetrar fins a Glòries. Però n’hi ha més: la B-23 té en marxa un nou vial per a transport públic que també podria assumir motos i la C-31, al sud, podria incloure en determinades hores, avança Lamiel, un carril per al mateix final que es guanyaria al sentit contrari, el de sortida de la metròpolis.

Motos circulant pel carril bus de la C-31, abans del túnel de Glòries en direcció a Barcelona /

Zowy Voeten

Les xifres imposen prendre mesures: aquest any, han perdut la vida a Catalunya 42 persones que anaven amb moto i 266 han resultat ferides, també a sobre d’una motocicleta. «Anem malament, no estem bé, necessitem millorar», ha resumit Lamiel. L’ajuntament per la seva banda, es manté ferm que no vol busos i motos junts dins de la trama urbana. Pel que fa a la capital catalana, aquest diari ja els va explicar que en els últims deu anys, el 53% dels morts en sinistres de trànsit anaven amb moto malgrat no representar ni el 10% dels desplaçaments diaris.

Els quatre informes

Trànsit encara ha d’exposar el projecte a Territori, titular de les vies implicades, i, sobretot, a l’Ajuntament de Barcelona. Temps enrere, el consistori va descartar que les motos circulin pel carril bus al quedar demostrat que seria contraproduent. Així ho indicaven diversos informes: un de Transports Metropolitans de Barcelona (lògic, no volien que els busos perdessin velocitat comercial), un dels serveis municipals de Mobilitat, un altre de la Guàrdia Urbana i un últim del RACC, que va sorprendre al considerar, de la mateixa manera, que no era una bona idea. Però es tractava de barrejar motos i autobusos de TMB pel cor de la ciutat. El pla de l’SCT és diferent, ja que ho limita als accessos i només s’endinsa en la trama urbana a les principals artèries.

Una moto circula per un carril reservat al transport públic, a Barcelona /

Elisenda Pons

No s’ha d’oblidar, referent a això, que el consistori sí que ha donat el seu plàcet perquè les bicis utilitzin alguns carrils bus. Passa a Creu Coberta i Sants i passarà a Via Laietana i Pi i Margall. Una mesura, va admetre el mateix govern municipal, que, a diferència del que es va fer anys enrere amb les motos, no es va acompanyar de cap informe, i que ha generat un espaterrant rebuig per part del col·lectiu ciclista.

Consultat per aquest diari sobre la proposta de Trànsit, el consistori remet l’opinió expressada ja en el passat mandat. «En el que fa referència a compartir carril bus amb moto dins de la ciutat, la resposta és no». Més clar impossible, i és important el matís «dins de la ciutat». En cas de produir-se, la reunió de Lamiel amb els responsables de Mobilitat de l’ajuntament inclourà un repàs de les metròpolis que ja han passat per aquest debat i sí que han fet el pas. Cali (Colòmbia),Kuala Lumpur (Malàisia), São Paulo (Brasil), Vigo o Londres en són alguns exemples.

Ball previsible

El veto de la ciutat significa que no s’aprovaria el doble ús a la Diagonal o a la Meridiana. Podria no estar tan clar el cas de la C-31, que arriba fins a Glòries amb total aspecte d’autopista tot i que ja estigui dins de la trama urbana. L’ajuntament manté la seva posició: «En aquests moments no s’està valorant cap d’aquestes possibilitats». Si això fos un ball de fi de curs, la parella somiada no ha dit ni que sí que no. Tot i que no pinta bé.

Una bici circula, legalment, pel carril bus de Creu Coberta. Al fons, una moto que sí que té prohibit utilitzar aquest carril /

Ricard Cugat

El consistori, no obstant, deixa clar que res té a dir sobre els accessos exteriors, és a dir, que si es permet més enllà de les fronteres municipals a la B-23 (quan estigui construït), a la C-58 o a la C-31, és una competència aliena. A les tres opcions sobre la taula en caldria afegir una quarta que es va plantejar quan l’R2 de Rodalies va quedar seriosament perjudicada per una avaria a l’estació de Gavà. Explica Lamiel que Trànsit va projectar, i allà queda el pla, un nou carril bus que s’utilitzaria de 7 a 11 del matí i es guanyaria al sentit contrari que surt de la ciutat per la C-31, costat Llobregat. A l’altura de la Campana i sota de la plaça de Cerdà, per entendre’ns. Tots serien d’entrada a la ciutat, afegeix Lamiel, i només el de la C-58 podria utilitzar-se també per sortir.

De Malàisia al Brasil

Anem amb els antecedents. Malàisia va crear un carril bidireccional que va separar de la resta de vehicles amb una franja enjardinada. «La sinistralitat es va reduir el 34%, amb la qual cosa l’èxit va ser incontestable», comparteix Lamiel. La inversió és massa alta i l’espai sobre el qual s’ha d’actuar a l’entorn metropolità és massa limitat. En principi, descartat. São Paulo i Vigo van generar un nou carril estret entre els vials de cotxes. Al Brasil es va disparar la sinistralitat i a Vigo l’han parat, entre altres coses, per incompatibilitat amb la xarxa ciclista. Descartat.

El carril bus de la C-31, al Poblenou, una de les opcions perquè les motos puguin entrar a Barcelona amb més seguretat, segons Trànsit /

Ferran Nadeu
Notícies relacionades

El model britànic és el que més s’acosta al que podria fer-se a Barcelona. És molt semblant a la ‘motovia’ que es va estrenar a Cali fa més de 12 anys. En resum, compartir calçada amb el bus. En el cas de Colòmbia, l’índex de perillositat per a la moto, assenyala el director de Trànsit, va caure un 50%, i al Regne Unit es manté en els principals accessos a la gran ciutat.

Explica Lamiel que la idea seria que la moto només pogués circular pel carril bus, és a dir, que no es fiqués als vials destinats als cotxes i vehicles més pesants. És allà on, diuen les estadístiques, es produeixen els sinistres més greus, originats sobretot pel zig-zag de les motocicletes. En cas de ser així, no podrien sortir des del principi fins al final del vial, cosa que no els permetria, per citar-ne un exemple, agafar la sortida que a la C-31 s’endinsa en el Poblenou abans d’arribar a Glòries. «Tot això encara ho hem d’estudiar», conclou el responsable de l’SCT. Al cap i a la fi, es tractaria de regular una cosa que, de manera furtiva, ja passa.