Nova llei a la vista
El Govern calma la guerra del taxi amb vocació de regular per separat tots els implicats en el transport amb vehicles de fins a nou places
Territori reuneix totes les parts implicades per establir les bases de la normativa, que marcarà límits concrets a cada sector
Isabel García Frontera, directora general de Free Now: «És obvi que Territori pateix la pressió del taxi»
¿Quins escenaris obre la sentència europea sobre les VTC a Barcelona?
Això d’aquest dijous ha sigut una escenificació amb múltiples missatges. El primer, que qui talla el bacallà és el Govern, a través del Departament de Territori. El segon, que res es farà, o això és el que es pretén exhibir, sense escoltar totes les parts. El tercer, que amb soroll no anem bé; amb diàleg, fins a l’infinit i més enllà. I el quart, que el millor és establir normes estanques. La Generalitat ha citat totes les parts implicades en la nova llei del taxi, una normativa que ha de substituir la redactada el 2003, quan les VTC eren un servei de luxe i no existien les ‘apps’ ni empreses d’intermediació que no fos un telèfon fix. Es treballa per tenir un esborrany abans de final de mes. Les bases estan establertes. Ara comencen els jocs de la fam.
📷 Hem reunit per primera vegada en una mateixa sala representants del taxi, VTC i plataformes d'intermediació
— Territori (@territoricat) 19 de octubre de 2023
🛠️ Sessió de treball per elaborar la futura Llei del taxi
🤝 Es farà amb consens i vetllarà per la sostenibilitat i la qualitat del servei
📲 https://t.co/I9pbmKUYIP pic.twitter.com/Wno2odNBiH
Cap responsable de Territori ha volgut fer declaracions després de la reunió, a la qual han assistit sindicats del taxi (Élite, Stac, Taxi Companys, Taxi Ecològic…), representants de les VTC tradicionals (denominades Gran Turisme), membres de VTC de plataforma (Cabify, Volt…) i empreses d’intermediació del servei, com Free Now. Tots volen un tros del pastís del transport públic en vehicles de fins a nou places i la idea és que la nova llei englobi tots els decrets provisionals aprovats fins ara i que estableixi les bases del que pot i no pot fer cadascun dels actors implicats.
¿Al carrer…?
Al terme de la reunió, el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez, ha compartit algunes pinzellades sobre el que ha exposat el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori. Ha assegurat que la melodia de fons els sona bé, però s’ha queixat dels temps i ha recordat que als taxistes els costa poc sortir al carrer per reivindicar el que consideren just. «Volem començar a veure text escrit, articles de la llei, concreció. Només tenim clar que volen regular cada sector de manera diferenciada». «No volem mobilitzar-nos, però el taxi està patint un atac molt bèstia per part de les plataformes», ha assegurat, amb referència a Free Now.
Taxis i vehicles VTC, a Barcelona. /
Les patronals Feneval i Unauto, que representen les VTC de plataforma, han sigut breus en la seva reacció, que de fet ha arribat abans que es fes la reunió. Esperen que la Generalitat «corregeixi els abusos que fins ara s’han estat cometent», asseguren, contra el seu sector i recorden que la Comissió Europea «estableix molt clarament que no es poden posar traves artificials a l’operativa de les VTC». També evoquen la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea «que prohibeix expressament restringir l’activitat de les VTC per protegir l’interès econòmic del taxi i indica que no es pot imposar una segona llicència sota criteris discriminatoris d’arbitrarietat i duplicitat com passa en l’actualitat».
Diplomàcia
La sentència europea serà, amb tota seguretat, un document de constant consulta per part de Territori per redactar la llei del taxi, perquè s’hi marquen les línies vermelles que divideixen la legítima defensa d’un col·lectiu i la voluntat de salvar-lo per mers motius econòmics. Tal com diu la resolució judicial, la crisi climàtica i l’ocupació d’espai públic sí que són criteris que poden explicar la limitació d’una activitat. Però no el fet de garantir la supervivència d’un gremi.
Protesta de taxistes davant la seu de Free Now, el 25 de gener /
Romà Llort, portaveu de VTC Gran Turisme, també present a la reunió, ha agraït el to de la trobada, de la qual se n’ha anat «sense gaires coses clares». «La Generalitat ha fet un exercici de diplomàcia immens, però no s’ha concretat absolutament res». Per la seva banda, reclamen que se’ls diferenciï i se’ls regularitzi al marge de les VTC de plataforma, ja que ells no operen amb aplicacions, sinó amb clients fixos, empreses o persones que busquen un servei exclusiu.
A partir d’ara, Territori inicia una ronda de converses sectorials amb la idea de tenir un esborrany a finals d’any que pot iniciar el tràmit d’aprovació parlamentària. Amb una cosa que ja va quedar clara el 26 de setembre en boca de Territori: «El taxi és un sector econòmic d’interès general». La resta, no
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme
- La política catalana Mal vent a ERC