El Govern prepara una nova llei de transports que englobi taxis, VTC i empreses intermediàries

ACN

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tota nova llei té un punt d’arrencada. La que regularà el transport públic en vehicles de fins a nou places a Catalunya es podria dir que s’ha posat en marxa aquest dimarts després d’una reunió entre responsables del Departament de Territori i representants del taxi. Però el cert és que la normativa acumula dues dècades de debat, segurament des que es va aprovar la Llei del Taxi el 2003, quatre anys abans que Steve Jobs presentés el primer iPhone. Ara el Govern es proposa modificar aquesta normativa, en la qual s’inclouran les VTC i les empreses d’intermediació de taxis (les ‘apps’ per sol·licitar un xòfer). Si res ho impedeix, hauria d’estar llesta el 2024 i hauria d’englobar totes les normatives i decrets aprovats en aquests últims anys. Amb un objectiu: que cada actor compleixi la seva comesa legal. I amb una premissa: «El taxi és un sector econòmic d’interès general». La resta, no.

Taxis i vehicles VTC nen Barcelona. /

Toni Albir

La Generalitat ja va aprovar un decret a principis del 2019 i un altre el juliol del 2022 que van posar les coses molt difícils a empreses com Cabify i Uber, multinacional a la qual se li continua resistint Barcelona. Ara el taxi tenia en el punt de mira Free Now, companyia d’intermediació de taxis. Territori va anunciar mesos enrere que impulsaria un decret per posar ordre en aquestes aplicacions, però la intenció del Govern, ara, és saltar-se aquest tràmit legal i que tot quedi negre sobre blanc en la nova llei.

Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, considera que una cosa no treu l’altra. És a dir: «El decret és urgent, el volem abans de dos mesos, i després ja hi haurà temps d’incorporar-lo en la llei». El conflicte està en la diferència entre operador i empresa de serveis d’informació. Per al segon, n’hi ha prou amb posar en contacte un usuari i un xòfer i, a tot estirar, cobrar una quota mensual al conductor. Això els sembla bé i hi ha moltes companyies locals que ho fan, i a més les sentències de la Unió Europea ho avalen.

Complicar-los la vida

El primer implica influir en la tarifa o en el tipus de servei que ofereix el taxista. Això, exercir d’operador de transports, implica certes condicions, com pagar impostos al país i tenir un servei d’atenció al client les 24 hores del dia. El taxi sap bé que Free Now no compleix aquest requisit i, en cas de fer-ho, li complicaria molt la vida, és a dir, que igual que amb el decret del 2019 van aconseguir l’adeu d’Uber, també esperen que ara faci les maletes Free Now.

Protesta de taxistes a Barcelona, a principis de setembre /

Europa Press

Territori espera tenir una proposta de llei a finals d’aquest any i poder aprovar-la, sempre que aconsegueixi el suport suficient del Parlament, el 2024. El nou reglament, ha assenyalat Martori, tindrà en compte la recent sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que estableix que no té cabuda cap protecció del taxi si l’excusa és la supervivència econòmica del gremi. El que sí que val és «la protecció d’una nova concepció de la mobilitat», és a dir, com deia Europa, sí que es poden establir límits a les VTC si s’apel·la a qüestions com la crisi climàtica i l’ocupació de l’espai públic.

Clàssiques més protegides

Notícies relacionades

La nova llei també crearà una distinció entre les VTC clàssiques, les que poraven a terme serveis exclusius, i les VTC d’immediatesa agafades a firmes com Cabify i Bolt. Cal veure de quina manera, però la intenció és que la llei no les tracti de la mateixa manera i protegeixi les que fa dècades que treballen, per exemple, en funerals, casaments i congressos.

Martori ha explicat que la llei també establirà les bases sobre el tipus de vehicles que poden fer el servei del taxi, actualitzant la llista a les necessitats d’accessibilitat i mobilitat; «regularà i flexibilitzarà el règim tarifari», i donarà resposta a la futura irrupció del vehicle autònom. Aquesta serà, amb tota seguretat, una de les guerres del futur.