Pressió per a Adif

Barcelona comença el trasllat de carrils a Països Catalans previ a la reforma de l’estació de Sants

L’ajuntament comença els treballs per crear un nou vial al costat del parc de l’Espanya Industrial

La remodelació de l’estació de Sants es posa en marxa i veurà la llum el 2026

Set anys d’obres i un possible embut per al cotxe

Barcelona comença el trasllat de carrils a Països Catalans previ a la reforma de l’estació de Sants

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En una ostentosa roda de premsa celebrada sobre la llosa que cobreix les andanes de Sants, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va presentar la reforma de la, de moment, principal estació de trens de Barcelona. Una obra eternament reclamada i esperada que va de la mà d’una profunda transformació de l’entorn. El projecte va a càrrec del gestor ferroviari públic, Adif, però l’ajuntament també té la seva part en el que s’ha negociat. Era el 16 de setembre del 2022 i res s’ha mogut fins aquest dimecres, quan el consistori ha donat compte de l’inici de la seva comesa de reforma urbanística. Comencen les obres perquè els cotxes que passen pel costat muntanya de la plaça dels Països Catalans ho facin per la zona més enganxada al parc de l’Espanya Industrial. Objectiu: traslladar la mobilitat al sud a la primavera del 2024, perquè on ara hi ha vehicles hi va una zona lliure per al passeig.

Hi ha, però, una altra finalitat, més política que vinculada a les infraestructures: el consistori s’hi posa a tall de recordatori a Adif perquè no esquivi els seus compromisos amb la ciutat. En qualsevol cas, s’han començat a realitzar els treballs previs perquè el picot pugui obrir un nou vial amb dos carrils per sentit, un d’ells destinat al transport públic.

Sense arbres

Ara hi ha cinc carrils que accedeixen a l’estació des de l’avinguda de Roma i Numància. És el lateral de muntanya, el carrer de Viriato, que en els ‘renders’ es veu convertida en un passeig amb alguns arbres i un carril bici. Si no distingeixen arbres al centre de la plaça és perquè com que es tracta d’una fina llosa sobre les vies, la vegetació no hi pot arrelar.

Consultats per aquest diari després d’aquella llunyana roda de premsa de fa un any, els comerciants i els veïns de la zona exhibien certa por davant un possible efecte embut al nou vial. Compartien la seva satisfacció pel fet que es desembussés el projecte de reforma de l’estació, però els feia por que no es complís la previsió del consistori. Lucía Reina, vicepresidenta de projectes de Sants Establiments Units, ho resumia així: «Ens fa molt respecte la pèrdua del 75% dels cotxes que calcula l’ajuntament, perquè aquest és un punt d’entrada molt important per a veïns i comerciants del barri».

Les alternatives

Notícies relacionades

És probable, assenyala un altre membre d’aquesta associació, que molts conductors optin per baixar per Tarragona i vagarejar per Consell de Cent o fins i tot baixar fins a la plaça d’Espanya, cosa que complicarà la mobilitat d’uns carrers ja per si mateixos difícils. En qualsevol cas, una reforma que, en el dia d’avui, es mira molt més des de l’esperança que des de la molèstia. El temps dirà.

Una vegada finalitzada aquesta obra, suposadament, Adif ja no tindrà excusa per iniciar la remodelació de l’estació, la finalització de la qual està prevista per a l’any 2030. D’aquesta manera, a la zona li esperen no pas menys de set anys de pols. La part bona, que amb prou feines hi ha comerç perquè la zona és morta. La dolenta, que sí que hi ha un munt de veïns.