Més despesa per passatger
Barcelona despunta amb els creuers més rendibles: el 38% seran de luxe o Prèmium el 2024
Augmenta l’oferta dels vaixells d’alt nivell, amb menys viatgers, escales més llargues i menys saturació per a la ciutat
Barcelona regala mapes amb rutes descentralitzades per als creueristes d’un dia
El Port de Barcelona cessarà l’activitat de creuers al moll Barcelona Nord a l’octubre
El Consell de Creuers potenciarà que les navilieres es proveeixin a Barcelona
Amb els creuers passa com amb els hotels: hi ha infinitat de categories i poc tenen a veure els serveis, preus i usuaris de l’allotjament d’una estrella respecte al de cinc. Però malgrat l’habitual protagonisme de les macrociutats flotants per a fins a més de 6.000 passatgers, les vacances al mar també ofereixen un univers de petits i mitjans creuers (des de tot just un centenar de viatgers), els clients dels quals representen un dels segments més desitjats del mercat turístic. Barcelona no només és el principal port de creuers d’Europa, sinó que en els últims anys ha anat escalant posicions en l’atracció dels barcos de luxe i Prèmium: aquest any han representat un terç dels atracats als molls del Port, mentre que l’any que ve arribaran a un 38% del total.
Òbviament, en passatgers el seu percentatge és molt menys representatiu atesa la mida, i a priori no es pot calcular perquè dependrà de l’ocupació aconseguida en cada itinerari. Però aquest ‘target’ resulta significatiu a efectes logístics, ja que per a la ciutat no és el mateix absorbir el desembarcament de diversos megacreuers alhora, que combinar els de diferents dimensions i perfils.
Al llarg del 2023 la capital catalana està rebent moltes de les grans novetats del sector: des del recent Explora I (d’Explora Journeys, la nova naviliera de luxe del grup MSC) fins a l’innovador ‘Silver Nova’ de Silversea que arribarà al port local el pròxim 18 de setembre, incorporant un disseny asimètric, última tecnologia i molts espais vidrats, passant pel novíssim Oceania Vista, que fa uns dies va iniciar una ruta a la ciutat i destaca per comptar amb una de les millors gastronomies a alta mar.
La flota d’alt ‘standing’ no ha deixat de créixer des de la pandèmia, i segons dades del Port de Barcelona, dels 66 nous vaixells en construcció que les drassanes entregaran a les navilieres en cinc anys (2023-2028), un total de 43 seran de gamma alta.
Aquests viatges, que a Espanya ja van tenir el seu millor any de vendes el 2019, han crescut substancialment aquest any, relata a aquest diari Juan Rodero, CEO d’Star Class / Un mundo de cruceros, que comercialitza a tot Espanya i Portugal 14 companyies de creuers de primer nivell. «Hi ha molta més demanda i cada vegada més oferta, perquè aquest segment ha ampliat flotes i invertit en millores», com en el cas de la prestigiosa Crystal Cruises, renascuda amb un nou grup propietari, i un dels dos vaixells del qual visitarà Barcelona el 19 de setembre, després d’una posada al punt de 100 milions de dòlars (91,5 milions d’euros). I perquè el sector viu un ‘boom’ de petits vaixells d’expedició que permeten arribar a llocs recòndits.
Tot i que aquest tipus de creuers es caracteritzen per recalar en ports petits, exclusius i poc explotats, sempre inclouen alguna gran ciutat, tant pel seu atractiu internacional com el proveïment i les bones connexions aèries que els permeten iniciar trajectes en urbs com Barcelona. Si el 2019 (previ a l’aturada turística de la pandèmia), els barcos de categories Prèmium i luxe van suposar el 26% de les escales a la ciutat, aquest any ja suposen el 33%, mentre que el 2024 –amb noves incorporacions– seran el 38%, segons dades del Port. Si el recompte se cenyeix al luxe (barcos que no solen superar els mil passatgers i poden costar a partir d’uns 6.000 euros per persona a la setmana), l’any vinent representaran el 23% de l’oferta. En aquests, la ràtio de tripulació per passatger s’incrementa, i hi ha moltes més prestacions incloses.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, qualifica aquest segment com «el client que voldria qualsevol destí». Les raons són múltiples: els barcos de luxe solen fer escales més llargues als ports, contracten moltes excursions personalitzades o en petits grups que passen gairebé desapercebuts, utilitzen transports individuals amb guia i quan inicien o bé acaben rutes a la ciutat s’allotgen als millors hotels. No poden tenir Barcelona com a port base (entrada i sortida) perquè les seves rutes no són regulars ni repetides, de manera que els usuaris fins i tot en poden enllaçar vàries de diferents. Sense oblidar que els barcos de luxe es poden permetre fer nit als molls de la ciutat, propiciant més hores d’escala i més impacte econòmic, afegeix Rodero.
Els allotjaments donen fe de la importància d’aquest hoste. Un dels favorits de les navilieres és Le Méridien, de cinc estrelles, pel seu enclavament a peu de Rambla i a prop del port. Fonts de l’hotel destaquen que es tracta d’un client normalment més gran, d’alt nivell adquisitiu, molt interessat en la cultura, a conèixer «l’alta gastronomia local» i les «compres d’alt ‘standing’, solen allotjar-se una o dues nits abans o després de la travessia.
Hotels de màxima categoria
En el Majestic Hotel & Spa, al passeig de Gràcia, remarquen que els interessos d’aquests perfils de viatgers –amb especial pes també dels nord-americans– permeten oferir propostes molt específiques i identitàries de la ciutat. Com el seu programa ‘Made in Barcelona’ que inclou visites a tallers artesans on poden comprar fins i tot articles personalitzats fets a la capital catalana. O les excursions a la carta als voltants de la ciutat. En Monument Barcelona, a la mateixa zona, s’evidencia el pes de la tirada gastronòmica. La majoria dels allotjats que viatjaran en creuers de luxe reserven amb temps taula per disfrutar de Lasarte, el seu tres estrelles Michelin, relaten.
Notícies relacionadesEl mateix passa amb les compres, destaca Luis Sans, president de l’Associació del Passeig de Gràcia, on les seves divises deixen empremta. Però més enllà de la facturació, emfatitza que l’auge d’aquests viatges ha propulsat l’oferta de vols intercontinentals. «Generen tot un ecosistema» que avarca la projecció de la ciutat i els negocis», apunta.
En aquest sentit, el CEO d’Star Class revela que la Copa Amèrica de Vela el 2024 atraurà molts nord-americans que aprofitaran per enllaçar l’esdeveniment esportiu amb algun creuer. La nòmina de supercreuers de luxe a Barcelona (de les navilieres Regent, Seabourn, Le Ponant i altres) s’ha engreixat amb l’entrada en escena de grups hotelers de luxe que desembarquen en aquest mercat, com és el cas de Ritz Cartlon Yacht Club Collection, el nou creuer d’hiperluxe Evrima del qual serà al Port el pròxim 22 d’octubre. En un parell d’anys, se li sumaran els de Four Seasons. Tots dos atrauran nous creueristes que fins ara no navegaven, però eren clients dels seus cotitzats hotels. Sense oblidar l’auge del nivell Prèmium –on s’alineen Celebrity Cruises, Holland America, Princess i Cunard, entre d’altres– que van guanyant també terreny entre creueristes que s’inicien amb opcions més populars i volen pujar un esglaó en servei i gastronomia.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sant Joan de Déu qüestiona que els instituts comencin classe a les vuit
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- Política social El Govern utilitza 31 milions de l’excedent de tresoreria per a vivenda social
- L’edifici pioner del 22@ es converteix en hospital
- Pilar Díaz cedeix a Eduard Sanz la vara de comandament
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Un Madrid indolent pateix una patacada sense excuses a Lilla
- El Girona es derrota a si mateix
- L’Ineos Britannia, a un triomf de lluitar per la Copa Amèrica
- El desencant dels menjadors de pipes