Entre l’Eixample i Sant Martí
La pacificació d’un petit carrer de Barcelona fulmina un reducte d’aparcaments

La remodelació d’un tram del carrer dels Enamorats, a cavall dels districtes de l’Eixample i Sant Martí, és una de les primeres pacificacions per reduir el trànsit a Barcelona que el govern de l’alcalde Jaume Collboni assumeix. Si bé el projecte es va encarregar l’octubre passat durant el mandat de l’exalcaldessa Ada Colau, el projecte s’ha entregat ja sota l’executiu monocolor del PSC, que el va aprovar de manera inicial a finals de juliol. És el primer pas per tramitar unes obres encara sense data coneguda d’inici, si bé es calcula que duraran nou mesos i es pressuposten en 2,6 milions d’euros.
El pla es troba exposat ara a l’Ajuntament per a qui vulgui al·legar. A l’espera de veure si s’introdueixen modificacions, els plans prefiguren que s’eixamplin les dues voreres i que només es permeti la circulació de vehicles de serveis, d’emergències i de veïns amb plaça de garatge. L’equació comporta que les dimensions de la calçada s’estrenyeran, i així passaran de ser equivalents a les de dos carrils de circulació a un de sol i unidireccional. L’operació també comporta eliminar tota la zona d’aparcament entre els carrers de Lepant i dels Castillejos.
De resultes de la transformació, es preveuen suprimir 74 places d’estacionament. El projecte precisa que s’eliminaran les 62 existents de l’àrea verda per a residents, tot i que no deixa clar on es ressituaran.
En tot cas, es desprèn de les actes de les reunions de seguiment de la reforma que responsables municipals i els arquitectes van parlar de deixar l’assumpte en mans del districte de l’Eixample, perquè verifiqui si les places reservades sota pagament per a veïns poden mudar-se a carrers de l’entorn. Així mateix, es retiraran els tres parquímetres de la travessia, «ja que no es contemplen espais d’aparcament per a cotxes», tal com la documentació del consistori deixa clar. La calçada i les voreres quedaran unificades a una plataforma única, que recorrerà el carrer en tota la seva amplada.
La remodelació també esborra vuit places per a motocicletes i quatre de càrrega i descàrrega de mercaderies. A més, es comptabilitzen sis places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, que el pla proposa traslladar a un extrem i un altre de la tirada que se sotmetrà a renovació: tres s’emplaçaran a Lepant i tres més a Castillejos. A part, l’estació de Bicing amb 36 ancoratges per a bicicletes passarà a ocupar un xamfrà en la confluència entre Castillejos i el carrer d’Aragó.
Proposta de debat veïnal
Una fissura parteix el carrer dels Enamorats, seccionat en dos per l’‘autopista urbana’ d’Aragó. La meitat que es redissenyarà pertany al barri de la Sagrada Família; l’altra queda dins del Camp de l’Arpa, on la possibilitat de reconfigurar la via es redueix per ara a uns estudis preliminars. En qualsevol cas, els canvis al carrer repercuteixen tant en un barri com un altre. Com a prova, l’Associació de Veïns de Clot-Camp de l’Arpa pensa reclamar que es convoqui un procés participatiu obert als veïns, perquè expressin el seu parer abans que s’emprengui l’obra.
«No està decidida oficialment i és un cas clar que seria necessari», observa Miquel Catasús, membre de l’entitat. Pel que fa a l’aparcament, opina que «evidentment s’ha reduir». «Dins del procés participatiu, s’ha de parlar de les zones de càrrega i descàrrega i altres places reservades. En funció de tot això, ja es veurà quantes places d’aparcament es poden mantenir o no», defensa.
El col·lectiu veïnal defensa que s’ha d’ampliar l’espai per als vianants, a condició que «s’asseguri que no servirà per augmentar la privatització de l’espai públic, amb més terrasses de bars», puntualitza Catasús. En aquest sentit, l’associació proposa un pla d’usos que «restringeixi la implantació de nous bars, restaurants i establiments de concurrència pública».
Així mateix, Catasús prevé en contra de les imposicions i les presses. «En aquest cas, preferim que les coses es facin molt bé i molt consensuadament, més que no pas que es facin molt ràpid», distingeix el dirigent veïnal, que aprofita per urgir solucions per als problemes de soroll i molèsties que els veïns del carrer atribueixen als pisos turístics i un bar.
D’altra banda, la reforma contempla també diferents arranjaments al carrer, «en mal estat a causa del pas del temps», diu l’estudi. S’hi posaran bancs, així com nou mobiliari urbà, es canviarà l’enllumenat i s’hi plantaran arbres i parterres.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles