Estrena a l’Estadi Olímpic

El Gamper, primer examen del Barça a Montjuïc: com arribar a la transitòria llar blaugrana

El Gamper, primer examen del Barça a Montjuïc: com arribar a la transitòria llar blaugrana

ZOWY VOETEN

6
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’inici de la temporada serveix al Barça una mica més que un repte esportiu. A part de defensar el títol de Lliga, mirar de corregir la pobra imatge dels últims anys a Europa i administrar el cas Dembélé, el club afronta el desafiament de sortir airós de la mudança que obliga l’equip de Xavi Hernández a abandonar un Camp Nouesventrat per la reconstrucció i pujar fins a l’Estadi Olímpic Lluís Companys. De camí a Montjuïc, les amenaces s’acumulen: un aforament reduït a la meitat en comparació amb el coliseu barcelonista; el perill que el despoblat i habitualment fred cim de l’estadi dissuadeixi part dels aficionats; un pla d’accessos pendent de prova i restrictiu per als conductors; els efectes d’un desarrelament futbolístic que és també sentimental... L’‘exili’, que s’allargarà com a mínim fins al novembre del 2024, comporta per si mateix unes pèrdues milionàries per la caiguda d’ingressos per entrades, a risc de ressentir encara més les debilitades finances blaugrana. 

Notícies relacionades

Davant els auguris pèssims, la junta de Joan Laporta i l’Ajuntament de Barcelona han intensificat els missatges de confiança dirigits als socis i els seguidors davant l’estrena a Montjuïc. Serà aquest dimarts, a partir de les vuit del vespre, amb la disputa del trofeu Joan Gamper davant el Tottenham. La presentació davant l’afició adquireix aires d’examen previ al primer partit de Lliga, contra el Cadis el 20 d’agost a les 19.30 hores. L’entitat i el consistori transmeten que, després de dedicar diversos mesos a confeccionar-lo, el dispositiu per facilitar l’arribada d’assistents a l’estadi està a punt, amb tots els supòsits calculats, tot i que també obert a canvis. 

Aquestes són les claus que els espectadors han de tenir en compte per desplaçar-se a l’Estadi Olímpic, nova llar transitòria del primer equip masculí del Barcelona, però no del femení, que seguirà establert a Sant Joan Despí.

Vies d’accés

El protocol consensuat entre el Barça i l’Ajuntament dibuixa quatre itineraris d’entrada al Lluís Companys. El que es preveu més freqüentat surt de la plaça Espanya i l’avinguda Maria Cristina, amb bus llançadora gratuït per a espectadors que disposin d’entrada o abonament. Des del mateix origen, es pot pujar a peu, fent drecera per les escales mecàniques que condueixen des de la Font Màgica i repten per les pujades fins als voltants de l’Anella Olímpica. Important: totes les escales mecàniques seran de pujada abans que rodi la pilota i passaran a ser de baixada quan els partits s’acabin. 

Un altre traçat s’obre des del garatge de la Fira de Gran Via, on es reserven 2.000 places d’aparcament per als espectadors. El recinte firal de l’Hospitalet serà punt de partida d’una altra línia d’autobusos sense cost per als assistents amb passi per al partit. 

El Barça recalca que la via més ràpida és prendre el funicular de Montjuïc –de pagament– i completar després la distància fins a l’estadi caminant. S’espera que de 8.000 a 16.000 persones optin per aquesta ruta. L’entitat calcula que tots els camins fins a l’estadi es recorreran en un lapse de 10 a 20 minuts, no gaire més que la caminada prèvia a les nits de futbol al Camp Nou.

Cotxes

El dispositiu aspira a desincentivar els trajectes amb cotxe per anar als partits. Quan faltin tres hores per al xiulet d’inici, la circulació quedarà estretament limitada dins del perímetre delimitat per l’avinguda Miramar, la plaça d’Espanya i el carrer del Foc. També s’hi prohibirà estacionar, tret d’excepcions. El Barça i l’Ajuntament responen que tots els automòbils dels aficionats «no cabrien» a la muntanya. El veto s’estén a l’àrea verda dels barris pròxims de Can Clos i el Polvorí, exclusiva per a residents. 

Només es permetrà que els autobusos organitzats d’aficionats i fins a 70 vehicles de persones amb discapacitat estacionin a l’anomenada Zona 0, la més pròxima a l’estadi. Els únics automòbils que podran aparcar a la zona 1, als voltants de l’Anella Olímpica, seran per compromisos i operativa del Barcelona. Comptaran amb una credencial del club per superar la quinzena de punts de vigilància que es jugaran. El Barça calcula que els vehicles amb permís especial no desplaçaran més de 1.500 persones. Els taxis podran portar els passatgers fins a la zona 1. 

A més del pàrquing de la Fira, hi ha aparcaments municipals pròxims a l’estadi al costat del Poble Espanyol, la Ciutat del Teatre i a l’avinguda Rius i Taulet. El Barça aconsella els aficionats que lloguin les places amb sistema de prepagament per estalviar-se cues.

Motos

S’habiliten 3.500 places per estacionar-hi motocicletes. No hi haurà opció per reservar-les amb temps: s’ocuparan per estricte ordre d’arribada fins que s’omplin. Els aparcaments estaran en l’entorn dels carrers Font i Quer, Can Valero i Tarongers, així com el passeig del Migdia.

La via més aclarida per als motoristes s’augura que serà a través de l’avinguda de Miramar, per esquivar el tràfec dels busos llançadora. A tenir en compte que no hi haurà consigna on deixar el casc a l’Olímpic.

Transport públic

El Barça es fa càrrec de les despeses dels 17 autobusos que enllaçaran la plaça d’Espanya i la Fira de Gran Via amb els voltants del Lluís Companys des de dues hores abans que comenci el joc. El trajecte serà gratuït i només per a aficionats amb entrada o abonament. Els llançadora sortiran cada tres o quatre minuts, amb una capacitat per transportar unes 4.400 persones per hora. El club garanteix que desembarcaran els aficionats «a menys de cinc minuts» del torn d’entrada. 

A part, les línies regulars 13, 23, 55, 125 i 150 tenen aturada en les proximitats de l’estadi. Tot i que es reforçaran, el Barça no les jutja capitals en el pla. Se sumen les línies de ferrocarril que desemboquen a plaça d’Espanya i les línies 1 i 3 de metro, que intensificarà la freqüència de passada en els dies de partit i allargaran horaris quan es requereixi, com en les jornades de Champions League, com ja passava al Camp Nou.

A peu, en bicicleta o patinet

El club confia que la immensa majoria del públic arribi caminant a veure el partit, almenys en l’última milla. Calcula que unes 20.000 persones es desplaçaran a peu per hora a l’estadi. Les arribades es volen escalonar al llarg d’un parell d’hores, per a la qual cosa es planifica programar petits espectacles com a preludi al futbol.  

La previsió inclou els aficionats que circulin en bicicleta o patinet. Els agents aconsellaran als ciclistes que recorrin a peu l’últim tram dins del perímetre de seguretat. El Barça instal·larà una consigna per guardar bicicletes i patinets. L’Ajuntament anuncia que dos carrils bici unidireccionals entraran en funcionament a partir del setembre entre la plaça d’Espanya i l’avinguda Miramar.

Sortida de l’estadi

El Barça compta que l’evacuació de l’estadi i el seu contorn es completi una hora després de la finalització del partit. Els llançadora circularan fins a una hora i mitja després del xiulet final.

Transport al marge, una altra qüestió d’interès és com es garantirà la seguretat dels assistents quan abandonin Montjuïc. El Barça i l’Ajuntament prometen un operatiu ‘ad hoc’ de Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana. També es millorarà l’enllumenat, cosa que s’espera que resulti apreciable sobretot a l’hivern.