Pla turístic
Barcelona reparteix mapes amb rutes descentralitzades per als creueristes d’un dia

Els creueristes en escala d’unes hores a Barcelona que la visiten de forma independent (sense excursions organitzades) són 969.000 anuals. No són una majoria, però sí especialment visibles perquè en absència de pla organitzat desembarquen dels barcos i inicien els seus recorreguts des del monument de Colom (on els deixa un bus portuari), per endinsar-se a Ciutat Vella per la Rambla. Per mirar de repartir aquests fluxos per la resta de la ciutat i evitar la saturació, Turisme de Barcelona ha posat en marxa ja una primera estratègia de descentralització a través de la creació d’un mapa de rutes de compres i gastronomia per diferents districtes. De moment se n’han imprès 100.000 còpies que distribueixen ja en dues terminals del moll Adossat, a les quals se n’incorporaran aviat dues més, així com als busos del port i les seves parades.
El mapa s’enriquirà pròximament amb la creació específica de rutes culturals. I també està previst entregar-lo a navilieres perquè els viatgers ja puguin anar fent els seus plans prèviament. De moment, aquest primer pas alinea propostes comercials i restaurants que, a més de descongestionar el centre, tinguin impacte positiu en l’economiadels diferents barris.
Els creueristes que inicien o acaben a Barcelona les seves rutes (en barcos que tenen port base a la ciutat) són els que resulten més interessants perquè s’allotgen, fan un turisme menys intensiu i la seva despesa mitjana és molt superior (230 euros per dia i persona, segons l’últim informe de la UPC). A la capital catalana suposen ja un 58% dels moviments de passatgers i l’objectiu és que aquesta xifra creixi. No obstant, els que només fan escala d’unes hores solen concentrar-se al centre, que recorren a peu.
Peregrinació per la Rambla
Realment, són una petita part dels 7,2 milions d’excursionistes d’un dia que s’estima que visiten Barcelona cada any, molts dels quals arriben amb tren o cotxe des de municipis costaners on s’allotgen. Però el creuerista és molt identificable en el seu ascens per la Rambla, fet que el va convertir en focus de les crítiques d’Ada Colau mentre va ser alcaldessa. Malgrat el relleu del socialista Jaume Collboni, es manté en ferm el repte de millorar la integració d’aquest tipus de viatger a Barcelona. I aquest és un dels primers passos.
El consorci, que lidera la iniciativa, ha fet arribar a operadors del sector una ‘newsletter’ on els informa dels detalls i els adjunta un enllaç al mapa i els establiments que situa i recomana. S’hi destaquen sis rutes per Montjuïc, el districte 22@, l’eix Horta+Guinardó+Nou Barris, el de Tibidabo+Sarrià+Sant Gervasi, i per les Corts+Pedralbes, així com pròxims a la ciutat (Viladecans i la Roca Village, pels seus ‘outlets’). Possiblement, alguns són poc viables per les distàncies, ja que el mateix document enviat apunta que la visita mitjana d’aquests creueristes exprés és de 4,3 hores. No obstant, després del fort increment d’aquest any, paguen a la ciutat 5,75 euros de taxa turística al dia.Més que els que hi pernocten, cosa que penalitza aquest tipus de visita intensiva.
El llistat pel revers del mapa inclou alguns establiments a Sant Andreu o Sant Martí, per exemple. I ubica també eixos comercials com ara Creu Coberta, Sant Antoni, Diagonal Boulevard, els Encants... Tot i que sense deixar de fer-hi constar eixos i negocis de Ciutat Vella i l’Eixample, perquè molts turistes ho consideraran imprescindible, i perquè també entre els membres associats a Turisme de Barcelona suposen una quota important.
Nous continguts
Notícies relacionadesAl comunicat es relata la importància de la «gestió dels fluxos de creuerista» i que el projecte de descentralització persegueix millorar la convivències entre residents i visitants, alhora que crear nous continguts turístics amb aquesta finalitat. Sempre amb la premissa d’una més gran sostenibilitat de l’activitat, s’emfatitza.
S’hi aporten dades sobre aquest creuerista en trànsit, que, segons els últims estudis oficials (2014) i a l’espera d’un nou informe que estarà a punt a la tardor, té entre els principals hàbits passejar (52%), visitar monuments o equipaments culturals (38,5%), fer compres (32,6%) i anar a restaurants (22,2%). Però tradicionalment concentren aquesta activitat al front marítim, la Rambla i el Gòtic, o bé agafen taxis o busos turístics per pentinar la ciutat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE