Multa de 2.600 euros per una manifestació ciclista al túnel de Vallvidrera

El Govern s’obre a estudiar que les bicis puguin utilitzar la galeria de serveis del túnel de Vallvidrera

Barcelona ja té carrers amb més bicis que cotxes

Multa de 2.600 euros per una manifestació ciclista al túnel de Vallvidrera

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

La reivindicació d’una via ciclista paral·lela al túnel de Vallvidrera ha sortit cara aquest any al col·lectiu Bikevidrera, que lluita des de fa quatre anys perquè una galeria de serveis d’aquesta infraestructura es converteixi en un carril per a bicicletes entre Barcelona i Sant Cugat. Cada any pedalen per sorpresa el túnel, en grup, a tall de protesta simbòlica. I a l’acció del 22 d’abril passat, la quarta, els Mossos d’Esquadra els va parar i va identificar. Uns dos mesos després els ha arribat una multa de 2.600 euros.

Van participar en l’acció més de 40 ciclistes que es desplacen sovint entre la capital catalana i el Vallès o que simplement simpatitzen amb la demanda del col·lectiu. Van recórrer el túnel en direcció a Sant Cugat i la policia els va interceptar a la boca nord, quan es disposaven a iniciar el viatge de tornada. Entre els que es van escapolir i els que no portaven identificació, van rebre multa 13 persones. La majoria ni tan sols són part del nucli activista de l’entitat. A cada un li han caigut 200 euros de penalització per la infracció literal de «circular amb bicicleta per autopista».

A més de censurar que els hagin castigat per visibilitzar la seva causa, Bikevidrera demana ara donatius per afrontar la sanció: «2.600 euros és el que costa manifestar-se per una mobilitat sostenible i segura», lamenten en una crida a través de les xarxes socials. El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) els ajuda a aconseguir aportacions a través de Bizum i reitera la importància de «facilitar que es pugui accedir al centre de la capital des del Vallès Occidental en un temps similar al cotxe però de forma saludable, ràpida, sostenible i econòmica».

Sense rebaixa per poder al·legar

El període de gràcia per abonar la multa i obtenir una rebaixa en l’import ja ha prescrit. Han renunciat a aquesta opció perquè implica l’«acceptació» tàcita que s’ha produït una infracció, defensa Marc Beltrán, un dels impulsors de Bikevidrera. És més, han presentat una al·legació conjunta a Trànsit acollint-se a un tecnicisme pícar: ¿és veritablement una autopista, el túnel de Vallvidrera, amb tres carrils sense separació física i un d’ells reversible? «No és una distinció que ens interessi batallar, la nostra causa és que hi hagi una via ciclista a través de Collserola, però ens acollim a això per evidenciar l’absurditat», apunta.

La idea d’obrir una col·lecta va sorgir durant la Festa de la Bici, celebrada aquest juny, on diverses entitats ciclistes de Sarrià-Sant Gervasi compartien una carpa: «Vam posar una caixa de resistència explicant la multa i va tenir molt èxit». Si per miracle els perdonessin la multa, destinaran els diners recaptats «a alguna causa ciclista», tot i que no hi compten. «Sospitàvem que algun dia ens multarien... Quan hem intentat demanar autorització prèvia, per canals informals ens han dit que mai se’ns permetrà fer aquestes protestes», explica. «Fins ara hem fet difusió de les convocatòries gairebé d’amagat, però la pròxima vegada l’anunciarem en gran per arribar al màxim de públic», adverteix.

Decepció i expectatives

Notícies relacionades

La sanció els arriba com una galleda d’aigua freda, després de fer-se il·lusions aquest desembre d’un canvi de posicionament polític. El Govern català es va obrir a estudiar que les bicis puguin utilitzar la galeria de serveis del túnel de Vallvidrera, o almenys així ho va donar a entendre que el departament de Territori encarregués una anàlisi prèvia de les potencialitats ciclistes d’aquest tub auxiliar que creua la serra. La licitació va tancar termini al gener i no s’ha adjudicat encara, un silenci administratiu que inquieta els activistes.

La connexió a través del túnel té complexitats tècniques i de seguretat, però un gran atractiu des del punt de vista de la mobilitat. El recorregut per la muntanya, que avui requereix 45 minuts de pedaleig per la BV-1462 i pujar a la plaça de Vallvidrera, passaria a completar-se en menys d’un quart d’hora i en pla. L’empresa concessionària que gestiona la infraestructura, no obstant, sempre s’ha negat al pla al·legant que és una galeria destinada a serveis o a eventuals desallotjaments del túnel viari, amb el qual es connecta en diversos punts. Les garanties de seguretat, en efecte, són un serrell per resoldre. El petit tub que reivindiquen els ciclistes es va construir en els anys 70 per verificar la viabilitat de perforació de la muntanya.