Mobilitat

Un de cada tres viatgers del transport públic de Barcelona ja utilitza la T-Mobilitat

Un de cada tres viatgers del transport públic de Barcelona ja utilitza la T-Mobilitat

Jordi Cotrina

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La T-Mobilitat ha deixat enrere les turbulènciesi en el dia d’avui avança sense excessius sobresalts. Es podria dir que es consolida segons el calendari previst, però seria una mica trampós. Seria més just afirmar que compleix amb el que es va avançar fa just un any, quan es va anunciar que el 2024 ja estaria desplegada al 100% a les sis corones de Barcelona. Un de cada tres viatgers del transport públic de la província ja estan utilitzant el nou títol de transport, que registra 1,2 milions de validacions diàries. Així ho han anunciat aquest dimecres els responsables de l’empresa SocMobilitat, que el 2014 va aconseguir el contracte per tirar endavant el pla.

Belén Rodríguez i Javier Isern, directora general corporativa i director general de projecte de la companyia, respectivament, han desgranat l’actualitat de la T-Mobilitat en una xerrada organitzada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), concretament, a l’estand que aquest organisme ha tingut instal·lat aquests dies al Global Public Transport Summit. Tots dos han descrit els desafiaments del projecte i, com és obvi, s’han centrat més en el present i el futur que en el sinuós passat.

La T-Mobilitat es va començar a provar el 2021. La idea era que l’estrenessin els visitants de l’edició d’aquell any del Mobile World Congress, però algú amb un bon sentit de la previsió va convèncer els responsables que, en cas de fallada, la imatge del projecte, de la ciutat i del país quedaria per terra. Es va provar, però amb uns 4.000 ciutadans voluntaris. Les fallades a la web –filtració de dades inclosa, per la qual Indra va ser sancionada– i a les validadores van posar molt difícil que la T-Mobilitat passés la prova del cotó fluix. Però a base de caure i tornar-se a aixecar, la targeta es va anar consolidant i absorbint els títols més habituals, com la T-Usual, la T-16 o la T-Casual. En el dia d’avui, només falta incorporar la T-Verda, la que obtens de manera gratuïta durant tres anys quan desballestes un cotxe sense etiqueta ambiental.

Els operadors

La T-Mobilitat ja es pot utilitzar en 297 municipis, 2.652 autobusos, 368 estacions de metro i tren i 41 tramvies. En total, més de 50 operadors en què ha sigut necessari modificar més de 16.000 punts de validació. En aquests dos anys ja s’han dispensat 650.000 targetes, que generen 1,2 milions de validacions diàries i que estalvien un munt de diners, ja que tal com va admetre l’ATM, la despesa en cartró (els títols d’un sol ús) és de 6 milions anuals.

Notícies relacionades

Tot això, segons ha explicat la directora general corporativa, comporta un gran desplegament en matèria de comunicació i informació. Només el 2022 es van registrar 120.000 trucades al telèfon d’informació (900 928 900), a la web es van omplir 8.000 formularis amb preguntes i a les xarxes socials es va respondre a 20.000 missatges.

Si no hi ha més imprevistos, l’any que ve la T-Mobilitat ja serà el títol de transport que imperi a tota la xarxa. Faltarà per desenvolupar tot el desplegament a Girona, Lleida i Tarragona, negociat que transcendeix el contracte de SocMobilitat i de què s’ha d’encarregar directament el Departament de Territori. Aquesta fase no té calendari per ara. I tampoc el té el fet realment diferencial de l’invent: el cobrament per distància i les bonificacions en funció de la concurrència.