Transport públic

El cobrament per distància recorreguda: així està el llarg camí pendent de la T-Mobilitat

¿De qui depèn la T-Mobilitat?

La T-Mobilitat acumula ja més de 150 milions d’euros invertits en 40 contractes diferents

La T-Mobilitat, una història publicoprivada sobre voler i no poder

Soc Mobilitat: una concessió rescatada per falta d’activitat

El Govern preveu que la T-Mobilitat sigui operativa a tot Catalunya a finals del 2024

El cobrament per distància recorreguda: així està el llarg camí pendent de la T-Mobilitat

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts

La T-Mobilitat s’assembla avui a la resta de títols de transport que des de fa temps estan en funcionament a moltes de les grans capitals del planeta. Però el 2014 es va dissenyar amb la idea d’aportar una novetat insòlita encara fins avui: la capacitat de cobrar per distància recorreguda. Si ara es cobra per corones, la voluntat és que el viatger tingui un preu totalment adaptat als seus desplaçaments, i això inclou, a més del trajecte, els beneficis en la tarifa que es puguin derivar de la seva condició familiar o social. Una targeta personal i intransferible que, a més, premiï els viatgers més fidels. Per ara, no obstant, l’únic desplegament previst és el territorial, això és, que la T-Mobilitat arribi a tots els municipis amb transport públic del negociat de l’ATM. Això de cobrar per quilòmetres, la veritable raó de ser de l’invent, encara haurà d’esperar.

Un dels actius més importants dels nostres temps són les dades personals de cada individu. Saber on som, on anem, amb qui estem, què comprem, on... La T-Mobilitat és un caramel per a qualsevol empresa que vulgui utilitzar o mercadejar amb aquest tipus d’informació. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va haver de deixar clar que totes aquestes dades personals queden sota custòdia de l’Administració pública, i que les empreses que van guanyar el contracte d’explotació del servei sota la marca SocMobilitat (Indra, CaixaBank, Fujitsu i Moventia) en cap cas podrien excedir-se del mandat exprés del projecte. És a dir, només l’ATM té les dades de tots els usuaris, mentre que els operadors (uns 70 entre bus, tramvia, tren i metro) disposen de la informació només dels seus propis viatgers.

Un Vietnam diari

Així ho certifica Pere Torres, director general de l’ATM, l’home que va agafar les regnes d’aquest organisme el febrer de 2016, l’any en què estava previst que entrés en funcionament la T-Mobilitat. Fa set anys que està al càrrec amb un Vietnam diari, però ara sí que pot veure una mica de llum al final del túnel. «La tarifa per distància és el que dona sentit a la nova targeta. Si no és així, i després de tants drames, dificultats i desafiaments, potser no ens hauríem complicat tant», concedeix.

El primer obstacle per fer aquest canvi en les tarifes és la prudència a què conviden els reiterats retards que acumula la T-Mobilitat. L’ATM prioritza ara el desplegament del títol de transport a tot el seu territori, una cosa de què s’ha de fer càrrec el Departament de Territori, ja que l’ATM només pot garantir que el 2024 ja haurà arribat a tota la regió de Barcelona que està sota els seus dominis (sis corones). I quan estigui tot en marxa, amb les validadores funcionant, amb la web responent, amb els usuaris familiaritzats, llavors potser sí que serà el moment de plantejar el canvi definitiu que permeti desfer el sistema de zones tarifàries.

Notícies relacionades

Torres ha après la lliçó i no s’aventura a donar un calendari sobre el nou sistema de cobrament. Però sí que avança que la tecnologia està preparada, i que l’ATM es compromet, «quan així ho sol·liciti el Govern», a desenvolupar el projecte «en el menor temps possible». El nou programa informàtic crearà un algoritme que no només cobrarà per quilòmetres recorreguts, sinó que també adaptarà el que pagui el viatger en funció dels desplaçaments fets, de manera que quan vagi acumulant validacions, el preu a pagar sigui inferior. «D’aquesta manera –assenyala el responsable de l’ATM– les tarifes s’adaptaran més i millor a la realitat dels viatges realitzats».

Hauran de resoldre’s aspectes jurídics, econòmics, tecnològics i polítics, però Torres assegura que tot està ben encarrilat perquè, quan la T-Mobilitat estigui desplegada a tot arreu, el projecte comenci a recórrer el camí definitiu cap al cobrament per distància.