Transport públic

El primer dia de vaga de busos de Barcelona acaba amb un 10% de seguiment

  • Afectacions per la rua del Barça: talls en 30 línies de bus de Barcelona

El primer dia de vaga de busos de Barcelona acaba amb un 10% de seguiment

XAVIER GONZÁLEZ

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El primer dia d’aturades de dues hores per tanda en els autobusos de Barcelona ha tingut escassa repercussió en els usuaris, que s’han pogut beneficiar del 40% de serveis mínims marcats pel Departament de Treball i del metro, que ha funcionat amb total normalitat. Segons dades de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), aquest primer dia de mobilitzacions ha tingut un seguiment del 10%.

Tres sindicats amb representació en el comitè d’empresa, ACTUB, SIT i ACAT (sumen 11 dels 27 delegats), han convocat aturades parcials durant les pròximes dues setmanes, coincidint amb els dies de campanya electoral, per reivindicar millores en les seves condicions de treball. Aquest dilluns no hi ha hagut gaires més esperes de les habituals en les parades d’autobús i la sensació és que la vaga amb prou feines s’ha notat als carrers i el funcionament no ha sigut gaire diferent del de qualsevol altre dia sense una aturada convocada. L’horari de la vaga és de 8.00 a 10.00 hores, de 16.00 a 18.00 hores i de 2.00 a 4.00 hores de la matinada, entre aquest dilluns i divendres vinent, dia 19, i del 22 al 26 de maig, mentre en la resta de l’horari hi ha la freqüència habitual de passada d’autobusos.

Gran vaga el dijous 18

El dia 18 la vaga serà de 24 hores i també s’ha establert que hi haurà un 40% del servei en les hores punta, entre les 6.30 i les 9.30 hores i entre les 16 i les 20 hores, mentre en la resta de l’horari els serveis mínims seran d’un 20% de l’oferta habitual. Aquesta vaga de 24 hores compta amb el suport de tots els sindicats de TMB, els ja esmentats ACTUB, SIT i ACAT més CGT, CCOO i UGT, per reclamar la jubilació dels conductors d’autobús als 60 anys, que actualment pengen el volant als 62 anys i quatre mesos.

Notícies relacionades

La direcció de TMB ha lamentat aquesta convocatòria d’aturades i ha considerat que «no hi ha raons objectives que justifiquin aquesta convocatòria, perquè l’empresa està complint rigorosament els termes del conveni col·lectiu firmat fa sis mesos». Segons l’empresa, des que es va firmar «s’estan adaptant els nous models d’organització, els canvis tecnològics i els conceptes que contempla el nou conveni».

La comunicació de vaga enviada pels autobusers a la Generalitat exposa un total d’11 raons, com la denegació de permisos no retribuïts, la denegació de permisos retribuïts per a intervencions ambulatòries i la retirada injustificada del complement d’empresa a treballadors en procés d’incapacitat temporal. Un portaveu dels sindicats convocants adverteix, a més, que els conductors viuen cada dia amb més estrès, «ja que l’empresa obliga a complir uns horaris impossibles perquè el trànsit cada vegada és més complicat a Barcelona».