Conflicte laboral

Tres sindicats de bus de TMB convoquen vaga a Barcelona les dues setmanes prèvies a les eleccions

  • Vaga d’autobusers a BCN per reclamar la jubilació als 60 anys

  • Així queda el servei de la línia R2 de Rodalies després de l’avaria de dilluns

Tres sindicats de bus de TMB convoquen vaga a Barcelona les dues setmanes prèvies a les eleccions

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tres sindicats de Transports de Barcelona (TB), l’empresa d’autobusos de TMB, han convocat una vaga les dues setmanes prèvies a les eleccions del 28 de maig. Seran aturades parcials de dues hores per tanda i el seguiment de la mobilització és un misteri, perquè hi ha tres sindicats més (que tenen majoria al comitè d’empresa) que no recolzen la convocatòria. El conveni col·lectiu en vigor es va firmar fa sis mesos, però el SIT, Acat i Actub consideren que han quedat molts serrells que no s’estan cobrint i denuncien l’eliminació de complements.

El comitè d’empresa té 29 delegats que es reparteixen de la manera següent: SIT (7), UGT (6), CCOO (6), CGT (6), Actub (3) i Acat (1). En aquest context, la vaga té el suport d’11 representants dels treballadors, i els altres 18 es queden al marge. És difícil valorar quin seguiment tindrà, ja que són habituals els piquets i, tot i que no sigui una protesta majoritària, és probable que surti poc més que els serveis mínims marcats pel Departament de Treball.

¿Negociació?

Falta veure, no obstant, quins moviments fa l’empresa i si intenta evitar la vaga. Però, amb unes eleccions d’aquí tres setmanes, i amb el PSC a la presidència de TMB (la tinenta d’alcaldia Laia Bonet), és probable que hi hagi algun moviment per, com a mínim, enterrar la destral de guerra fins al juny.

Notícies relacionades

Les aturades es produiran de les dues a les quatre de la matinada, de les vuit a les deu del matí i de les quatre a les sis de la tarda. És a dir, afectarà els moments de més demanda, i en un moment en què l’empresa està a punt d’arribar a les validacions prèvies a la pandèmia. Al metro fins i tot ja s’han arribat a superar, però el transport de superfície encara està una mica per sota.

La comunicació de vaga enviada a la Generalitat exposa un total d’11 raons per portar a terme els 10 dies d’aturades. En destaquem alguns: denegació de permisos no retribuïts, denegació de permisos retribuïts per a intervencions ambulatòries o la retirada injustificada del complement d’empresa a treballadors en procés d’incapacitat temporal. Un portaveu dels sindicats convocants adverteix, a més, que els conductors viuen cada dia amb més estrès, «ja que l’empresa obliga a complir uns horaris impossibles perquè el trànsit cada vegada està més complicat a Barcelona». Sobre les condicions laborals, es mostra contundent: «Tenim la certesa que acabaran amb els nostres llocs de treball, que van contra tot el treball que han fet tots els companys en el passat».