Entendre-hi més
Barcelona posa un milió de multes de trànsit a l’any
L’excés de velocitat, aparcar sense comprovant horari i circular per la ZBE amb vehicles contaminants lideren la llista d’infraccions

L’Ajuntament de Barcelona va posar 972.456 multes de trànsit l’any 2022, un 12% menys que l’any anterior, quan se’n van posar 1.107.828, d’acord amb les dades obtingudes per Verificat a través d’una sol·licitud d’accés a la Iinformació pública al consistori.
Entre 2019 i 2022, els únics anys dels quals l’ajuntament té dades, segons especifica la resolució a la sol·licitud de Verificat, l’any passat va ser el que menys multes es van posar. Verificat va demanar xifres dels últims 15 anys, però el consistori no va entregar les del 2007 al 2018 al·legant «una càrrega de treball inabastable o desproporcionada», un motiu contemplat per la llei de transparència en casos de bases de dades molt grans o complexes.
Dels 4,3 milions de multes que s’han posat en aquests quatre anys, més d’un milió i mig han sigut per superar el límit de velocitat permès. Segueixen aparcar sense deixar el comprovant horari, amb 735.000 sancions, i circular per la zona de baixes emissions (ZBE) amb vehicles contaminants, que ha acumulat 309.000 multes.
El certificat ambiental
Barcelona va començar a multar els vehicles sense certificat ambiental a partir del 2020, any en què es van posar 77.000 sancions. El 2021 se’n van posar 134.000 i el 2022, 97.000, malgrat que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya anul·lés l’ordenança municipal que regulava la ZBE, al·legant una falta d’informes que justifiquessin les sancions. Tot i així, el TSJC va decidir no executar aquesta sentència i, per tant, no es va deixar de sancionar els cotxes contaminants en cap moment.
Entre els 550 tipus d’infraccions presents a la llista destaquen també passar-se semàfors en vermell (219.000 multes), estacionar en zones de càrrega i descàrrega (150.000) i utilitzar el mòbil mentre es condueix (49.000).
Diferències per vehicles
Si comparem els diferents tipus de vehicles, els turismes s’emporten la medalla d’or. Els conductors d’aquests vehicles van rebre 2,8 milions de multes durant quatre anys, el 66% del total. Els segueixen les furgonetes i els vehicles comercials, que conjuntament n’han rebut 683.000 (el 16%), les motos amb 406.000 (el 10%), els camions amb 91.000 (el 2%) i els patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal amb 72.000 multes (el 2%).
El parc de vehicles privats de Barcelona està format en un 58% per a turismes, un 27% per a motocicletes, un 5% per a furgonetes i un 2% per a camions.
Els cotxes reben multes majoritàriament pels motius esmentats: superar el límit de velocitat (1,2 milions de multes), aparcar sense comprovant horari (463.000) i entrar a la ZBE quan no poden fer-ho (214.000).
Per contra, les furgonetes reben multes sobretot relacionades amb l’aparcament. Una tercera part de les seves sancions són per aparcar sense comprovant d’horari i un 15% més per superar el temps d’estacionament permès.
Les motos són multades principalment per superar la velocitat màxima, però el següent motiu més comú és estacionar on no toca: a la vorera, en llocs prohibits, en zones reservades, en illes de vianants o enmig de la calçada. S’han imposat 110.000 multes els últims quatre anys per aquestes infraccions i una quarta part se les emporten els motoristes. Després venen saltar-se semàfors en vermell (21.000 multes), circular per carrils reservats a altres vehicles (14.000) i estacionar en carrers urbanitzats sense vorera (13.000).
Els patinets elèctrics han sigut objecte de debat els últims anys per la percepció ciutadana que moltes vegades envaeixen la vorera. Doncs bé, circular per la vorera és la principal infracció que s’imputa als patinets elèctrics i a altres vehicles de mobilitat personal: s’han posat més de 15.000 multes els últims quatre anys per aquest motiu. 11.000 multes més són per saltar-se semàfors en vermell i gairebé 7.000 per conduir escoltant música. De fet, les multes als patinets elèctrics han augmentat en un 20% entre el 2019 i el 2022 i són un dels vehicles que més han crescut en sancions, juntament amb els velomotors.
Notícies relacionadesEls ciclistes, amb gairebé 70.000 sancions en aquest mateix període, van ser multats sobretot per saltar-se semàfors en vermell (19.000 multes), per escoltar música (14.000) i per utilitzar el mòbil durant la conducció (7.000).
Els districtes on més s’ha multat són l’Eixample, Nou Barris i Sarrià-Sant Gervasi, on s’han posat 712.000, 667.000 i 595.000 sancions, respectivament. Per contra, a Gràcia, Horta-Guinardó i Sant Andreu només se n’han posat 144.000, 168.000 i 189.000.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Compareixença per la corrupció al PSOE Illa rebutja qualsevol vinculació amb el cas Cerdán i promet una nova llei d'alertadors per a aquest any
- MALALTIES Llum verda a l’ajuda directa per garantir cures professionals 24 hores pacients amb ELA en fase avançada
- Tribunals Un jutge ordena desnonar el pis de la Fundació Montserrat Caballé per impagament del lloguer
- Reconeixement La Unesco selecciona Barcelona com a capital mundial de l’arquitectura per al 2026
- Estudi científic Catalunya va ser l’últim paradís europeu dels dinosaures carnívors just abans de la seva extinció