Mobilitat

Barcelona preveu 17 llançadores per als partits del Barça a Montjuïc

La flota disponible es repartirà «de la forma més òptima» entre dues rutes, en comptes de tres com s’estudiava inicialment

  • Una «zona zero» i control de matrícules protegiran el Barça a Montjuïc

Barcelona preveu 17 llançadores per als partits del Barça a Montjuïc

Georgina Roig

3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els preparatius de mobilitat i seguretat per als partits del Barça a Montjuïc ja estan en marxa. L’Ajuntament de Barcelona i el FC Barcelona es van reunir fa una setmana en la primera d’una sèrie de reunions operatives, coordinades per la Guàrdia Urbana, per concretar el dispositiu que facilitarà l’assistència a l’afició blaugrana a l’estadi Lluís Companys mentre duri la reforma del Camp Nou. Com ha avançat EL PERIÓDICO, només un miler de vehicles privats podran arribar a peu d’estadi. Un altre element clau són les llançadores, que comencen a prendre forma.

El consistori ha calculat quina disponibilitat de vehicles té per oferir aquest trasllat exprés. Ja té experiència, perquè des de fa anys els assistents a concerts de masses al Palau Sant Jordi disposen de busos directes des de la plaça d’Espnyaa, a fi de reduir vehicles propis i no saturar tant les escales mecàniques per a vianants. Segons recents càlculs municipals, la ciutat comptarà amb 17 autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per exercir de llançadores els dies de partit.

«Tindrem 17 vehicles, que es distribuiran de la forma més òptima», avança Manuel Valdés, gerent de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Tot i que inicialment consistori i club van estudiar tres rutes, ara aposten per habilitar-ne només dues: una sortiria des del recinte firal de Maria Cristina i pujaria per les avingudes de Francesc Ferrer i Guàrdia i de l’Estadi; mentre que l’altra sortiria de la Fira de l’Hospitalet de Llobregat i ascendiria pel carrer del Foc.

La tercera que es va estudiar hauria connectat l’estadi amb el World Trade Center i el Moll de la Fusta a través de la carretera de Miramar, que té un revolt molt tancat i un túnel amb un sol carril per sentit. «Hem determinat entre tots que no era l’ideal», explica Valdés.

¿Prou flota?

Les reunions operatives prenen com a base el pla de mobilitat que el consistori va encarregar a la consultora Doymo. Aquest document, a què ha tingut accés aquest diari, ofereix un predimensionament del servei de llançadores: amb dos punts de sortida i una ocupació mitjana de 120 passatgers per expedició, serien necessaris 41 viatges des de cada recinte firal. «És un número inicial, veurem com es concreta», adverteix Valdés.

Notícies relacionades

Els dos punts d’inici estan cridats a exercir de ‘park and ride’. El pla de Doymo recompta unes 1.900 places de pàrquing al voltant de la Fira de Maria Cristina i 1.000 més al Paral·lel. A la Fira de l’Hospitalet hi hauria espai per a 4.500 vehicles privats, ampliable amb les 3.000 places del centre comercial Gran Via 2, situat a un quilòmetre. Tot i que només hi hagués un ocupant per cotxe, serien més de 10.000 ànimes a traslladar i 86 trajectes.

Els 17 vehicles disponibles semblen justos, llevat que part de l’afició es desplacés amb molta antelació. Uns senzills càlculs l’il·lustren. El trajecte pel carrer del Foc dura gairebé 10 minuts (20 anar i tornar), la meitat des de Maria Cristina (10 anar i tornar). Així, amb vuit vehicles per punt de partida i l’ocupació mitjana que preveu Doymo, farien falta més de cinc viatges per bus. A Foc aquesta ràtio suposa dues hores d’operatiu de pujada i dues de baixada, mentre que a Maria Cristina seria suficient una hora per cada un. Tot un repte per als costums del soci blaugrana, que a més al cim de Montjuïc no disposarà de la restauració i comerç que amenitzen les esperes al voltant del Camp Nou.