Conflicte laboral

Un conductor de bus de Barcelona, acomiadat per pintar càmeres de vigilància

Juan Ramiro, delegat de CGT, admet la seva «culpa» però denuncia «desproporció» per part de l’empresa, que ara es mostra disposada a canviar l’acomiadament per una sanció temporal

El sindicat va pressionar l’alcaldable Jaume Collboni en diversos actes i la presidenta de TMB, Laia Bonet, va rebre el xòfer i va instar a «tornar al diàleg»

Un conductor de bus de Barcelona, acomiadat per pintar càmeres de vigilància

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Juan Ramiro té 63 anys i és conductor d’autobús a Barcelona des del 2003. És, a més, delegat sindical de la Confederació General del Treball (CGT). El 26 de desembre, dia de Sant Esteve, va agafar un esprai i es va posar a pintar les carcasses que protegien dues càmeres de videovigilància col·locades a l’autobús que conduïa aquell dia, el vehicle 2723 de la línia 22 de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). No es va adonar, explica ell mateix, que hi havia una tercera càmera al vehicle que va registrar amb tot detall la seva actuació.

¿Per què ho va fer? Diu que per una qüestió de principis: «No estic d’acord amb les gravacions; com a individu m’oposo a tant control social». Ramiro remarca que les càmeres instal·lades als autobusos barcelonins (tres en alguns, quatre als més grans) no enfoquen el conductor, sinó els passatgers.

Prejubilació en dubte

Afirma que és conscient que és culpable del que va fer, però creu que el càstig amb què li va respondre TMB va ser «desproporcionat»: l’empresa el va acomiadar. El 26 de febrer li van entregar la carta en la qual li comunicaven la decisió, que va tenir efecte l’endemà. La primera conseqüència per a Ramiro, a més de la pèrdua de l’ocupació, era considerable: el conductor té previst prejubilar-se el setembre pròxim. Però l’acomiadament li impedia jubilar-se fins als 65 o els 67. Afirma que el seu paper sindical va influir decisivament en el càstig.

El cor de l’assumpte, per a ell, és la desproporció. Reparar les càmeres va costar 217 euros. El director de la cotxera el va denunciar davant els Mossos, que, diu, van qualificar el cas com una falta lleu. Una cosa que creu que no casa amb el fet que TMB optés per acomiadar-lo. Per exemple, argumenta que pels diners no tindria sentit: «Un retrovisor costa 350 euros i quan en trenquem un no ens acomiaden».

Uns dies a l’atur

El 17 de febrer, mentre conduïa un bus de la línia 24, el van venir a buscar, amb un altre conductor que va assumir el vehicle, el van portar a la cotxera en un cotxe de TMB i el van informar de l’acusació que pesava sobre ell i de la decisió d’acomiadar-lo. Tenia uns dies per defensar-se abans del desenllaç. El cas és que ara està a l’atur. S’hi va apuntar fa una setmana, però sembla que d’aquí uns dies això canviarà.

Perquè aquest dilluns, TMB es va reunir amb representants de la CGT que va informar que Ramiro serà readmès i que, en lloc de l’acomiadament, li caurà una sanció temporal. I tot, diu el seu sindicat, gràcies a la mobilització d’aquests dies. Una mobilització que ha consistit a presentar-se en actes de Jaume Collboni, l’alcaldable del PSC a Barcelona.

Collboni, primer tinent d’alcaldia fins que va deixar el govern i el consistori per preparar les eleccions municipals del 28 de maig, va rebre en dues ocasions la visita de Ramiro i diversos companys, que li van exposar el cas.

Carlos Jiménez, recursos humans

Notícies relacionades

Arran d’això, divendres passat, el conductor va ser rebut per la presidenta de TMB, Laia Bonet, que, relata, es va mostrar conciliadora: «Em va dir que calia tornar al diàleg. Li vam respondre que cap problema, però que amb Carlos Jiménez no podíem dialogar». Jiménez és el responsable de recursos de l’empresa. Segons relata Ramiro, a finals d’aquesta setmana, l’acord de la seva readmissió quedarà oficialitzat, i escrit. I la seva sanció temporal, concretada. Considera que va ser castigat per la seva acció i pel seu paper sindical. I destaca que al final les càmeres van servir per al que van servir: acomiadar un empleat.

Requerida per a això per aquest diari, TMB ha preferit no pronunciar-se sobre el cas de Ramiro. Fonts de l’empresa argumenten que aquesta no vol comentar situacions laborals de membres de la plantilla.