Patrimoni mòbil

Renfe, TMB i FGC, a favor que Barcelona tingui un museu del transport

Els tres operadors coincideixen que hi ha material restaurat de sobres per crear una exhibició permanent que tindria «un èxit atroç»

Renfe, TMB i FGC, a favor que Barcelona tingui un museu del transport

Jordi Cotrina

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ni a Barcelona ni a cap altra ciutat de l’Estat. No tenim cap gran museu del transport més enllà de les col·leccions que diferents empreses públiques i privades exhibeixen en llocs tan voluntariosos com residuals. Aquest dilluns es presentava a Madrid el Global Public Transport Summit, el congrés internacional de transport públic que se celebra a Barcelona a principis de juny. Era l’ocasió ideal per preguntar sobre aquesta carència, ja que eren en una mateixa sala responsables de Renfe, TMB i FGC, que són els ‘partners’ locals d’aquesta cita organitzada per la Unió Internacional de Transport Públic (UITP). Representants de les tres companyies públiques han brandit els seus esforços particulars sobre la recuperació i exhibició del patrimoni, però han coincidit en la necessitat i oportunitat que tot el que està restaurat, sigui de l’empresa que sigui, pública o privada, que és molt, pugui confluir en un gran museu que, per què no, podria instal·lar-se als pavellons de Fira de Barcelona de la plaça d’Espanya.

No esperaven la pregunta d’aquest diari però sí que tenien molt clara la resposta. Pere Calvet, director general de Ferrocarrils, ha mencionat els museus que un pot trobar a ciutats com Londres o Berlín. «Són apassionants, dels més demanats, i el de Barcelona tindria un èxit atroç perquè podria concentrar totes les col·leccions que s’han anat restaurant», ha assenyalat. I així és, perquè tant TMB com FGC i Renfe tenen material mòbil antic ja restaurat o per recuperar, a més del que també guarden empreses o institucions com els Bombers, Sagalés, la Guàrdia Urbana, els serveis funeraris o particulars que guarden els vehicles en garatges privats. Ja hi ha alguna iniciativa més petita, com els museus del ferrocarril de Madrid (estació de Delicias) o de Vilanova, però els implicats coincideixen que són, sense faltar al respecte, iniciatives més petites. És a dir, que hi ha material de sobres per plantejar-se una gran exhibició permanent i amb vocació internacional.

Notícies relacionades

Els impulsors del museu del transport de Barcelona –no aquests operadors, sinó un col·lectiu de ciutadans que fa anys que persegueixen aquest somni– ja han fet la reclamació a l’ajuntament, però la resposta, assenyalen, ha sigut contundent: no es farà als pavellons de Fira perquè aquest espai està destinat, en el futur, a vivendes assequibles i equipaments per al barri. Per part de TMB, Santi Torres, responsable de Comunicació i Participació Ciutadana, ha admès que aconseguir un emplaçament «no és tan fàcil», mentre que ha recordat que «fa anys que l’empresa aposta» per aquesta iniciativa. Alguns dels vehicles més antics de TMB, de fet, es podran contemplar durant la celebració del Global Public Transportation Summit, del 4 al 7 de juny.

Compartir la història

«Ens agradaria tenir algun lloc on exposar tot aquest material, però no en tenim resposta. A Fira seria magnífic, però no és senzill», prossegueix Torres, que espera que a curt termini pot desencallar-se aquesta demanda «perquè els ciutadans puguin contemplar les meravelles que ja tenim restaurades». Anabel Arévalo, director d’Estratègia i Desenvolupament de Renfe, ha defensat el projecte com a part de la pedagogia d’explicar la importància que ha tingut i té el transport públic en les nostres vides. «La història s’ha d’explicar, ensenyar i compartir», ha resumit.