Reurbanització pendent

El nou pla per a la ronda de Sant Antoni guanya zona pacificada i calça un tram amb bus

  • Els Comuns presenten la «proposta definitiva» que intenta equilibrar les dues posicions veïnals però es decanta cap al model ‘superilla’

  • Els socialistes rebutgen el nou disseny i insisteixen a introduir més transport públic i punts de càrrega i descàrrega al costat Raval

barcelona/photo_2023-01-10_12-45-46.jpg

barcelona/photo_2023-01-10_12-45-46.jpg

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Després d’anys de debat i desacord tant veïnal com polític sobre el futur de la ronda de Sant Antoni una vegada que finalitzi la retirada (en curs) de la llosa que durant anys va suportar el mercat provisional, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dilluns la «proposta definitiva» de reurbanització que marqui una treva entre totes les parts. Es pot recordar que la negociació partia de dos bàndols que integraven tant residents de l’entorn com comerciants amb posicions gairebé antagòniques. El pla anunciat pels Comuns implica incrementar fins als 16.300 metres quadrats l’espai públic per a vianants i zones verdes integrats entre la ronda i el carrer de Tamarit (mil més que els actuals), la creació d’una gran àmbit pacificat entre Floridablanca i Villarroel juntament amb la plaça del pes de la Palla, la de dues placetes als encreuaments amb Casanovas i amb Tamarit, i la pacificació d’aquesta última per connectar la futura ronda amb la ‘superilla’ de Sant Antoni. També incorpora el carril bus de baixada entre Villarroel i Comte d’Urgell per evitar la volta que ara dona en contra direcció des de Tamarit per Urgell al dirigir-se a Manso.

L’entrada del bus per la ronda ha sigut reivindicada llargament per motius de seguretat viària per la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni. Aquests al seu dia van iniciar les mobilitzacions per reclamar la recuperació de tot el trànsit previ a les obres del mercat davant els problemes de convivència que van denunciar des que la llosa es va convertir en punt de trobada. Aquesta ha sigut finalment l’única gran demanda atesa per a aquest col·lectiu. I l’ajuntament la compensarà amb una vorera de 17 metres d’ample al costat Raval del mateix tram. El pla anunciat aquest dilluns dona més pes a les reivindicacions de l’altra part, la Plataforma pro pacificicació de la ronda de Sant Antoni, incorporant condicions finals que van fer públiques fa uns dies en un comunicat.

Possibles ajustaments futurs

De fet, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, fins i tot ha assegurat que l’autobús podria desterrar-se més endavant quan es replanifiqui el conjunt de la xarxa de transport al barri. Per a la regidora, el nou projecte suposarà «el millor espai que es mereixen els dos barris», Sant Antoni (Eixample) i El Raval (Ciutat Vella). Considera un èxit el procés de dinamització i activitat comunitària implantada en els últims mesos a la ronda per acostar els veïnats, assumint que «els nens, sobretot del Raval, van guanyar espai» per al seu gaudi que ara es consolidarà.

Però la proposta que els Comuns elevaran a la comissió de govern amb aparent confiança toparà de cara amb la postura dels seus socis socialistes, que no li donaran el seu vot en els actuals termes, avancen. La regidora Laia Bonet (PSC), que dirigeix l’àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, replica a aquest diari que el seu grup continua defensant el plantejament inicial del 2018, amb busos en els dos sentits per recuperar la seva fluïdesa a la zona, diuen. I més places de càrrega i descàrrega, també al costat de Ciutat Vella, l’accés del qual en aquest costat veuen molt complicat, afegeix. Una fórmula que Sanz veu caduca.

into) transformarà el paisatge de la ronda entre Urgell i Floridablanca. El primer esbós presentat el novembre passat no va reeixir i va obrir la caixa dels trons. El «definitiu», que a la tarda es presentarà públicament als afectats, «permet aconseguir la màxima pacificació possible» i seguir el model ‘superilla Barcelona’.

Sanz assegura que del procés «participatiu» ha sortit una ronda més verda on destacarà la macroplaça de Floridablanca a Villarroel. En sintonia amb la plataforma propacificació, tant Sanz com els regidors dels dos districtes, Pau González i Jordi Rabassa, han insistit en la conquesta de l’espai públic per al vianant, sense trànsit i sense asfalt. Al seu lloc, hi haurà pedra natural i més arbres (150), arbustos i flors, en escocells i parterres. Tamarit, pacificada, s’integra a aquesta trama verda.

Deu mesos d’obres

En l’actual disseny, les places de càrrega i descàrrega (en conjunt hi haurà una quinzena que funcionaran en determinats horaris) passen a situar-se als extrems de la nova plaça, que també integrarà zones de joc i paviment de sauló. Les bicicletes podran continuar circulant com ara mantenint la prioritat del vianant.

Notícies relacionades

Els plans municipals són iniciar ara la redacció del projecte executiu. La idea és tenir-lo acabat el març per adjudicar les obres al juliol i començar-les a finals d’estiu, amb una durada prevista de 10 mesos i una comissió de seguiment.

Quan al març s’hagi retirat del tot la llosa, s’adequarà temporalment el paviment fins a l’inici de les obres definitives, de nou amb activitats per als usuaris. El cost de tota aquesta intervenció inicial serà d’un milió d’euros.