Comissió d’Urbanisme
Llum verda per al projecte de reforma de la Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig
Aprovada també inicialment la segona fase de les obres de Via Laietana, entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom

La comissió municipal d’Urbanisme ha aprovat inicialment aquest dimarts que la reforma que s’està fent ja a l’avinguda Meridiana abasti un nou tram, el que va de Felip II a Fabra i Puig, una decisió que ha de ratificar definitivament el ple municipal, al març o a l’abril, després d’un període d’un mes d’exposició pública.
La decisió suposa seguir amb els treballs que tenen lloc ara entre Navas de Tolosa i Josep Estivill i el carrer de Felip II. La decisió ha prosperat amb els vots a favor dels socis del govern, Barcelona en Comú i el PSC, i el d’ERC, l’abstenció de Junts i Ciutadans i el rebuig de PP, Valents i la regidora no adscrita Marilén Barceló.
Està previst que la fase en obres fins a Felip II estigui acabada aquest estiu, però això no pressuposa que s’iniciï llavors la de Felip II a Fabra i Puig. La llum verda rebuda aquest dimarts en comissió suposa aprovar inicialment el projecte executiu del pròxim tram, tot i que el calendari queda pendent d’establir-se. El pressupost previst és de 25 milions d’euros.
Tres carrils per sentit
Com en la resta de la Meridiana ja reformada, en el tram citat hi haurà en cada sentit dos carrils per al trànsit general i un per a autobusos, amb un carril bici central segregat. Les voreres s’ampliaran i hi haurà més arbratge i parterres.
Dos àmbits presentaran característiques específiques: l’eix de la transversalitat i el node d’intermodalitat de la Sagrera. L’eix de transversalitat inclourà l’espai dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa. Hi haurà un espai central ampli per a vianants i el carril bici serà a banda i banda i serà unidireccional.
Nous passos de vianants
Entre Felip II i Garcilaso hi haurà un espai d’intermodalitat per facilitar la connexió del transport públic, que permetrà que els autobusos interurbans no interrompin el pas dels urbans.
Hi haurà un nou pas de vianants al carrer d’Hondures i altres a l’altura dels de Martí Molins, de Pegàs-Dublín i de la Jota. En total, es passa de nou a 15 passos de vianants en el tram.
El govern xifra en 163.000 metres cúbics l’abast de la reforma total de la Meridiana quan estigui completada. El cost de l’operació està xifrat en 53 milions d’euros.
Laietana
En el cas de Laietana, la comissió d’Urbanisme ha aprovat inicialment, en aquest cas amb els vots a favor de Barcelona en Comú, el PSC i ERC i el vot contrari de la resta, els tràmits necessaris perquè les obres arribin al tram que va de la plaça d’Antoni Maura al passeig de Colom, una cosa que succeirà quan acabin les actuals, es calcula que a finals del primer semestre de l’any, és a dir, poc abans o poc després de les eleccions municipals del 28 de maig. Com en el cas de la Meridiana, el projecte entra ara en la fase d’exposició pública abans d’arribar al ple municipal per a la seva aprovació definitiva.
El projecte executiu aprovat en la comissió té un pressupost de 12,5 milions i aborda la segona i última fase de la reforma de la via, un dels projectes del govern d’Ada Colau que més discutits han sigut per l’oposició i per algunes entitats, com Foment, que precisament té la seva seu a la plaça d’Antoni Maura.
Com en el cas de la Meridiana, el tram manté les característiques del que ja s’està reformant. S’ampliarà les voreres fins a 4,05 metres i dels tres carrils que hi havia es passa a un sol carril de baixada, dos de bus, un, el de baixada, compartit amb la bici, i un de pujada, sentit en el qual hi haurà un carril bici segregat.
Idrissa Diallo
En el tram reformat hi haurà dos espais singulars: la plaça d’Idrissa Diallo, anteriorment d’Antonio López, i la de Correus. La d’Idrissa Diallo, denominada així en record del jove mort en el centre d’internament per a estrangers de la Zona Franca el gener del 2012, es reurbanitzarà perquè quedi tota al mateix nivell, amb més arbres i nou enllumenat.
Notícies relacionadesUn pas de vianants més ampli central comunicarà aquesta plaça amb la de Correus i es buscarà potenciar la connexió amb el Moll de la Fusta ampliant el pas de vianants que la uneix amb Correus. Es pacificaran els carrers del Consolat de Mar, Fusteria i Àngel Baixeras.
Tall parcial
Laietana està ara tallada en sentit muntanya i només veïns i usuaris d’aparcaments i serveis poden circular cap amunt fins a la plaça d’Antoni Maura. En sentit mar hi ha obert un carril bus i un per al vehicle privat. La congestió és la norma a la via.
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tendència urbana La proliferació del tardeig posa en alerta les patronals i Interior
- Celebració massiva La revetlla de Sant Joan 2025 desafia el pont festiu a Barcelona
- FESTES SOTA LA LUPA Un restaurant amb DJ