Debat municipal

Barcelona rebutja restablir el descompte de la T-Casual

  • Junts i el PP creuen «discriminatori» que s’elimini, mentre que els comuns, el PSC i ERC els acusen d’«electoralisme»

Barcelona rebutja restablir el descompte de la T-Casual

FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El final de la rebaixa en el preu de la T-casual ha sigut motiu de fricció aquest dimarts a l’Ajuntament de Barcelona. Les forces del govern municipal (Barcelona en Comú i el PSC) i ERC han avortat les proposicions que Junts i el PP han presentat en la comissió d’urbanisme perquè la targeta de 10 viatges torni a bonificar-se. Arran dels descomptes generalitzats en el transport per pal·liar la inflació, l’abonament –un dels més utilitzats a la ciutat– es va abaixar a 7,95 euros, però l’1 de gener va recuperar la tarifa habitual, d’11,35 euros.

Junts i el PP han sostingut que eliminar la reducció a la T-casual mentre altres títols, com la T-Usual o la T-Jove, continuen valent la meitat és «discriminatori». També han advertit que és un «càstig» als passatgers que agafen el transport públic de forma esporàdica i a qui la supressió del descompte no els atrau per desplaçar-se més en metro, bus, tramvia o tren. En canvi, l’executiu municipal ha criticat «electoralisme» als seus oponents. Alhora, han defensat que la disminució de les tarifes ha de premiar qui utilitza amb més freqüència el transport col·lectiu per contenir el trànsit i la contaminació. 

ERC ha afegit que, en el debat sobre la bonificació de títols, s’ha de discutir també quina administració assumeix el cost. En aquest sentit, els republicans han recordat que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va quantificar un dèficit de 750 milions d’euros el 2020.

Targeta trencada

El regidor que ha sigut més gràfic al protestar pel final de la bonificació de la T-casual ha sigut el representant de Ciutadans, Paco Sierra, que ha fet miques un abonament de viatges enmig de la comissió. «És sagnant. La vaig comprar el 20 de desembre i ja està caducada havent fet només un viatge», s’ha queixat. El PP ha demanat que el títol no caduqui fins al 28 de febrer, com era habitual altres anys.

El gest del regidor de Cs ha servit a uns i d’altres per apuntalar els seus arguments. «No bonificar la T-casual provocarà que els viatgers esporàdics optin per maneres privades de transport. Sierra n’és un exemple», ha avisat la postconvergent Francina Vila. «Hi haurà molts senyors que, com Sierra, trencaran el seu títol de transport perquè no podran utilitzar-lo. És un missatge nefast per fidelitzar i promocionar el transport públic», ha lamentat el popular Óscar Ramírez. 

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha discrepat amb Sierra. «Vostè no ha fet ni cinc viatges a la setmana. Amb això, ja li sortia a compte comprar la T-usual», l’ha alliçonat. El liberal s’ha embolicat amb Sanz, assegurant que ell utilitza més el transport públic –si bé ha reconegut que sol moure’s amb moto per Barcelona– i ha retret a la tinenta d’alcalde per desplaçar-se amb cotxe oficial. «En canvi, jo mai l’he utilitzat. Només la vam veure una vegada amb metro amb Ada Colau el 2015 per anar a parar un desnonament», li ha retret. Sanz l’ha desmentit i l’ha acusat de faltar-li al respecte. 

Intercanvi de retrets

A més d’aquesta envit una mica agre, partidaris i detractors de rebaixar la T-casual s’han intercanviat retrets. Sanz ha emfatitzat que Junts es va mostrar contrari a abaratir els títols de transport el 2022, que ha emfatitzat que l’alcaldessa de Barcelona va plantejar abans que el Govern de Pedro Sánchez els implantés. «Ens van dir que era populista més que una solució real», ha rememorat la regidora dels comuns, que ha remarcat que la desapareguda T-10 es va encarir un 25% sota mandat de l’exalcalde i de nou candidat de Junts, Xavier Trias

ERC també ha retret als seus exsocis de Junts a la Generalitat que ara advoquin per reduir preus. «Quan eren a l’ATM, van passar de la T-10 a la T-casual apujant el preu i convertint-la de multipersonal a unipersonal», ha recriminat el republicà Max Zañartu.

Vila ha replicat que el govern del regidor nacionalista es va trobar un «forat» econòmic en els comptes de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). «No es pot agafar la bandera de promocionar el transport públic i no bonificar aquest títol, que és un del més utilitzats i que va arribar a tenir 16 milions de validació l’any passat», ha recalcat la regidora.

Notícies relacionades

Sanz també s’ha oposat a compensar el cost de la T-casual remarcant que és la més utilitzada pels turistes. «¿I quin problema hi ha que la utilitzin els que ens visiten?», s’ha preguntat el popular Ramírez, que ha remarcat que també la utilitzen veïns «dels que no els surt a compte altres títols». ERC ha admès que el preocupa que, sense la bonificació, es penalitzi certs treballadors, que la combinen amb la bici o el patinet, o que van amb metro quan plou, ha indicat Zañartu. Ha afegit que s’ha de corregir amb el desplegament de la T-mobilitat, que acumula anys «de retard», ha recordat.

Per la seva banda, Sanz ha afirmat que reduir la tarifa de les targetes multiviatges «ha sigut una gran decisió» i ha fet que la T-usual desbanqui la T-casual com l’abonament més adquirit. La tinenta d’alcalde ha assegurat que la compra de la T-usual –que ha baixat de 40 a 20 euros en una zona– s’ha disparat «un 270%» i la T-jove, «un 55%», mentre que la T-casual s’adquireix un 30% menys que a finals del 2019. «Una de cada tres persones han canviat de títol i un 5% dels usuaris totals han sigut captats del vehicle privat», ha remarcat.