Aquest dissabte

Dos creuers inicien a Barcelona la volta al món en quatre mesos amb 114 catalans a bord

Els dos vaixells de MSC acabaran la ruta a la ciutat després de completar una aventura de 119 dies que ha quadruplicat la presència de viatgers espanyols respecte a la prepandèmia

Dos creuers inicien a Barcelona la volta al món en quatre mesos amb 114 catalans a bord

Jordi Cotrina

6
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Lluís Montfort ha tingut més de dos anys per preparar l’equipatge del viatge de la seva vida, el que ha emprès aquest dissabte al port de Barcelona. Al setembre del 2020, quan molts pensaven que la pandèmia ja havia passat, li va regalar a la seva dona, que complia 60 anys, ni més ni menys que una volta al món en creuer de 117 dies. Però les successives onades de coronavirus i la seva afectació en ports de tot el món van fer que l’aventura s’anul·lés el 2021 i el 2022, fins que la normalitat sanitària ha permès tornar a navegar en plenitud de condicions sense mascaretes ni controls. La parella ha salpat amb 112 catalans més (i 591 espanyols) a bord dels barcos ‘MSC Magnífica’ i ‘MSC Poesía’, on també han embarcat passatgers de molts altres països. Es disposen a viure un somni que només sol ser possible en edat de jubilació o per a privilegiats amb recursos i el bé més preuat: temps lliure.

No és la primera vegada que un creuer surt de Barcelona per completar la volta al món, però sí és el primer cop que ho fan dos vaixells el mateix dia i que també tornaran alhora a la capital catalana. «Desfaré l’equipatge i no el tornaré a fer fins al 4 de maig», relata aquest barceloní, que ja ha gravat un missatge al contestador automàtic del seu mòbil avisant que durant 119 dies només serà localitzable per WhatsApp. Tant temps d’espera ha provocat cert nerviosisme: «¿Seràs capaç de no veure la teva família o d’aguantar tant temps en un camarot?», li pregunten alguns amics.

Però en ple segle XXI la volta al món ja no depèn del vent i la fortuna de l’expedició, sinó que es viu amb totes les comoditats i al compàs de la digitalització. Ha adquirit el bo de wifi superior per garantir la connexió en les videotrucades amb els nets i per penjar en directe les fotos i vídeos de les vivències que li brindin 43 destinacions com Portugal, Cap Verd, Brasil, Argentina, Uruguai, Xile, Perú, Tahiti, Illes Cook, Nova Zelanda, Austràlia, Nova Caledònia, Vanuatu, Papua Nova Guinea, Indonèsia, Singapur, Malàisia, Sri Lanka, Índia, Oman, Jordània, Itàlia, França i Espanya, on recalaran a bord del ‘Magnífica’ amb 50 catalans més. La nau, en ocupació doble (en aquestes rutes no hi sol haver nens), té capacitat per a gairebé 3.000 passatgers i ja fa molts mesos que va penjar el ple.

El director general de MSC Cruceros a Espanya, Fernando Pacheco, explica a aquest diari que, després de dos anys sense voltes al món, la companyia va decidir contractar un segon barco per donar sortida a la demanda acumulada. Els espanyols suposaran un 12% del passatge en un viatge al qual estan molt més acostumats els britànics, francesos i nord-americans, tot i que la Península insuflarà quatre vegades més participants que en l’última edició prepandèmia. Els dos barcos de la naviliera –que és una de les que tenen més activitat al port barceloní– faran tres inicis de ruta en dies consecutius des de Gènova, Marsella i Barcelona, tot i que en aquesta última embarcaran viatgers de moltes nacionalitats que aprofitaran per passar uns dies previs a la ciutat.

Es tracta de viatges molt diferents del típic creuer vacacional d’una setmana, en què els usuaris busquen tant les escales com la diversió a bord. El viatger de llarg recorregut, assenyala Pacheco, sol tenir més motivació cultural o social», busca llocs llunyans per descobrir i fins i tot família o amics per visitar lluny de casa. I és que, si s’avisa prèviament, és possible recalar en un punt i reincorporar-se en una escala posterior. «Solen ser persones de més de 60 anys que viatgen en parella o en grup d’amics», afegeix, i que fa molts anys que somien amb una travessia tan singular. Fins i tot algun la fa en solitari. Per enriquir l’experiència s’han programat tallers, conferències, activitats especials i fins i tot l’embarcament en alguns punts de xefs locals que portin als seus restaurants i bufets els sabors d’ultramar.

Planificació a la carta

Lluís i Mari Carmen Conejos ja havien realitzat vuit o nou creuers vacacionals fins que van sentir parlar dels World Cruise i la seva temptació va anar creixent. La logística i elecció no és senzilla al ser un producte poc conegut. Altres navilieres també realitzen aquestes rutes una vegada a l’any, però poques surten de Barcelona. En el seu cas, des de l’agència Miramar han pogut planificar amb molta ajuda professional totes les seves necessitats, remarquen. Perquè una cosa és contractar la ruta i una altra és planificar els extres que es necessitin o que milorin la seva experiència.

Així, Pacheco assenyala que el cost d’una travessia com aquesta costa a partir de cent euros per persona i nit. Inclosa la ruta, tots els menjars, begudes bàsiques, distracció a bord i una quinzena d’excursions a terra, precisa la web. Per aquest preu es viatjaria en camarot interior, de manera que la xifra puja en la mesura en què es guanya balcó o metres quadrats. O quan s’afegeix la barra lliure de begudes per no haver de pensar en la despesa diària afegida, o quan se sumen excursions o compres. No fa falta ser milionari, però per a moltes persones pot representar un previ esforç d’estalvi per «autopremiar-se després de la jubilació».

Prudencio Exojo viatjarà amb la seva dona, Araceli Piqueras, dues parelles d’amics seus i unes 2.500 persones (un total de 62 catalans) a bord del ‘MSC Poesía’, que, tot i que comparteix alguns ports en escala (a Austràlia i una part d’Àsia), se centrarà en l’hemisferi nord, al contrari que l’altre vaixell. Viuen a Barcelona i han fet molts viatges llargs, fins i tot han recorregut els EUA amb cotxe, però mai han navegat tants dies i nits. La seva ruta els portarà per Portugal, Barbados, Grenada, Curacao, Colòmbia, Costa Rica, Nicaragua, Guatemala, Mèxic, EUA, Samoa, Fiji, Nova Zelanda, Austràlia, Papua Nova Guinea, Filipines, Japó, Corea, Xina, Vietnam, Singapur, Malàisia, Sri Lanka, Emirats Àrabs Units, Oman, Jordània, Grècia i Espanya. Per als que embarquin dos dies abans a Itàlia tindran 53 destinacions a 33 països.

Aquesta parella portarà set o vuit maletes i molta expectació. El seu fill i els seus amics estan entre l’«admiració i la sopresa», fa broma, però té la sensació que emprèn una gran aventura que serà l’única de la seva vida, ja que, als seus 69 anys, afirma que, si li agrada, hi tornarà per buscar l’altre hemisferi.

Notícies relacionades

Pacheco remarca que en diverses escales de gran interès es fa nit (fins i tot dues) al port per facilitar la immersió. És el cas de Tòquio, San Francisco, Rio de Janeiro i diverses ciutats australianes. Però el creuerista de llarg recorregut sap que tan important és descobrir destinacions com navegar. No només per disfrutar de piscines, solàriums, restaurants, cafeteries, casino, gimnàs, spa, perruqueria, teatre, cine, botigues... Sobretot per la vivència de solcar mars de cinc continents. De delectar-se des de la coberta davant l’aclaparador repertori de blaus o d’estrelles en cada latitud. De dormir al so de les onades. D’aparcar la rutina a casa.

El 2024 hi tornarà a haver volta al món des de Barcelona amb MSC Cruceros i Costa Cruceros i fins i tot una opció de luxe amb Seabourn.