Concurs obert

Desengany gastronòmic al Port Olímpic: només 12 empreses volen obrir-hi restaurant

  • El gran projecte del balcó de restauració que inclourà la renovació del port ensopega amb les condicions econòmiques i les limitacions a l’activitat

Desengany gastronòmic al Port Olímpic: només 12 empreses volen obrir-hi restaurant

B:SM

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El gran balcó gastronòmic anunciat a so de bombo i platerets per l’Ajuntament de Barcelona com un dels grans reclams del futur Port Olímpic, en plena reforma, corre el risc de quedar-se en finestra. Malgrat les seves grans pretensions com a referent de la restauració local, el concurs públic obert a l’octubre ha tingut una acollida tèbia. Només un total de 12 empreses del sector han presentat projectes per aconseguir algun dels 11 locals disponibles de diferents mides al moll de Gregal, amb rendes mensuals d’entre 30.000 i més de 40.000 euros. Malgrat l’expectativa municipal de rebre una allau de propostes, fins i tot dos espais han quedat deserts. L’adjudicació es farà abans que acabi l’any.

Només tres interessats han presentat una doble candidatura (era el màxim permès) i, de fet, només un local (el número 3, que s’ha de dedicar a «Cuines del món, innovació», segons les bases del concurs públic per a la seva adjudicació) ha aconseguit tres pretendents. De fet, alguns tenen un sol interessat, de manera que es pot deduir que l’empresa titular de la La Barca del Salamanca aconseguirà la continuïtat amb «Cuina del Mediterrani», al local 8. També hi ha un sol postor per al 4, amb la denominació El Huevo de Colón-El Cangrejo (amb «Gastronomia blava»), que, a més, opta en solitari al 14 («Cantina-menú diari»), com obligava el plec de condicions, tot i que podria renunciar a un. També per al 7 («Cuina catalana») s’hi ha presentat només La Fonda del Port.

Els espais que no han aconseguit ni una sola proposta són el 2 (que també havia de ser per a «Cuines del món, innovació») i el 10, de «‘Casual food’, dolç i salat».

Alguns altres candidats a la resta d’espais són les propostes La Taberna Gallega de Marcos, Casa Carmen Platillos, Chao Pescao Seafood, El K (Sagardi), Ethno by Hermanos Torres, Mar de Brasa i Lakaria.

Procés qüestionat

Des que es van fer públiques les condicions del concurs, nombrosos grups de restauració de la ciutat van fer marxa enrere en el seu inicial interès per instal·lar-se al privilegiat enclavament, el projecte del qual destaca per la modernitat. Van considerar inviables els lloguers estipulats per l’empresa municipal B:SM, ja que, a més, és precís fer una forta inversió per dissenyar cada espai al gust.

L’ajuntament va considerar que es tractava de «preus de mercat», però la gran competència que hi ha a la ciutat i les limitacions a la zona, on només es podran servir dinars i sopars però no hi haurà llicències de restaurant musical i, per tant, no es permetrà la música ni fer copes drets (només entaulats), generen seriosos dubtes en molts empresaris sobre la rendibilitat.

Cal destacar que els més cotitzats suposen un lloguer de 49 euros per m2i una de les condicions fixades és el traspàs de les plantilles en el cas dels locals encara operatius (en queden set de l’antiga etapa), que es tancaran després de Reis per donar pas a la nova fase d’obres, amb la vista posada a la Copa Amèrica de vela 2024. Per aquest motiu, precisament repetiran operadors que ja hi eren i tenen desenes d’empleats en nòmina.

Un balcó ambiciós

Notícies relacionades

Com va avançar aquest diari, els 11 locals es distribueixen en dos nivells: 4 restaurants ‘premium’ a la cota superior i 7 més de variats i assequibles a la cota de l’embarcador. Els de més categoria tenen vistes panoràmiques de la platja de la Nova Icària i accés directe des del passeig marítim.

Destaquen els tres de cuina del món i d’innovació, per a un públic de nivell mitjà-alt i amb interès per les últimes tendències gastronòmiques, va remarcar el consistori. Amb això, volien allunyar el Port Olímpic de l’actual percepció de racó mariner on principalment anar a menjar paella, amb més ressò turístic que local.