Projecte polèmic

El pla salomònic de Colau per a la llosa de Sant Antoni no agrada ni a veïns ni al PSC

  • Els socis dels comuns en el govern municipal defensen la proposta del 2018 amb transport públic en els dos sentits davant la presentada pel consistori que només recull mig tram de carril bus de baixada 

  • L’avantprojecte tampoc acontenta els residents de la zona: els defensors de mantenir el trànsit qualifiquen l’aposta de «nyap» mentre que per als que advoquen per la pacificació total del carrer és un «retrocés»

El pla salomònic de Colau per a la llosa de Sant Antoni no agrada ni a veïns ni al PSC

Álvaro Monge

3
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’anys, des del 2008, discutint com urbanitzar la llosa de Sant Antoni i després de diverses propostes sobre la taula, ahir dilluns a la nit, l’ajuntament va presentar l’avantprojecte de remodelació del tram de la ronda que discorre entre el carrer de Floridablanca (cantonada Casanova) i Urgell als residents de la zona: una proposta que no convenç ni els veïns favorables de la pacificació total de l’espai ni els que advoquen per mantenir un vial dedicat al transport públic. Tots dos amb anys a sobre defensant posicions oposades. Tampoc és del grat del PSC, soci dels comuns en el govern municipal. El que va posar el consistori sobre la taula té molt de salomònic: el primer tram (entre Floridablanca i Villarroel) serà totalment per als vianants; el segon, entre Villarroel i Urgell, tindrà un carril de baixada per a les cinc línies d’autobusos que discorren per la zona. 

«Treure la llosa i reformar la ronda de Sant Antoni afavorint vianants, transport públic, bicicleta i una millor distribució de mercaderies. Aquesta és la proposta pactada amb veïns/ines el 2018 i que agrupa el consens polític més gran. Des del PSC la continuem defensant com a millor opció», ha apuntat Jaume Collboni via Twitter. El que fa quatre anys es defensava i els socialistes continuen reclamant és que el transport públic tingui carril de pujada i baixada. Una cosa que no preveu l’avantprojecte. La posició dels comuns és una altra: es tracta d’«una proposta d’equilibri», que «compleix totes les demandes i sensibilitats» i que «concreta i especifica, al peu de la lletra, tot el que se’ns havia demanat», segons la regidora d’Urbanisme Janet Sanz. 

«Qüestió de salut pública»

Afirmacions que els afectats no comparteixen. Per a Xavier Caballé, de la Plataforma pro Pacificació de la Ronda de Sant Antoni, «la proposta és un retrocés després de 15 anys sense trànsit al carrer». Per a les 40 entitats que formen la plataforma «la pacificació total és una qüestió de salut pública i un dret en una zona que agrupa dos dels barris més densament poblats i contaminats de Barcelona». Hi ha una altra crítica contra el consistori: «Presentem un manifest amb tot un argumentari del perquè de la pacificació total i ningú l’ha rebatut». L’oposició la tenen clara, cal veure com l’afrontaran, el com sortirà de la reunió que les 40 entitats tindran la nit d’aquest dimarts. 

Sepúlveda, una autopista urbana

Notícies relacionades

A la vorera ideològica de davant, la que defensa el trànsit del transport públic pel ramal, la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni, tampoc està contenta amb la decisió del consistori: «És un nyap que no acontenta ningú», afirma Toni Olivella. El nyap en qüestió té a veure amb el fet que el carril de bus només recorre mig tram del que ara ocupa la plataforma de formigó: baixa per la ronda d’Urquinaona, gira per Sepúlveda i baixa per Villarroel per tornar a la ronda. «És una L sense sentit, tothom sap que la distància més curta entre dos punts és la línia recta», defensa Olivella. La plataforma defensa que el carril sencer per la ronda «facilita l’accés des del Raval i descongestiona una zona tensada com és Sepúlveda». De fet, l’esmentat carrer s’ha convertit en una autopista amb autobusos urbans, interurbans i els que van a l’aeroport i els seus veïns amenacen amb mobilitzacions.  

«Estafats i enganyats»

Olivella afirma, a més, que se senten «estafats i enganyats» ja que la materialització de només mig tram de carril bus de baixada arriba «després de diverses reunions amb l’ajuntament, d’haver renunciat al carril de pujada i consensuat el carril de baixada». Hi haurà reunió de la plataforma i un manifest a favor de la mobilitat pública, però Olivella es mostra convençut que «no servirà de res perquè al final fan el que volen». El desacord entre socis municipals, veïns i consistori és un capítol més al culebró de la urbanització d’un tram que està pendent d’arreglar-se des del 2018, quan el mercat de Sant Antoni va deixar la ubicació provisional per recuperar el seu espai històric reformat.